Norwegian vil ta avgiftspenger fra kundens konto uten å spørre

Forbrukerombudet vil ha forklaring fra Norwegian på hvordan de skal kreve inn flyseteavgiften fra kundene. På sosiale medier kritiseres selskapet av flere kunder.


<p><b>KUNDENE MÅ BETALE AVGIFT:</b> Flypassasjerer venter på Oslo lufthavn, mens skjermen bak viser et bilde av Norwegian-sjef Bjørn Kjos.</p>

KUNDENE MÅ BETALE AVGIFT: Flypassasjerer venter på Oslo lufthavn, mens skjermen bak viser et bilde av Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Onsdag mottok tusenvis av Norwegians kunder et brev fra flyselskapet om hvordan flyseteavgiften vil etterkreves.

«For å gjøre dette enklest mulig for alle parter ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmiddelet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid.»

Norwegian vil altså kreve inn avgiften direkte fra kundens konto, uten å få aksept først.

«Har dere lov til å trekke mer?»

Flere kunder reagerer på  at pengene blir trukket i etterkant, direkte fra betalings-middelet som ble brukt da flyreisen ble bestilt.

 <p>Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.</p>

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

«Har fått e-post om at dere kommer til å trekke ekstra fra mitt kort på grunn av passasjeravgiften og merverdiavgift på denne, har dere lov til å trekke mer enn den summen jeg har godkjent?», spør blant annet en kvinne på Facebook.

Ja, sier Norwegian (se kommentarer nederst i saken).

Nei, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

– Man kan ikke bruke betalingsinformasjon som er gitt tidligere til å trekke fra kontoen, hvis man ikke har et samtykke, sier Gjedrem til E24.

– Man er nødt til å få kundens godkjenning til å trekke på konto. Da er spørsmålet om man har det i denne saken, noe som er uklart. Derfor jobber vi med et brev til Norwegian, hvor vi ber om en forklaring om de har innhentet samtykke fra kunden til å trekke fra kortene man har betalingsinformasjon.

 <p><b>- UGREIT:</b> Her et av eksemplene på tilbakemeldinger Norwegian har fått i sosiale medier. Personen synes selskapets metoder er "ugreit".</p>

- UGREIT: Her et av eksemplene på tilbakemeldinger Norwegian har fått i sosiale medier. Personen synes selskapets metoder er "ugreit".

– Står tydelig i våre reisevilkår

– Kan dere vise til tilstrekkelig hjemmel til å inndrive pengene fra konto uten samtykke, Norwegian?

– For å følge opp vedtaket fra Stortinget må vi innkreve disse pengene, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen om måten de krever inn den såkalte flyseteavgiften.

–  I våre reisevilkår står det tydelig at alle myndighetsbelagte avgifter må betales, sier han til E24 over e-post.

Gjedrem i Forbrukerombudet følger opp slik:

– Norwegian har i vilkårene sine at du må betale avgifter, og har rett på det, hvis forbrukeren vil reise. Det betyr ikke at de kan trekke automatisk fra kontoen hvis de ikke har et samtykke, sier Gjedrem, som ellers vil avvente Norwegian redegjørelse.

Sandaker-Nielsen sier han registrerer at det er «ulike meninger» om hvordan innkrevingen skal gjennomføres.

– Vi skal svare på brevet fra Forbrukerombudet innen fristen og vil se på om vi kan gi kundene andre måter å betale avgiften på –  for staten skal ha pengene sine, sier han.

– Giro vil bety merarbeid

Forbrukerombudet trekker blant annet frem giro som et instrument for å sikre kundens aksept.

– Uavhengig av lovlighet, hvorfor kan ikke kundene få avgiften på giro, spør vi Norwegian:

 <p>Jo Gjedrem, Fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for blant annet finansielle tjenester, reise og transport.</p>

Jo Gjedrem, Fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for blant annet finansielle tjenester, reise og transport.

– For å gjøre dette enklest mulig for alle parter har vi valgt å belaste samme betalingsmiddelet kunden brukte for å betale sin Norwegian-reise, og varsle kundene om det i forkant, heter det fra Sandaker-Nielsen.

– Hvis noen skulle insistere på giro vil det bety merarbeid og ekstra kostnader for kunden og for oss. Vi vil unngå å legge sten til byrden.

– Kunder reagerer også på at du 9. mars sa til NRK at «billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres». Hvordan kommer det kundene økonomisk til gode at dere var såpass fremsynte?

– La det være helt klart: Vi har aldri tatt betalt for en avgift som ikke har vært innført, men justert prisene i henhold til tilbud og etterspørsel fra markedet generelt. Vi skulle gjerne vært denne avgiften foruten, men Stortinget har dessverre vedtatt at den skal innføres og da må innkreve disse pengene på vegne av staten, sier Sandaker-Nielsen.

Kan be banken om hjelp

Skulle det vise seg at Norwegian ikke har hentet inn samtykke fra kundene, slik kundene påstår, vil disposisjonen være ugyldig, og kunden kan gå til banken for å få tilbakeført pengene.

– Det er opplagt at man ikke kan ta betaling hvis man ikke har fått en aksept til det, og det er naturlig nok sånn at ingen har lov å gå inn og trekke på kontoen til andre, uten å få en aksept på forhånd. Den aksepten må være helt konkret. Du gir betalingsmottageren rett til å be banken om å trekke så og så mye. Det er veldig viktig prinsipp. Hvis ikke så ville det vært vanskelig å holde kontroll på kontoen, sier Gjedrem.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå