Ny pakkereiselov: Dette betyr endringene for deg som forbruker

Til sommeren vil flybilletter, hotell og leiebil bestilt samtidig gjennom for eksempel Norwegian, Booking.com eller Ticket bli regnet som én pakkereise.


<p><b>BEDRE RETTIGHETER:</b> Ny pakkereiselov vil i flere tilfeller gi forbrukere bedre rettigheter enn tidligere. Illustrasjonsbilde fra strand på Kreta i Hellas.</p>

BEDRE RETTIGHETER: Ny pakkereiselov vil i flere tilfeller gi forbrukere bedre rettigheter enn tidligere. Illustrasjonsbilde fra strand på Kreta i Hellas.

– Den nye pakkereiseloven vil medføre at flere reiser blir lagt under reisegarantiordningen, sier Eriksen til E24.

Hun mener at konkursgarantien er viktig fordi reisebransjen opererer med mye forskuddsbetaling.

Fredag før påske la regjeringen frem forslag til ny pakkereiselov i Stortinget.

Daglig leder Signe Eriksen i Reisegarantifondet mener at noe av det viktigste som lovendringen vil medføre for deg som forbruker er at tilbydere av reisetjenester er forpliktet til å opplyse kundene om hvilke rettigheter de har.

Lovforslaget må vedtas i Stortinget, men Barne- og likestillingsdepartementet opplyser til E24 at man tar sikte på ikrafttredelse 1. juli. Loven gjennomfører EU-direktivet om pakkereiser av 2015.

Pakkereiser har bedre sikkerhetsnett enn alle andre reisetjenester.

I den nye loven kommer det mye bedre frem hvilke rettigheter kundene har, og hvilke plikter, tilbydere av reiser har.

Hvis du betaler for to eller flere reiseelementer samlet, vil det være en pakkereise i lovens forstand og du er sikret alle rettigheter etter nye pakkereiseloven.

Ny kategori av pakkereise

Med den nye pakkereiseloven vil det komme en ny kategori av pakkereise, en såkalt sammensatt reise, der du er sikret deler av de rettigheter som gjelder for en fullstendig pakkereise.

En «sammensatt reise» som sikrer deg reisegaranti etter nye pakkereiseloven, vil være hvis du for eksempel først kjøper fly fra nettsiden til et flyselskap og deretter tilbys hotell innenfor 24 timer fra en samarbeidspartner til flyselskapet.

– Noe av det viktigste ved lovendringen er at de som tilbyr reisetjenester plikter å opplyse kunden hva den har kjøpt og hvilke rettigheter kunden har. Kunden skal få beskjed om den har kjøpt en pakkereise eller en sammensatt reise sier Eriksen til E24.

Samtidig viser hun til at i dag er det mange som ikke vet hvilke rettigheter som er knyttet til en pakkereise.

I dag kan nye aktører slippe å stille reisegaranti

I dag kan nye aktører selge flybilletter og tilby andre tilleggstjenester via andre juridiske enheter og slippe å stille reisegaranti, noe som pakkereiseoperatører plikter å stille.

Dermed har kunder i dag som kjøper slike sammensatte reiser ikke samme rettigheter som de som kjøper pakkereiser.

Eriksen peker på at etter 1. juli vil det bli en pakke i lovens forstand dersom du betaler samlet for forskjellige reisetjenester, selv om du inngår avtaler med forskjellige aktører. I dag blir slike pakkereiselignende reiser ikke regnet som pakkereiser etter pakkereiseloven.

– Lovendringen skal også sikre like rammevilkår for tilbydere av reisetjenester, sier Eriksen.

Skal gjøre det trygt å kjøpe reiser i hele EU

Reisebransjen er en internasjonal bransje og Eriksen trekker frem at et annet viktig poeng med EU-direktivet at det skal gjøre det trygt for norske reisende å kjøpe reiser i hele EU.

– Reisende skal være dekket av en reisegarantiordning uavhengig av hvor de bor og i hvilken EU-stat de har kjøpt reisen, sier Eriksen.

Totalt sett mener Eriksen at lovendringen sikrer reisende bedre rettigheter, men samtidig peker hun på at den norske særordningen der pakkereiseoperatører har blitt pålagt å stille konkursgaranti når det selges kun flysete på en charteravgang fjernes ved lovendringen, og at det er en ulempe for forbrukere.

Administrerende direktør Christian Grønli i Ving er fornøyd med at særordningen med reisegaranti når den reisende kjøper kun flybilletter av en charteroperatør fjernes.
– Det har vært en konkurransevridende garanti, og vi synes det er bra at den fjernes, sier Grønli til E24.

Ving er den største pakkereiseoperatøren i Norge. Over 90 prosent av reisene Ving selger er ferdigpakkede. I tillegg selger Ving også kun flybilletter og kun hotellopphold.

Eriksen i Reisegarantifondet forklarer at dette er dine rettigheter når du kjøper en pakkereise, og når du har kjøpt en sammensatt reise:

Dine rettigheter når du kjøper en pakkereise

  • Når du kjøper en pakkereise er det arrangøren som er ansvarlig for at pakken blir gjennomført som planlagt.
  • Hvis formålet med reisen faller bort (hvis det for eksempel ikke blir safari og arrangøren ikke kan ordne annen safari) og reisen av den grunn blir kansellert, skal arrangøren refundere den reisendes forskuddsinnbetalinger.
  • Dersom reisen kanselleres som følge av arrangørens konkurs, får den reisende refusjon fra Reisegarantifondet.

Dine rettigheter når du har kjøpt en sammensatt reise

  • Den næringsdrivende som har lagt til rette for en sammensatt reise, er kun ansvarlig for gjennomføring av den reisetjeneste han har solgt og mottatt betaling for. Gjelder det en flyreise, er ansvaret begrenset til det.
  • Dersom flyselskapet går konkurs vil den reisende kun få refundert forskuddsbetalt flyreise, men ikke for hotellet.
  • I dag gjelder reglene om reisegaranti også i forbindelse med salg til næringslivet. Den nye loven åpner for å avtale seg bort fra plikten til å stille reisegaranti overfor næringsdrivende.

– Pakkereisemodellen er blitt utvannet

Daglig leder Erik Haug i Apollo peker på at reisebransjen har gjennomgått store forandringer siden den gamle pakkereiseloven trådte i kraft i 1995.

– Da var det kun tradisjonelle aktører. Nå lever vi i en online-verden, sier Haug til E24.

Nordmenn brukte over 50 milliarder kroner ved kjøp av reiser på nettet i 2017, ifølge rapporten «Norsk E-handel 2017» fra Dibs.

Saken fortsetter under annonsen.

Samtidig som nordmenn reiser mer, har man også blitt glade i å sette sammen sine reiser selv. Den tendensen kommer frem i rapporten.

Omsetningen har steget innenfor kjøp av hotellopphold og transport. Samtidig har andelen av den totale omsetningen som går til pakke- og charterreiser falt fra 23 prosent i 2016 til 17 prosent i 2017.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa mener at utviklingen i reisebransjen med mange nye aktører har gjort at pakkereisemodellen er blitt utvannet, og at det er bra at det ny blir innført nye regler i EU og EØS.

– Den nye pakkereiseloven er svært positiv for forbrukerne, da rettighetene deres forbedres, sier Wiik til E24.

Større ansvar

Han peker på at med den nye pakkereiseloven vil reiseformidlere og reisetjenesteleverandører få større ansvar for reiser som kundene selv setter sammen. Dette er typisk nettsteder som selger fly, hotell, leiebil, sightseeing med mere samlet eller som selger minst to ulike reisetjenester samlet.

– For eksempel vil flybilletter, hotell og leiebil bestilt samtidig gjennom Norwegian, Booking.com eller Ticket nå bli regnet som en pakkereise, sier Wiik.

Han viser samtidig til at ikke bare vil reiser man setter sammen selv også kunne utgjøre en pakkereise som gir gode rettigheter. Flere kombinasjoner vil også kunne omfattes av pakkereiseloven.

Leie av bil og kjøp av konsertbillett vil kunne omfattes av den nye pakkereiseloven. Det samme vil gjelde via formidlere og portaler som opererer på nettet på visse vilkår.

– Leie av bil i tillegg til en annen type transporttjeneste vil kunne utgjøre en pakkereise, fra 1. juli sier Wiik.

Krav om reisegaranti vil også gjelde ved «sammensatte reisearrangementer», det vil si flere reisetjenester kjøpt til samme reise, uten å være en pakkereise.

Aktører utenfor EU og EØS kan være omfattet av reglene

Wiik peker på at også aktører som er registrert utenfor EU og EØS vil være omfattet av den nye reglene vedrørende insolvensgaranti og opplysningsplikt ved salg av pakkereiser.

– Det er viktig at man som forbruker er klar over at så lenge aktører som for eksempel Expedia er registrert utenfor EU, og ikke har filialer i EU eller EØS, vil de likevel kunne være omfattet av de nye reglene såfremt de retter sin virksomhet mot reisende i Norge, sier Wiik.

E24 har bedt Norwegian og Ticket om å svare på hva de mener lovendringene betyr for selskapene. Pressekontakt Ellen Wolff Andresen i Ticket svarer slik:

– Det er litt for tidlig for oss å mene noe om dette enda. Loven er ikke vedtatt og vi fører interne diskusjoner. Før dette er klart ønsker vi ikke å uttale oss om konsekvenser dette vil medføre. For øvrig henviser jeg til Virke som representerer bransjen i denne saken, sier Wolff Andresen til E24.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian henviser til NHO Luftfart som har representert flyselskapene i denne saken.

Sverre McSeveny-Åril, direktør for Virke Reise Utland, mener at den nye pakkereiseloven er bedre tilpasset dagens marked.

– For næringens del betyr det at man får et regelverk som er bedre tilpasset dagens marked. Den delen av bransjen vi representerer ønsker disse reglene velkomne, sier McSeveny-Åril til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå