Dette har du krav på om flyet kanselleres

Sjekk rettighetene dine om du blir rammet av Norwegians kanselleringer.


<p><b>KREV DIN RETT:</b> Kanselleres flyavgangen, slipper du ikke unna ventingen på neste. Derimot slipper du utgifter til mat, drikke og nødvendig overnatting i mellomtiden. Den regningen skal nemlig flyselskapet ta.</p>

KREV DIN RETT: Kanselleres flyavgangen, slipper du ikke unna ventingen på neste. Derimot slipper du utgifter til mat, drikke og nødvendig overnatting i mellomtiden. Den regningen skal nemlig flyselskapet ta.

Lørdag formiddag meldte VG at flyselskapet Norwegian kansellerer flere fly til og fra noen av de mest populære reisemålene for norske sommerturister.

Dette betyr at flere hundre nordmenn er rammet, og kan få problemer med å komme seg hjem, eller til ferie.

Dersom du er blant dem som nå må vente på flyplassen er mat, drikke, hotell og ombooking eller erstatning – det er mye du kan kreve når flyet ditt blir stående på bakken.

Og jo lengre tid det går, jo mer har du krav på.

– Som hovedregel skal alltid flyselskapet ta vare på deg dersom flyet blir kansellert eller forsinket. Akkurat hva en har krav på er litt avhengig av hva årsaken til kanselleringen er.

– Dårlig vær og streik kan regnes som såkalte gyldige grunner for kanselleringer, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til E24.

Forbrukerrådet har utviklet en flykalkulator som ligger tilgjengelig på deres nettsider. For dem som er nysgjerrige kan en bruke den til å beregne akkurat hva du har krav på.

Du har alltid rett til ombooking

– Ved kanselleringer eller store forsinkelser har en alltid rett på ombooking, plassbestilling på senere fly eller pengene tilbake, understreker Flønes.

I enkelte tilfeller kan du også ha krav på kompensasjon, men dette kommer an på årsaken til kanselleringen. Dersom du må overnatte eller vente i flere timer har du også krav på både overnatting og mat, understreker Forbrukerrådet.

Lørdag opplyser Norwegian til VG at de ikke har full oversikt over hvor mange passasjerer som er berørte av kanselleringene.

– Utfordringene våre nå er å finne alternativer til berørte passasjerer, nå i sommerperioden er det svært vanskelig å finne ledige seter både hos oss og hos andre selskaper. Vi klarer dessverre ikke å ombooke passasjerer på gode nok alternativer. I tillegg har vi ikke lyktes med å leie inn ytterligere ekstern kapasitet for å unngå kansellering. Disse to faktorene medfører at konsekvensene for berørte passasjerer har blitt større enn normalt. Dette beklager vi på det sterkeste, skiver Linda Olsen, pressevakt i Norwegian i en e-post til VG.

På spørsmål om hva kanselleringene skyldes, svarer Olsen at det er ulike årsaker til de innstilte flyene fredag og lørdag.

Time for time: Dette kan du kreve når du rammes av kanselleringer og forsinkelser

Dersom flyavgangen blir kansellert, har du alltid rett på refusjon av billettpengene.

Dersom du er rammet av forsinkelser, er det varigheten av forsinkelsen pluss lengden på flyreisen som er avgjørende for hva du kan kreve.

Alle rettigheter gjelder flyavganger fra EU/EØS.

UNDER 2 TIMER: Du har ingen rett på noen form for kompensasjon ved forsinkelser.

2 TIMER: For flyginger på 1500 kilometer eller mindre får du rett på mat og drikke som står i «rimelig forhold til ventetiden».

Er det så sent på kvelden at forsinkelsen forflytter avreisen til neste dag, skal du få gratis overnatting på hotell med gratis transport til og fra hotellet.

3 TIMER: Den samme retten til mat, drikke og hotellovernatting inntreffer for flyginger over 1500 kilometer innenfor EU/EØS, og distanser under 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

4 TIMER: Retten til mat, drikke, og hotell inntreffer for reiser over 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

5 TIMER: Når forsinkelsen på flyet ditt passerer fem timer, regnes det uansett som innstilt, og du kan kreve pengene tilbake for ubenyttet billett.

I tillegg har du krav på returflyging til opprinnelig startsted, dersom du befinner deg i en mellomlanding.

VIKTIG Å HUSKE: Takker du ja til å få billettpengene tilbake, har du ikke lenger krav på mat, drikke eller hotellopphold.

Mange henvendelser

Forbrukerrådet bekrefter overfor E24 at de får mange henvendelser fra folk som er rammet av kanselleringer eller forsinkelser på flyreiser, og understreker at dersom du mener du har rett på ytterligere kompensasjon er kan du kontakte Transportklagenemnda.

Dette bør du imidlertid vente med til du har snakket med flyselskapet.

I fjor hadde Norwegian også problemer med kanselleringer og forsinkelser i forbindelse med pilotstreiken. Tidligere denne uken ble det også klart at flere av selskapets fly har vært overbooket slik at enkelte passasjerer må belage seg på å kun få ha med seg 6 kilo håndbagasje.

Ved slike endringer har du ikke rett på kompensasjon ifølge Norwegians retningslinjer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå