Ryanair starter priskrig på Gardermoen

30. oktober starter Ryanair sine flyvninger fra Gardermoen. Da ser det ut til å bli rå priskrig mellom flyselskapene.


<p>KONKURRANSE: I dag er det kun SAS, Norwegian og British Airways som tilbyr flyginger mellom Oslo og London. Nå skal Ryanair hive seg på ballen, og konkurrere om de rundt en million årlige London-reisende.</p>

KONKURRANSE: I dag er det kun SAS, Norwegian og British Airways som tilbyr flyginger mellom Oslo og London. Nå skal Ryanair hive seg på ballen, og konkurrere om de rundt en million årlige London-reisende.

Det er ikke mange måneder til Ryanair legger ned virksomheten sin ved Moss lufthavn Rygge.

30. oktober begynner de daglige tre flyginger fra Gardermoen til London med Ryanair, som vil øke kapasiteten på strekningen med mer enn 1.300 seter hver eneste dag, skriver Finansavisen.

Hvert år flyr en million passasjerer denne strekningen.

I dag er det konkurrentene SAS, Norwegian og British Airways som tilbyr flyvninger mellom Oslo og London.

312 kroner tur retur

Tilskuddet vil gi voldsom priskrig, da Ryanair legger ut sine billigste tur/retur-billetter for ned mot 312 kroner, skriver avisen.

Norwegian opplyser at flyselskapet nå har senket sine priser på flyvninger til London til 199 kroner.

– Vi skal definitivt gi Ryanair konkurranse om både forretnings- og fritidsreisende mellom Oslo og London med våre lave priser og nye, mer miljøvennlige fly med gratis internett, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

SAS og British Airways har også tatt prisgrep, men er fortsatt et lite stykke unna, skriver Fiansavisen.

Ryanair blir det eneste selskapet som flyr fra Oslo Lufthavn til Stansted, de øvrige flyselskapene som flyr til London, flyr til flyplassene Heathrow og Gatwick.

Tidligere har det irske lavprisselskapet kun hatt ruter til Rygge, Torp og Haugesund i Norge.

Legger ned

1. juni bekreftet Ryanair-topp David O'Brian at lavprisselskapet legger ned sin base på Rygge innen utgangen av oktober, som følge av innføringen av flypassasjeravgiften.

Flyselskapet meldte også at det vil kutte samtidig halvparten av kapasiteten til Norge, med kansellering av 16 ruter, og rundt 1000 ansatte mister jobbene sine.

Ryanair har lagt skylden på norske politikere for at de måtte trekke seg ut.

– Folk vil virkelig fly med Ryanair. Dessverre vil Norge ikke være en del av den veksten, sa O'Brian.

Helt siden den omdiskuterte avgiften ble vedtatt i Stortinget i desember i fjor har Rygge lufthavn vært klar på at det vil være ulønnsomt å opprettholde driften dersom Ryanair forsvinner – og at nedlegging vil bli en konsekvens.

To destinasjoner

Omtrent samtidig dukket det opp et nytt valg av flyplass i østlandsområdet i Ryanairs app, Oslo Lufthavn.

Det er en daglig avgang til Litauens hovedstad Vilnius, og tre daglige avganger til Standsted utenfor London som skal gå fra flyplassen.

Håpet er å utvide rutenettverket ytterligere, ifølge Lasse Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå