Minst 11.000 norske Tesla-biler rammet av feil

Tesla Model S-biler som ble bygget til og med mars 2016 er montert med bolter som kan ruste ved kjøring på saltede veier. 


<p><b>TILBAKEKALLES:</b> Norske Tesla-eiere er rammet av en feil i boltene. En Tesla Model S kjører forbi Forgnerkilen i 2014. </p>

TILBAKEKALLES: Norske Tesla-eiere er rammet av en feil i boltene. En Tesla Model S kjører forbi Forgnerkilen i 2014. 

Tusenvis av norske Tesla-eiere har mottatt epost fra selskapet med tilbud om å utbedre svakheten. 

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Norge har ikke tall over hvor mange nordmenn som kan levere inn bilen.

– Tesla gjennomfører proaktivt en frivillig tilbakekalling for alle Model S produsert ført april 2016, sier han til E24.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk og Tesla, var det registrert rundt 11.000 elbiler av modellen Tesla Model S ved utgangen av mars 2016.

Ettersom tilbakekallingen gjelder biler som ikke er registrert, men produsert til og med mars 2016, er tallet antagelig noe høyere.

Globalt tilbakekalles 123.000 biler, ifølge Wall Street Journal. 

Ruster hvis veiene saltes

I en epost til kundene presiserer Tesla at det kun er Model S som er blitt montert med bolter som kan ruste, mens Model X og Model 3-bilene ikke er rammet av svakheten.

Boltene er utsatt for rust i kalde klimaer, og blir særlig svekket dersom veiene saltes med kalsium- og magnesiumveisalter, i forhold til natriumklorid (sjøsalt eller steinsalt), ifølge Tesla. 

I Norge brukes som hovedregel natriumklorid til salting av veier, ifølge Veivesenet. 

Rustne bolter rammer først og fremst servostyringen, og gjør det noe mer utfordrende å styre bilen i lav hastighet, men påvirker ikke kontrollen over bilen ved høy hastighet, ifølge elbilprodusenten. 

Ukjent om det er rustskader i Norge

Tesla skriver til selskapets amerikanske kunder at kun 0,02 prosent av Model S-bilene i USA er rammet av rust.

«Det har ikke vært noen skader eller ulykker på grunn av dette, til tross for at bilene har kjørt millioner av mil,» heter det i en epost sendt til selskapets amerikanske kunder.

Det skal altså ikke være farlig å kjøre bilen, ifølge Tesla, som fremover skal ta kontakt med eiere i Norge for å avtale ettermontering. Utbedringen tar kun en time. 

Rustproblemene ble først avdekket av et verksted i Canada. 

Sandvold Roland har ikke informasjon om elbileiere i Norge har meldt inn rustproblemer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå