Truer Uno Life med ny giga-bot

Først ble de varslet en rekordbot på én million kroner etter tidenes klagestorm. Så ble gebyret økt til 1,2 millioner. Nå risikerer helsekostfirmaet 1,8 millioner kroner i enda en ny stor-bot.
<p><b>I UNO LIFE-STRID</b>: Forbrukerombud Gry Nergård fortsetter å legge press på Uno Life for å få stanset klagestrømmen. Selskapet nekter for å ha gjort noe galt og har varslet mulig rettssak.<br/></p>

I UNO LIFE-STRID: Forbrukerombud Gry Nergård fortsetter å legge press på Uno Life for å få stanset klagestrømmen. Selskapet nekter for å ha gjort noe galt og har varslet mulig rettssak.

- De prøver fremdeles å drive inn kravene som vi mener er uberettiget. Dette er forbrukere som har brukt angreretten sin eller sagt opp abonnementene. Da ser vi oss nødt til å varsle nye sanksjoner, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dine Penger.

Straffen for det Forbrukerombudet mener er grove brudd på markedsføringsloven og angrerettloven i Uno Lifes salg av sine helsekostabonnement, endte på 1,2 millioner kroner i overtredelsesgebyr – det de høyeste som noen sinne er ilagt enkeltselskap av norske forbrukermyndigheter.

Les hele meldingen fra Forbukerombudet her.

Ga tilleggsstraff. Gebyret ble vedtatt 8. september, med en «ekstra straff» på 200.000 kroner i forhold til botvarselet fra august.

Begrunnelsen var todelt:

* For det første hadde klagene fra nordmenn fortsatt å renne inn til ombudet.

* For det andre hadde ikke Uno Life gått med på ombudets krav om å stanse inndrivelsen av alle omtvistede betalingskrav.

Fortsatt klager. Nergård sier de har sett liten bedring etter boten.

- Vi synes det er alvorlig at klagene bare fortsetter å strømme inn. Folk sier de blir redde og oppgitte over å få disse betalingskravene. Flere forteller at de ikke orker å stå imot lenger, og ønsker å betale for å få sakene ute av verden. Det er noe vi må ta på alvor, sier Nergård.

Ifølge ombudet er et flertall av abonnementsavtalene til Uno Life inngått på sviktende grunnlag.

1,8 nye millioner. Nå har de sendt Uno Life følgende ultimatum: Slutt å sende ut brev og purringer med betalingskrav til alle som enten har protestert på villedende informasjon, brukt angreretten eller sagt opp abonnementene – eller bli ilagt nye sanksjoner.

Denne gang er det snakk om et gebyr på 1,8 millioner kroner, pluss henholdsvis 350.000 kroner og 450.000 kroner til to sentrale personer i selskapet.

Gebyrene vil da komme på toppen av de som allerede er ilagt.

Nergård presiserer at de varslede tilleggssanksjonene kun blir brukt dersom Uno Life ikke bekrefter at de vil etterfølge kravene. Svarfristen er satt fredag denne uken.

- Mens gebyret på 1,2 millioner var ubetinget, gir vi her Uno Life en sjanse til å rydde opp. Vi håper nå vi kan komme til enighet, slik vi har håpet lenge. Hvis ikke vet de hva sanksjonene blir, sier Nergård.

Kan gå rettens vei. Det har ikke lykkes Dine Penger å få tak i Uno Lifes advokat Hans Ingvald Stensholdt hverken onsdag kveld eller torsdag morgen.

Stensholdt, som har uttalt seg i saken på vegne av firmaet, har hele tiden fremholdt at Uno Life bestrider det «juridiske og faktiske grunnlaget» for Forbrukerombudets straffetiltak.

Da det endelige vedtaket om boten på 1,2 millioner kroner kom i september, publiserte Uno Life en tekst på sine nettsider. Der kaller de gebyret «feilaktig», og antydet mulig rettssak:

«Uno Life AS («Uno») har i dag blitt ilagt et overtredelsesgebyr av Forbrukerombudet. Vedtaket fattet av Forbrukerombudet er feilaktig både hva gjelder faktisk fremstilling og rettslig vurdering, hvilket innebærer at Uno vil få vedtaket overprøvet og om nødvendig bringe saken inn for domstolen.»

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå