Vipps-rotet: Marianne fikk samme beløp 21 ganger

Flere har enten fått eller blitt trukket for mye onsdag. Vipps sier feiloverføringer skal tilbakeføres automatisk, men råder kunder til å melde ifra om det ikke skjer.


<p><b>FRONTER VIPPS:</b> DNB-sjef Rune Bjerke er styreleder i Vipps, som tidligere i høst ble skilt ut av storbanken og gjort til et selvstendig selskap.</p>

FRONTER VIPPS: DNB-sjef Rune Bjerke er styreleder i Vipps, som tidligere i høst ble skilt ut av storbanken og gjort til et selvstendig selskap.

– Søsteren min overførte 850 kroner til meg. Men da jeg sjekket nettbanken, så jeg at beløpet var overført 21 ganger, sier Marianne Kuraas til E24.

Det var i 15-tiden onsdag at Vipps meldte at kunder har opplevd «noe ustabilitet».

Den populære betalingstjenesten ble tatt ned for feilretting, og noen timer senere meldte Vipps at alt igjen skulle fungere som normalt.

Samtidig rapporterer flere Vipps-kunder at de er rammet av feiloverføringer som fortsatt ikke var rettet onsdag kveld.

«Andre som har opplevd at en overføring har kommet 14 (!) ganger?», undrer en på Facebook-sidene til Vipps i 18-tiden, hvorpå Vipps raskt svarer med å beklage og forsikre at de skal ordne opp.

– Rart at det kan skje

Marianne sier søsteren gjorde sin overføring til henne i 12-tiden onsdag, og at alt så ut til å ha gått knirkefritt da hun sjekket transaksjonen noen timer etter.

Det var først da hun sjekket nettbanken på nytt i 18-tiden at hun så at hun hadde fått overført de 850 kronene ytterligere 20 ganger, forteller hun.

E24 har sett en transaksjonsoversikt.

– Om pengene blir stående, så blir det jo en bra jul, ler Marianne.

Hun har vært i kontakt med søsteren, som kan rapportere om at hun slett ikke har blitt 17.000 kroner fattigere.

– Jeg aner ikke hvor pengene er tatt fra. I det hele tatt er det jo litt rart at det kan skje, sier Marianne.

Kommunikasjonsansvarlig Vidar Korsberg Dalsbø i Vipps beklager.

– Det som har skjedd er at noen transaksjoner har gått dobbelt. Disse blir tilbakeført automatisk. Kundene trenger ikke å gjøre noe som helst, sier han til E24.

Skal tilbakeføres automatisk

– Det meldes her om overføringer som går både 14 og 21 ganger?

– Nå vet jeg bare om doble transaksjoner, men dette vil da skyldes samme problem. Dette fikser vi så fort som mulig. Det var også grunnen til at vi tok ned tjenesten, fremholder Dalsbø.

– Vet dere når disse feiltransaksjonene ble gjort?

– Så vidt jeg vet er alle fra i formiddag, før vi stengte tjenesten. Da oppdaget vi feil i flere transaksjoner.

Skulle du være en av dem som er rammet av feiltransaksjon onsdag, trenger du ikke foreta deg noe nå, sier Dalsbø.

– Nei, vi har kontroll på feilen og retter automatisk. Skulle man ikke få tilbakeført innen det nærmeste døgnet, bør man heller ta kontakt da.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå