Zalando varsler storsatsning - vil bli alle klesbutikkers nettbutikk

I fjor handlet nordmenn tolv prosent av klær, sko og tilbehør på nett. Virke mener skillet mellom fysiske butikker og nettbutikker blir stadig mer uklart, noe netthandelsgiganten Zalando ønsker å utnytte.


<p><b>KLESKJEMPE:</b> Nettbutikken Zalando vil bli en plattformtjeneste på nett. Her er selskapets tre sjefer David Schneider, Robert Gentz and Rubin Ritter foran Frankfurt-børsen i anledning selskapets notering i 2014.</p>

KLESKJEMPE: Nettbutikken Zalando vil bli en plattformtjeneste på nett. Her er selskapets tre sjefer David Schneider, Robert Gentz and Rubin Ritter foran Frankfurt-børsen i anledning selskapets notering i 2014.

Netthandel er i vinden som aldri før, og stadig flere tar shoppingrunden med noen tastetrykk foran skjermen.

Ifølge Virkes e-handelsrapport for 2016 la nordmenn igjen 70 milliarder norske kroner i netthandel i 2015. 5,8 milliarder av disse ble brukt på klær, sko og tilbehør.

– Norske forbrukere kjøper i dag cirka tolv prosent av sine klær, sko og tilbehør i norske og utenlandske nettbutikker. Bare i fjor vokste denne kategorien på nett med over ti prosent, sier leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun, til E24.

Vil effektivisere handelen

En av de største europeiske netthandelsaktørene er Zalando, som nå jobber med å integrere netthandel og handel i butikk. Planen er å gi sine rundt 160 millioner besøkende og 18 millioner aktive kunder muligheten til å handle klær fra fysiske butikker, gjennom Zalandos plattform på nett.

 <p>Sjef for kundeopplevelser i  Zalando, Christoph Lütke Schelhowes.</p>

Sjef for kundeopplevelser i  Zalando, Christoph Lütke Schelhowes.

– Skillet mellom handel på nett og i fysiske butikker blir mer og mer uklart, og kunder er mer eller mindre konstant pålogget på smarttelefonen, sier sjef for kundeopplevelser Zalando, Christoph Lütke Schelhowes, til E24.

Selskapet er regnet som ett av Europas største netthandelshus for klær.

Målet er å gjøre handelen mer effektiv for både kunder og klesbutikker. Flere pilot-prosjekter har allerede blitt gjennomført for å kartlegge behovet for en slik integrering.

Kan hente varen i butikk

Zalandos kunder vil få mulighet til å velge om de vil hente klær i butikken eller få det tilsendt hjem.

– Ofte er ikke kundene hjemme, og da kan man velge å hente selv i butikken. En fordel med dette er at man da også kan prøve plagget, og kun ta det med seg hjem om det passer. Dette er en fordel for både oss og kunden. For butikken er det positivt å få flere kunder i den fysiske butikken, og å nå ut til langt flere kunder totalt, sier Schelhowes.

– Men hva er fordelen om man kan handle varen selv i butikken eller i butikkens egen nettbutikkk?

– Kunden får et utvalg man ikke finner noe annet sted. I tillegg kan man sjekke om butikken har produktet på nett, kjøpe det før andre i butikken og bestemme når man vil hente det. Kanskje skoparet man leter etter, ikke er tilgjengelig i de fysiske butikkene man besøker.

Han trekker også frem at leveringstiden i mange tilfeller vil bli kortere.

– La oss si en norsk kunde kjøper en kjole på Zalando. Kjolen må gjennom våre logistikk-sentre i Tyskland, og det vil ta noen dager før den kommer til Norge. Men om kjolen er bestilt på Zalando fra en lokal butikk, vil den bli levert samme dag eller kunne bli plukket opp umiddelbart.

Tøffere konkurranse

Gerhard Anthun i Virke poengterer at norske butikkjeder opplever stadig tøffere konkurranse fra store netthandelsaktører.

 <p>Leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun.</p>

Leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun.

– Det er klart at de må se på hvilke muligheter som finnes i å samarbeide med disse og på hvilke områder de skal konkurrere. Vi ser en tydelig utvikling hvor det ikke lenger kun er snakk om e-handel eller butikk-handel, men hvor de to flyter inn i hverandre, sier Anthun.

Det å kjøpe på nett og hente i butikk er en klar trend, men dette gjøres i dag av butikker som har egne nettbutikker, ifølge Anthun. Dermed er det Zalando nå jobber med å lansere, noe nytt i markedet.

– Dette vil gi muligheter for mersalg for butikkjedene. Således kan et slikt samarbeid med Zalando gi noen nye muligheter og ikke bare være en trussel

Mener Norge skiller seg ut

Det vil imidlertid ta tid før Zalando kan rulle ut tjenesten i stor skala.

– Vi kjører flere eksperimenter i år, og regner med å rulle ut tjenesten om et år eller to, og planen er å nå ut til alle land vi i dag opererer i.

Norge er et spesielt attraktivt marked, ifølge Schelhowes.

– Nordmenn elsker mobilene sine, og er landet i Norden som handler mest fra internasjonale butikker. Men det innebærer at det ofte tar lang tid å få klærne levert enn om man kjøper direkte fra en butikk. 

Zalando ser for seg å samarbeide med et vidt spekter av butikker.

– Visjonen vår er å bygge et stort nettverk slik at vi kan gi kundene våre et bredt utvalg og fleksibilitet. Vi tester nå ut ulike produkter og tjenester, og har akkurat begynt å jobbe med de første butikkene i Berlin.

– Kan bli en totalleverandør

Redaktør Ole Martin N. Evensmo i Netthandel.no mener Zalandos strategi er et tegn på at de ønsker å være en plattform og ikke bare en nettbutikk.

– Det å gå fra å tenke nettbutikk til å tenke plattform, er ekstremt interessant. Zalando tenker i stor grad på hva kundene vil ha, og det er et størst mulig sortiment og tilgjengelighet, sier Evensmo.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p><b>REDAKTØR:</b> Netthandel.nos Ole Martin N. Evensmo mener Zalandos prosjekt er interessant.</p>

REDAKTØR: Netthandel.nos Ole Martin N. Evensmo mener Zalandos prosjekt er interessant.

Han trekker frem at Zalando allerede i dag har 150.000 varer i sitt sortiment, i tillegg til gratis frakt og retur, og et effektivt markedsføringsapparat.

Om de på sikt også klarer å få til et godt samarbeid med lokale butikker i hele sitt nedslagsområde, så kan Zalando bli en totalleverandør av klær til moteinteresserte europeere.

Det Zalando ønsker å gjøre er imidlertid ikke banebrytende nytt, ifølge Evensmo.

– Miinto er en annen netthandelsbutikk som tilbyr varer fra fysiske butikker, men de har kun spesialisert seg på lokale butikker, og er langt mindre enn Zalando. Samtidig ser vi at Zalando allerede samarbeider med norske klesbutikker, for eksempel ved å selge varer fra Bik Bok.

Utelukker ikke samarbeid

Carlings er en av kleskjedene som i dag kun har fysiske butikker. De ser ikke bort fra et samarbeid med en nettbutikk som Zalando, til tross for at de selv jobber med å etablere en nettbutikk.

– Vi skal ikke avskrive noe, men det har ikke vært en diskusjon. Med Varner-gruppen treffer vi allerede et stort nedslagsfelt. Vi har først og fremst 225 fysiske Carlings-butikker å ta vare på , hvor det ligger en milliard i omsetning. Det er det fysiske møtet med kunden som er aller viktigst for oss, sier daglig leder i Carlings, Ronny Mikalsen.

Lille Vinkel Sko er har åtte butikker og en nettbutikk i Norge. De ser ikke på store netthandelsgiganter som annet enn en trussel

– Handelen skal være så enkel som mulig for kunden, så vi skjønner hvorfor markedet utvikler seg som det gjør, men vi kan ikke se for oss et samarbeid med dem, sier daglig leder Sverre Klouman.

Hovedårsaken er at Zalando selger mange av de samme produktene.

– Et samarbeid ville blitt bare tull, og vi ville ha mistet all fortjenesten vår. Vi vokser på vår egen måte, og å åpne for en konkurrerende nettbutikk, ville blitt helt feil.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå