Volkswagen-skandalen: Dette skjer om du er rammet

Over 147.000 biler risikerer å bli tatt av norske veier som følge av Volkswagens dieseljuks. Dette må du gjøre dersom du eier en av de berørte bilene.


<p><b>LOVER Å RETTE OPP:</b> Terje Male i Harald A. Møller AS lover kundene å finne effektive løsninger.<br/></p>

LOVER Å RETTE OPP: Terje Male i Harald A. Møller AS lover kundene å finne effektive løsninger.

Onsdag gikk Harald A. Møller AS ut med en oversikt over hvor mange biler i Norge som vil bli påvirket av Volkswagen-skandalen som har utspilt seg den siste uken.

I Norge står 147.139 biler i fare for å bli tilbakekalt. Tallet består av 77.580 Volkswagen-biler, 27.649 biler fra Audi og 19.947 fra Skoda.

Bilene skal alle være utstyrt med dieselmotorer av typen EA 189.

Ifølge en pressemelding utstedt av Harald A. Møller AS vil alle berørte kunder bli kontaktet med informasjon om hvilke biler som vil være aktuelle å kalle tilbake.

– Dette skal ikke gå utover kundene

Til E24 sier administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Terje Male, at de berørte bilene vil bli oppgradert fortløpende.

– Så fort vi får godkjennelse fra Tyskland, begynner vi å oppgradere bilene. Dette vil vi selvfølgelig gjøre kostnadsfritt for kunden, og dette vil ta cirka en til to timer per bil.

Ifølge Male er det usikkert når denne prosessen vil begynne og hvor lang tid det vil ta før alle de berørte bilene er fikset, men forsikrer om kundene ikke har grunn til å være bekymret. Volkswagen har lovet at de vil presentere nye tekniske løsninger for disse bilene i løpet av oktober.

– Kundene trenger ikke å uroe seg. Det er helt ufarlig å kjøre disse bilene. De er i teknisk forsvarlig stand.

Ifølge Male trenger 60 prosent av de aktuelle bilene kun en programoppgradering, mens de resterende 40 prosent vil ha behov for å skifte ut en del i tillegg til programoppgraderingen.

Kundene vil, når fiksen er klar, bli informert om hvordan bilene skal oppgraderes, slik at de kan avtale tid hos sitt merkeverksted om det skulle være nødvendig.

I en pressemeldingen sier Male at selskapet vil gjøre alt de kan for å rydde opp i rotet.

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig.

Kan ha rett på prisavslag på bilene

Det er motortypen EA189 som ifølge Volkswagen inneholder programvaren som omgår utslippstestene. Nyere dieselmodeller som er bygget for å etterleve det nye Euro 6-regelverket skal ikke ha denne programvaren. Bensinbiler er heller ikke rammet, siden de ikke slipper ut i nærheten av like mye NOx (nitrogenoksider) som dieselbiler.

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier til E24 at kundene som nå sitter med de berørte bilene har flere rettigheter.

– Kjøper du en bil av en næringsdrivende har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har i første omgang rett på reparasjon. Tar reparasjonen over syv dager vil du ha rett på en lånegjenstand, men er du avhengig av bilen kan du kreve en med en gang om det er nødvendig.

I tillegg sier Halsos at kundene kan, dersom det skulle være aktuelt, kreve prisavslag på bilen de har kjøpt. Dette avhenger av resultatet av reparasjonen.

– Hvis det er slik at bilen vil yte dårligere etter en reparasjon vil du kunne kreve et passende prisavslag. Hvis du har hatt andre økonomiske tap i forbindelse med en feil, vil du også ha rett til å få dekket dem, sier Halsos.

Turbulent uke for Volkswagen

Mandag forrige uke gikk Volkswagen ut med en offentlig beklagelse og erkjente at de har jukset med flere millioner biler. Jukset ble først oppdaget i USA. Utslippsnivåene på enkelte typer dieselmotorer har vist seg å være uriktige, altså høyere enn det som er tillatt av myndighetene.

I slutten av forrige uke sluttet Martin Winterkorn i jobben som konsernsjef i Volkswagen. Like etter ble Porsche-sjef Matthias Müller presentert som den nye Volkswagen-sjefen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå