Rapport: DNB og Nordea har de minst fornøyde kundene

Nok en gang får storbankene jumboplassering i årets store måling av tilfredsheten blant norske bankkunder.

Ints Kalnins / X02120
Publisert:,

Hver fjerde norske bankkunde er misfornøyd, ifølge 2019-utgaven av den årlige bankbransje-målingen fra EPSI Rating.

Forbrukernes tillit til bankene i Norge har falt for fjerde år på rad, og det er fortsatt storbankene som måler lavest på kundetilfredshet i privatsegmentet, ifølge den nye rapporten, som er basert på intervjuer av nær 4.000 personer og bedrifter.

DNB havner på bunn med en kundetilfredshet målt til kun 66,2 poeng – dårligst av alle banker i målingen.

Les også

DNB varsler milliardtap i tredje kvartal

DNB: – Absolutt ikke fornøyd

Nordea er knapt bedre, med 67,2 poeng av 100 mulige.

– DNB må nok en gang innse at de har bransjens minst fornøyde kunder, skriver EPSI i rapporten, som fastslår at DNB-kunder «opplever at deres betingelser er for lite konkurransedyktige».

– Vi er absolutt ikke fornøyd med å havne så langt ned på denne målingen, sier DNB-informasjonssjef Even Westerveld til E24.

– Selv om hele bransjen faller, skulle vi gjerne sett at vi klarte å løfte oss fra i fjor. Det gir uansett motivasjon til å gjøre alt vi kan for å hjelpe kundene våre med å ta smarte økonomiske valg hver dag, fortsetter han.

Slik har kundetilfredsheten i Bank-Norge utviklet seg siden 2003 (høyere tall er bedre):

Kilde: Epsi Rating

I privatmarkedet gjør Nordea det bedre enn i fjor, men resultatet er fortsatt godt under den gjennomsnittlige tilfredsheten i Bank-Norge, som i år måles til 70,9 poeng.

– Vi jobber knallhardt for kundene våre hver dag. Det er gledelig at det har gitt resultater i privatmarkedet, der vi gjør en god fremgang fra i fjor, svarer kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea Norge.

– Vi er likevel ikke der vi skal være og vil jobbe målbevisst for styrke kundetilfredsheten videre, fortsetter Nordea-toppen.

Les også

Nordea øker renten på boliglån

Har de mest fornøyde kundene

Størst grunn til å juble har Sbanken, som i en årrekke har blitt kåret til banken med de mest fornøyde kundene. Denne gang får banken en tilfredshets-score på 79,7 poeng, noe som fortsatt er best i klassen.

– Man blir jo litt ydmyk. Den beste dommeren som finnes er kundene, og vi jobber hardt hver dag for å levere det de vil ha. Det skal vi fortette med, sier Øyvind Thomassen, leder for Sbanken, til E24.

Kilde: Epsi Rating

Mens kundetilfredsheten blant privatkunder er synkende, har bedriftskundene i snitt blitt noe mer fornøyde med bankene sine – til tross for at andelen bedrifter med egne kunderådgivere går tilbake.

Eika Allianse har størst kundetilfredshet, mens Nordea havner på sisteplass i bedriftssegmentet, ifølge rapporten, som fremholder at sistnevnte «får fortsatt de dårligste tilbakemeldingene».

– Ifølge kundene så er servicenivået fortsatt for dårlig hos Nordea, og mange av deres kunder opplever at beslutningsprosessene er altfor trege, oppsummerer EPSI.

– På bedriftssiden har vi også bedret oss noe, men er fortsatt på et nivå langt fra der vi skal være. Her må vi rett og slett brette opp ermene og levere bedre, kommenterer Ekrem i Nordea.

Samtidig får DNB etterlengtet ros av bankene i bedriftsmålingen:

– DNB kan skilte med fremgang og får vesentlig bedre tilbakemeldinger i bedriftsmarkedet enn i privatmarkedet. De fremstår dessuten som den mest innovative og nytenkende banken i bedriftssegment, skriver Epsi.

Her kan du lese mer om