Remas nye mobilapp «Æ» ga betalingstrøbbel
Torsdag kunne Rema-kundene benytte appen «Æ». En kort periode brøt betalingssystemet sammen på grunn av appen.
– Interessen har vært enorm og grunnet stor pågang i ettermiddag var det en kort periode der vi måtte benytte reserveløsning, sier kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum, til E24.
Reserveløsning betyr at betalingssystemet er nede, og at kunden må bruke kortet gjennom en manuell reserveløsning som tar noe mer tid enn ordinær kortbruk.
– Dette ble løst fort og alt fungerer nå slik det skal, sier Fossum.
Det siste døgnet har appen Æ blitt lastet ned over 200.000 ganger. Mobilapplikasjonen gir kundene 10 prosent rabatt på flere varer.
Torsdag tikket flere meldinger inn fra kunder i sosiale medier om teknisk krøll i appen. Rema svarer kundene at det skyldes stor pågang.
Professor ikke imponert over «Æ»-avduking: – Tror ikke kundene sier «dette er fantastisk»
«Dæ ær litt vanskelig å bætale med kort»
Det meldes blant annet om kjøp som ikke blir registrert i appen, rabatter som ikke trekkes fra, og problemer med registrering. Dette er blant meldingene fra kundene:
«Betalte med Mobilpay i ettermiddag, men det er ikke mitt varekjøp som kom opp i appen. Korrekt butikk og klokkeslett, men feil varer.»
«Handlet kl. X, men det er fortsatt ikke registrert i appen.»
Andre gir Rema tommel opp.
«Liker den nye appen, og alt fungerte uten problemer. Dette vil få meg til å velge butikken deres oftere.»
«Dæ ær litt vanskelig å bætale med kort i butikkænæ dæræs i dag ... Ellers så er det toppen å handle på Rema 1000 toppen.»