Leasing av biler stuper: – Et slags krakk i utviklingen

På ett år har privatleie av biler falt med 27 prosent. Men Danske Bank venter leasingbølge for elbiler.

ELBILBOOM: Danske Bank tror leasing av elbil vil ta av i månedene fremover. Her er en samling av elbilen Kia Soul Electric ved Drammen havn.

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:,

Antallet folk som velger privatleasing av biler har giret voldsomt ned første halvår i år, viser ferske tall fra Finansieringsselskapenes forening (Finfo).

I andre kvartal har volumet i privatleiemarkedet av biler falt i overkant av 27 prosent i forhold til samme periode i fjor, viser Finfo-tallene. For antall biler finansiert er det en nedgang på 22 prosent.

– Tallene fra Finansieringsselskapenes forening viser et slags krakk i utviklingen på privatleie, sier leder for bilfinans Ketil Pedersen i Danske Bank, som tror elbil kommer til å dominere i stadig flere segmenter av bilbransjen fremover.

Han tror fallet i privatleiemarkedet kan skyldes det økende antallet solgte elbiler.

– Det kan i stor grad skyldes usikkerhet i markedet i dag rundt spørsmålet om moms på månedsleie, samt et stort antall solgte elektriske biler, forklarer Pedersen.

Bare i løpet av første halvår ble det registrert 10.560 nye Tesla Model 3 i Norge, ifølge Dinside.no.

Det gir en markedsandel på 13,5 prosent bare for den ene bilmodellen, skriver nettstedet videre. Nå mener Danske Bank at andelen vil øke også i privatleiemarkedet.

Les også: (+) Endringene som skaker den norske bilbransjen

Kan bli dyrt

Regjeringen gjorde det i Granavolden-erklæringen klart at elbilfordelene hovedsakelig skal bestå frem til 2021. Pedersen i Danske Bank påpeker imidlertid at myndighetene snarest må bestemme seg for om de skal innføre moms på elbiler fra januar 2021.

– Per i dag knytter det seg derfor en stor usikkerhet rundt akkurat dette, noe som helt klart har innvirkning på kundenes valg av finansieringsform når de skal ut og kjøpe eller leie bil. En treårig privatleasingsavtale vil fra 2021, i verste fall, kunne bli 25 prosent dyrere enn i dag.

Men bransjen, altså finansieringsselskapene, sitter nok ikke bare på gjerdet og ser på at privatleie dropper så mye, mener Pedersen, som understreker hvor godt kundelojalitet og privatleie henger sammen for forhandlerne.

– Det vi ser nå og har sett er at leasingandelen på elbiler har vært svært lav, og vi tror det skyldes at bransjen har vært konservative med å lease ut elbiler fordi de må garantere for restverdien. Restverdi, sammen med bilpris, rente og løpetid er det som bestemmer den månedlige leien. Det betyr at lav restverdi gir høy leie.

Les også

Tusenvis av leasingkunder kan ha betalt for mye

Pedersen mener at enkelte bransjeaktører har vært usikre på teknologien, og ikke minst, hvilken verdi en tre år gammel elektrisk bil vil ha med den veldig raske teknologiutviklingen som har vært og er på disse bilene.

– Nå er erfaringene bedre, og noen bransjeaktører sier faktisk nå at vi må begynne å se på restverdinivåene på bilene som ligger i markedet på samme måte som de har gjort tidligere med bensin og diesel og konvensjonelle biler.

Familie-SUV med hengerfeste

– Det vi ser nå, kanskje spesielt de siste to tre månedene, er at det begynner å komme nye biler ut på markedet med den riktige «norske» teknologien, utstyrsnivåer og rekkevidden.

Familie-SUV med hengerfeste og lang nok rekkevidde har vært mangelvare i elbilmarkedet, men nå begynner det å komme noen, for eksempel Audi E-tron og Mercedes EQ.

– Nå ser vi at restverdiene på disse bilene allerede har økt til nivåer som vi kjenner igjen fra tiden med høy andel privatleie på diesel-, bensin- og hybridbiler før «elboomen».

– Vi tror som sagt at vi kommer til å se en vesentlig økning i privatleie av familie-SUV-er på grunn av det. Kunden i dag er fortsatt usikker på om den nye bilen de ønsker vil ha en god nok verdi i markedet om noen år, så derfor vil det for kunden være gunstig at restverdinivåene økes, slik at denne risikoen kan tas av bilforhandleren.

Pedersen presiserer at det er noen momenter som kan påvirke om leasingbølgen kommer.

– For det man samtidig begynner å ane konturene av er selskaper som utvikler ulike mobilitetskonsepter. Det er noen konsepter som er live akkurat nå, men som ikke har fått den helt store renessansen ennå. Her venter bransjen ennå på at noen skal greie å knekke koden for hvordan man kan drive lønnsomt. Men for et halvårsperspektiv tenker jeg at ja, vi venter økning på grunn av at restverdiene går opp.

Her kan du lese mer om