Uno Life stanser salget
Det omstridte selskapet sier de skal avslutte telefonsalg, fornying av abonnementer og all oppfølging av pengekrav.
Telefonselskapet Uno Life har det siste halvåret gjort seg svært upopulære ved sine aggressive og ulovlige metoder for å inndrive omstridte pengekrav.
Etter en klagestorm uten sidestykke, vedtok Forbrukerombudet i september å ilegge Uno Life og sentrale personer i selskapet et gebyr på totalt 1,75 millioner kroner.
Aggressive metoder
Det så imidlertid ikke ut til å hjelpe stort. Senest i går skrev NRK om 17-åringen Jan Tomas Fauske fra Vennesla som trues med søksmål av UNO Life.
I løpet av et par måneder har 17-åringen fått seks brev og flere SMS der UNO Life krever at han betaler, hvis ikke havner saken i retten.
– Det var visst noe Omega 3 med blåbærsmak jeg skulle ha bestilt, sier Fauske til NRK.
Hittil har Forbrukerombudet fått hele 6.000 henvendelser om selskapet – det er ny klagerekord. Så stor har pågangen vært at ombudet har opprettet tre ekstra stillinger for å ta hånd om klagestormen.
Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner
Stanser salget
I går ettermiddag bekreftet imidlertid selskapet til Forbrukerombudet at de avslutter telefonsalget, fornying av abonnementer og all oppfølging av pengekrav frem til Markedsrådet i slutten av november skal behandle firmaets klage på millionboten mot selskapet.
Forbrukerombudet har i lang tid jobbet med å få ryddet opp firmaets ulovlige fremgangsmåter, både når det gjelder salg og inndrivning av krav.
– Ikke til forliksrådet
Dette betyr også at Uno Life ikke går til forliksrådet med kravene, slik de har varslet mange forbrukere om.
De siste dagene har nemlig mange opplevd et økende betalingspress fra selskapet, ifølge Forbrukerombudet.
Britt (46) blant 1.400 Uno Life-klagere: - De er helt horrible
Truende telefonsamtaler
I telefonsamtalene har Uno Life fokusert på risikoen for at forbrukerne må dekke både pengekrav og selskapets sakskostnader etter behandling i Forliksrådet.
Uno Life har også sendt ut SMS der forbrukeren kan avslutte saken, altså klagen på urettmessige pengekrav fra Uno Life, ved hjelp av «frigjørende betaling» til selskapet.
– Vi har arbeidet intensivt med å sette en stopper for den ulovlige aktiviteten til Uno Life. Jeg er derfor glad for å nå kunne fortelle alle som har vært rammet, at de ikke trenger å bekymre seg for nye forespørsler fra Uno Life, sier Forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
27. november skal Markedsrådet vurdere om sanksjonene mot Uno Life skal opprettholdes.
Uno Life har tidligere lagt ut en melding på sine nettsider om at de ikke er enig i kravet fra Forbrukerombudet:
«Uno ser frem til å få sakens rettslige spørsmål prøvet for et uavhengig, kompetent rettsorgan, der gjeldende rett blir avgjørende for sakens utfall.»
Les også:
Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner.