Dette klager nordmenn mest på

Forbrukerrådet åpnet fjorårets klagebunke. Og ett firma peker seg kraftig ut.

KLAGER: Bilhandel er det som topper listen over flest klager blant nordmenn, ifølge Forbrukerrådet.

  • Karl Wig
Publisert:

Nordmenn vet å ta grep når de kjøper en vare eller tjeneste de er misfornøyd med.

Vi klager over husleie. Vi klager over mat- og helseprodukter. Men det er kjøp og salg av bil som er kategorien som gir størst hodebry.

Det ble klart da Forbrukerrådet torsdag presenterte sin klagestatistikk for fjoråret.

– Veldig mange forbrukere kontakter oss. Vi fikk nær 100.000 henvendelser i 2014, omtrent det samme som året før, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Les også

Klagerekord hos Forbrukerombudet i fjor

Av ulike kategorier ligger bil på topp, med 12 prosent av Forbrukerrådets klagebunke.

Her er de fem områdene med flest henvendelser:

  • Bilhandel 12,3 prosent
  • Mat og helse 6,8 prosent
  • Husleie 5,8 prosent
  • Håndverkertjenester 4,2 prosent
  • Bruktboliger 3,3 prosent

– For bil har nettet blitt en stor markedsplass. Vi har to viktige råd: Bruk alltid kontrakt ved bilkjøp. Har du ikke det, er det vanskelig å bevise hva som er avtalt, sier Flønes.

– Og vi ser at mange kjøper bilen usett. De avtaler kjøp for dyre biler fra andre som bor langt unna, forteller Flønes.

Soleklar jumboplass

På firmasiden er det ingen over, ingen ved siden: Uno Life innehar den soleklare jumboplassen, med hele 6442 henvendelser i 2014.

Les også

«Steng Oslo Creditservice» hyller Finanstilsynet: – Skal være «game over»

Det utgjør 7,22 prosent av klagebunken mot enkeltselskap, og sørger alene for at «mat og helse» er blant kategoriene med flest klager.

– Vi har aldri opplevd maken i Forbrukerrådet. Det er ekstremt mange henvendelser, kommenterer Flønes.

De første klagene på helsekostfirmaet kom i juni. I løpet av sommeren sier Flønes at de begynte å «ane uro».

– Det startet med at telefonselgere ringte opp forbrukere og tilbød gratis prøvepakker. Så ble de satt i et abonnement på piller. Jeg har fått mange henvendelser fra folk som følte seg truet av SMSer, sier Flønes om selskapet som nå er slått konkurs.

Les også

Oppfordrer deg til å klage på valutalån

Det skjedde etter gigantboten på 1,2 millioner kroner for "grove brudd på markedsføringsloven og angrerettloven".

Det er langt ned til de andre selskapene på klagetoppen:

  • Elkjøp fikk 1537 henvendelser, og ligger som nummer to
  • Telenor fikk 1537 henvendelser
  • Expert fikk 768 henvendelser
  • Canal Digital Norge AS fikk 578 henvendelser

Flønes påpeker at dette er store selskaper som selger i stort volum, i motsetning til Uno Life, slik at andelen kunder som klager ikke nødvendigvis er høy.

– Det er naturlig at de får mange henvendelser, men det er jo mulig at noen har rom for forbedring, sier hun.

Les også

Gullet forsvant i posten - nå føler kvinnen seg lurt

Les også

Omstridt helsekostselskap tapte i Markedsrådet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Nye tall: Dette klagde vi mest på i fjor

  2. Forbrukerrådet: Dette klager vi mest på

  3. Nettversting konkurs

  4. Annonsørinnhold

  5. Undersøkelse viser norsk hotell-misnøye: – Mange har for høye forventninger

  6. Klager på flyreiser til værs