Slik er det «hemmelige boligmarkedet»
Pressefotografer, fanskarer og diskret parkering er bare noen av tingene som preger kjendisenes boligjakt.
Hvert år legges flere tusen boliger ut på Finn.no og andre steder, men alle ønsker ikke slik oppmerksomhet når de skal selge, og velger heller Norges «hemmelige boligmarked».
– Det største volumet av boliger på markedet går selvfølgelig gjennom vanlige kanaler og blir annonsert først, men i det høyere prissegmentet er det flere som ikke ønsker å annonsere at de vil selge boligen sin, sier leder Christoffer Askjer i eiendomsmeglerne Sem & Johnsen.
Disse 10 tingene må du sjekke på visning
Han legger til at høyere prissegment i dette tilfellet betyr boliger med en prislapp på over 20 millioner kroner.
– En av årsakene til at folk velger å gjøre dette, er at det er stor fallhøyde når du legger ut en bolig i dette segmentet. Det er vanskelig å treffe akkurat på den prisen kjøperne er villige til å betale, og en ønsker ofte å unngå negativ oppmerksomhet rundt salget av boligen, sier Askjer til E24.
– Når man kjøper eller selger en bolig, er det ofte personlige årsaker til at man skal flytte. Mange av dem som ønsker å gjøre dette på en diskret måte, er folk som ikke ønsker at mediene skal stille spørsmål om private forhold. Enkelte av disse er personer som i andre sammenhenger figurerer i mediene, og som når det gjelder private forhold, har et sterkt ønske om ikke å bli eksponert.
Ble bedt om å parkere borte i gaten
Kjendismegler Nils Nordvik bekrefter at det er stort tempo i markedet for luksusboliger som aldri havner på Finn.no, og at diskresjon er svært viktig for kundene.
– Jeg har flere slike boliger i skuffen, som ikke skal annonseres i tradisjonelle kanaler. Akkurat nå har jeg blant annet en bolig i Trosterudveien og en villa i Holmenkollen som ikke skal annonseres, sier han til E24.
Lokker med boligrente under 2 prosent til «alle»
Nordvik forteller at han blant annet er blitt bedt om å bruke en annen bil eller parkere langt unna boligene, fordi bilen hans har Nordvik & Partners-logo, og kundene frykter at det vil avsløre at boligen er på markedet.
– En gang opplevde jeg også å komme ut av en visning, og da satt en fotograf på trappen utenfor og håpet å få bilde av eventuelle kjendiser på boligjakt. En kan forstå hvorfor en ønsker å unngå dette, sier kjendismegleren.
– Jeg har også sett folk bli mer opptatt av kjendiser på visning, enn å faktisk se på boligen selv.
Per i dag er det 17 boliger med prislapp over 20 millioner kroner som ligger på Finn.no. Nordvik understreker at så fort en bolig til over 20 millioner kroner legges ut på markedet, vil den få medieoppmerksomhet, og ofte finner journalister raskt ut hvem som eier de aktuelle boligene.
– Temperaturen i dette markedet er svært høy, og det blir stadig mer vanlig å selge og kjøpe bolig på denne måten.
Stor økning
Askjer er enig med Nordvik, og legger til at mange kjøpere i dette segmentet er veldig bestemt på hva de ønsker seg og dermed ofte kontakter meglerne direkte og ber dem finne en bolig som passer deres preferanser.
– Det er slett ikke uvanlig at vi kontakter eierne av boliger, som ikke ligger på markedet, for å spørre om de hadde vært interesserte i å selge til vår kunde, sier Askjer.
Han legger til at bare i november og desember meglet Sem & Johnsen salget av mellom 10 og 20 boliger som aldri ble annonsert i tradisjonelle kanaler.
– Markedet for dette er stadig økende. De siste 2–3 årene har det vært god temperatur på dette markedet, og vi merker at det er i ferd med å øke enda mer, sier Askjer til E24.
Også advokat og meglerveteran Torbjørn Ek i HouelandEk har merket at dette markedet er i god vekst. Ifølge Ek selger han om lag 4 av 5 boliger på denne måten, og han blir ofte kontaktet av folk som ønsker å kjøpe, eller selge en bolig utenfor tradisjonelle kanaler.
– Det har i 2015 vært en dramatisk økning av boligsalg over 20 millioner kroner. Mange av disse blir aldri lagt åpent ut i markedet. Men volummessig er jo ikke dette segmentet en stor del av totalmarkedet, sier han.
Boliger i borettslag ble 5,9 prosent dyrere i 2015
Redde for å dumme seg ut
– Jeg ville vært forsiktig med å si at alle som velger å gjøre dette er rike, eller kjendiser. Hovedårsaken til at folk velger å selge på denne måten, er at de ikke ønsker unødvendig eksponering av boligsalget, mens kjøperne kan være engstelige for å for å betale for mye eller kjøpe en bolig andre mener ingen vil ha, og er mer komfortable når det foregår underhånden, sier Ek.
Han legger til at markedet i dette prissegmentet ofte blir fulgt nøye av mediene, slik at om en bolig blir lagt ut for salg, kan en fort oppleve at mange har meninger.
– Når en skal selge en dyr bolig, kan det være vanskelig å treffe rett på prisen, og mange opplever det som ubehagelig når mange skal mene nor om dette. Derfor foretrekker de å gjøre dette diskret. Oslo Vest er lite, og få ønsker å sitte i selskap og få kommentaren: Åh, har du kjøpt den, men den er det ingen som vil ha, fortsetter Ek.
Tror ikke boligprisene vil falle i 2016: – Renteeffekten vil dominere oljen
Alle luksusmeglerne understreker at dette nå er i ferd med å bli den vanligste måten de omsetter boliger. Ek understreker også at for dem som ønsker å kjøpe bolig på denne måten, kan det være lurt å lage en liste over hvilke krav som er absolutte, og hvilke krav de er villige til å kompromisse på.
– Da er veien til mål vesentlig kortere avslutter Ek.