Slik repareres fuktskadde mobiler: – Vi vil ikke kalles for svindlere!

Verkstedansatte tilbakeviser påstander om at det svindles med fuktindiatorer på mobiltelefoner for å unngå å reparere.

  • Espen Irwing Swang (tek.no)
Publisert:

Amobil.no tok turen til Mcare på Skarnes for å konfrontere verkstedet med påstandene om at det jukses med væskeindikatorene på mobiltelefoner.

Les saken:Fukt brukes som unnskyldning for å ikke reparere mobiler

Mcare reparerer omtrent halvparten av alle mobiltelefoner som leveres til service, og tar årlig hånd om 180 000 til 200 000 enheter. Da er riktig nok også modem for Mobilt Internett regnet med.

Forteller gjerne. Daglig leder for Mcare, Ole Petter Fiskum, vil gjerne vise oss hvorfor han mener svindelpåstandene er feil.

Han har fått med seg teamleder Jan Ove Myrbostad og teknisk sjef, Jan Ole Huseby, for å gi oss en innføring i hvordan verkstedet påviser fuktskader.

Det skal nemlig mer til enn at det er utslag på telefonens fuktindikatorer, om vi skal tro disse karene fra Mcare.

Andre tall. Det første Fiskum reagerer på er tallene som ble presentert fra iPhone-tekniker Magnus Winther ved Iphoneklinikken Kvadrat i Stavanger. Mens Winther hevdet indikatoren viste utslag på ni av ti telefoner som kom inn til dem, sier Fiskum at bare ca. 7- 8 prosent av telefonene som kommer inn til Mcare har indikatorer som viser utslag.

Winther hevder også at 95 prosent av telefonene med utslag på væskeindikatoren, har skader som ikke relaterer seg til fukt. De burde derfor vært reparert på telefonens garanti, hevder han.

Tallene fra Mcare og tallene fra Winter er ikke direkte sammenliknbare. Mens Mcare får inn alle mulige slags reklamasjoner, kommer Winthers kunder gjerne etter at de har vært avvist av andre verksteder. Dermed vil mobiler med påståtte væskeskader være betydelig overrepresentert i Winthers kundegruppe.

Feil om væskeindikatorer – en demonstrasjon

Ved Mcare er de imidlertid forundret over at teknikeren fra Iphoneklinikken ikke vet hvordan væskesensoren i en iPhone virker. Det er nemlig ikke slik at det blir utslag om det kommer vann på de hvite merkene i telefonens bunnkontakt og lydutgang.

Fargestoffet ligger inne i telefonen. Når dette blir vått løses det opp og farger sensoren rød. Først når fargen har trukket helt ut blir den synlig på inspeksjonsmerkene.

De 90 ansatte hos Mcare kaller ikke sensoren for fuktindikator, men væskeindikator.

– Sensoren blir ikke utløst av litt fukt. Du kan plassere en fuktig klut på den uten at den slår ut, sier teamleder Jan Ove Myrbostad. Han tar frem en iPhone 4S, og slipper flere dråper med vann ned på det hvite merket i bunnen av ladekontakten. Vi studerer merket med mikroskop, men det skifter ikke farge.

Bad: Så får vi sørge for at den blir skikkelig våt.

(Alle bildene fra demonstrasjonen finner du i bildespillet øverst i artikkelen.)

Etter en stund rister Myrbostad vannet ut av kontakten, og merket er like hvitt.

Det neste han gjør er å fukte et hvitt merke som sitter på hovedkortet inne i telefonen. Det skifter raskt farge fra hvitt til rosa.

Deretter fukter han indikatoren som vises i ladekontakten fra innsiden av telefonen. Men noen minutter senere er merket i bunnkontakten like hvitt.

Først når han stikker deler av telefonen ned i et vannglass, kan vi se at det hvite merket langsomt skifter farge til rosa.

Rosa: Etter badet fikk vi et tydelig rosa utslag på væskeindikatoren.

Telefonene blir bedre. Myrbostad sier dagens mobiltelefoner er bedre enn tidligere generasjoner mobiltelefoner, og at det ikke nødvendigvis er farlig å legge telefonen på badet mens du tar en dusj. Det hører også med til sjeldenhetene at den tar skade av at du beveger deg fra kulda ute og inn i varmen.

Med dette kameraet kan serviceteknikeren se ørsmå detaljer som kan avsløre en væskeskade.

Enkelte telefoner er bedre enn andre. Særlig er Sonys nye modeller motstandsdyktige mot fukt, og flere produsenter vil komme med tilsvarende løsninger.

Utslag er ikke nok. – Selv om indikatorene viser at det har vært væske i telefonen, må vi undersøke om det faktisk er væsken som er skyld i skaden. Det sier teknisk sjef, Jan Ole Huseby.

Dokumenteres: Underveis i prosessen sikres fotodokumentasjonen.

– Om vi ikke kan påvise en væskeskade, eller om vi er i tvil, kommer tvilen kunden til gode. Da reparerer vi telefonen. Men om vi finner væskeskader, blir telefonen ikke reparert. Noen ganger vil en reparasjon få telefonen til å virke, men er den vannskadet kan vi ikke garantere for hvor lenge den vil holde. Telefonen kan dø etter noen timer, eller det kan gå et par år, sier Huseby.

– Her er det også litt forskjell på produsentene. Om det ikke kan påvises sammenheng mellom utslag på væskesensor og skaden på en iPhone, vil telefonen bli reparert på den måten at den blir byttet ut med en ny, sier Huseby.

Manglende kunnskap. Men selv om Mcare mener de ikke svindler noen, så er det ikke til å komme unna at flere slike saker klages inn for Forbrukerrådet. Enkelte går også videre til Forbrukertvistutvalget.

Fukt: Ingen tvil - her har fukt gjort betydelig skade

Her hender det ikke rent sjelden at kunden får medhold. – Den viktigste årsaken til dette er antakelig uvitenhet hos forhandleren.

Les også:Hva må produkter tåle av bruk?

– Ikke alle kjenner reglementet like godt, og det kan nok skje at kunden får beskjed om at det ikke er noe å gjøre med telefonen. I tillegg ligger det et strengt beviskrav på oss. Forbrukertvistutvalget kan kreve at vi ikke bare dokumenterer at telefonen er væskeskadet, men også hvordan det har skjedd. Det kan være ganske håpløst å si noe om. Men i slike saker vinner vi ofte frem når saken ankes til tingretten, sier Hans Petter Fiskum.

Les også: Forbrukerrådet: - Krev fotobevis!

Presse ikke av produsentene. – Vi ønsker en korrekt avgjørelse og har ingen ting å vinne på at telefonene ikke kan repareres. Og vi er heller ikke utsatt for noe press fra produsentene.

Om vi sier en mobiltelefon er væskeskadet, så er det fordi vi mener at vi kan bevise det, sier Fiskum.

Les også: Her er dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. – Verkstedene svindler deg, sier tekniker: Fukt brukes som unnskyldning for å ikke reparere mobiler

  2. Her får du fikset mobiltelefonen på timen

  3. Norsk selskap vil surfe på Apple-nyvinning

  4. Facebook starter med gavekort

  5. Forbrukerombudet lei av aggressive annonser for forbrukslån: Vil ha strengere regler for kredittreklame