Annonserer boliger med Black Friday-pris - oppgir ikke prisforskjell

Flere eiendomsmeglere har merket boligannonser med Black Friday i forbindelse med den store handledagen, men uten å oppgi hvor stor prisfordelen er.

TILBUD: Finn-annonsen er fra en leilighet på Kjeller utenfor Lillestrøm som lå ute med Black Friday-merking torsdag ettermiddag.

Foto: Faksimile fra Finn.no
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

E24 skrev i fjor om hvordan den store handelsfesten Black Friday hadde inntatt boligmarkedet i Sverige. Den gang var det Veidekke Bostad i Sverige som valgte å gi 100.000 kroner i rabatt per rom som finnes i boligen kunder valgte å kjøpe.

Trenden var lite tilstede i Norge i fjor. I år kan man imidlertid se tegn til at den gjør sitt inntog også i det norske boligmarkedet.

Torsdag ettermiddag var det flere tilfeller der selgere har valgt å trekke inn Black Friday i annonseteksten.

DNB Eiendom har blant annet lagt ut en annonse på en bruktbolig på Kjeller utenfor Lillestrøm. Tittelen til annonsen starter med teksten «BLACK FRIDAY PRIS!»

– Her var det kunden selv som kom opp med ideen om Black Friday fordi boligen selges med en betydelig prisreduksjon, samtidig som han ønsket seg et raskt salg, sier DNBs kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø til E24.

– Boligen hadde allerede hatt en prisjustering, og blir ytterligere satt ned med 100 000 i forbindelse med Black Friday, sier han.

Ifølge Grunnboken ble leiligheten sist solgt for 2,65 millioner kroner. Salget skjedde i juli 2016.

KOMMUNIKASJONSRÅDGIVER: Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

Foto:

Prisantydningen i annonsen var torsdag satt til 2,89 millioner kroner.

Da E24 tok kontakt med DNB Eiendom var det ingen informasjon i annonseteksten om at prisen på eiendommen var satt ned, eller hvilken prisantydning boligen tidligere var oppført med.

DNB har torsdag ettermiddag endret annonseteksten på Finn.no.

– Auksjonsprinsipp

Forbrukertilsynets avdelingsdirektør Jo Gjerdrem uttaler på generelt grunnlag at man må ha en prisfordel i tilbudet når man bruker «Black Friday» som budskap.

– På generelt grunnlag er det slik at Black Friday har et budskap som signaliserer en prisfordel i det, altså at prisen er nedsatt eller at du får noe i tillegg. For å få det til må man ha noe å sammenligne det med. Dette kan være nyoppførte boliger der du har solgt boliger for en høyere pris, sier Gjerdrem til E24.

For bruktboliger er dette derimot vanskeligere forklarer avdelingsdirektøren.

– På bruktboliger er det vanskelig å tenke seg at du kan bruke det som salgsbudskap, siden du ikke har noe å sammenligne med. Dette er unike brukte boliger som selges etter et auksjonsprinsipp, sier Gjerdrem.

Selger nybolig

I Haugesund selger Meglerhuset Rele en leilighet i prosjektet «De Tusen Hjem». Ifølge annonsen er dette den siste leiligheten i det nyrenoverte prosjektet som fortsatt ikke er solgt.

«Ved kjøp 23/11-18 lar utbygger denne flotte leiligheten gå for kun 1.500.000,- inkludert hvitevarer. Førstemann til mølla,» skriver meglerhuset i annonsen.

Annonseteksten opplyste imidlertid ikke om hvor mye leiligheten opprinnelig lå ute til.

Etter at E24 kontaktet dem, har meglerhuset nå endret på dette, og de skriver i annonsen at leiligheten er nedsatt med 90.000 kroner.

Finn-annonsen er av leiligheten i prosjektet «De tusen hjem» i Haugesund

Foto: Faksimile fra Finn.no

– Nå har vi lagt til førpris i annonsen, da den tidligere teksten kan ha skapt forvirring, sier daglig leder i Meglerhuset Rele, Marius Kallevik, til E24.

Eiendomsmegler og hovedansvarlig for prosjektet, Øyvind Hasseløy, vil dog ikke kalle unnlatelsen av den opprinnelige prisen for en glipp fra selskapet.

– Det var ingen spesiell grunn til at vi unnlot å skrive hva den tidligere ble lagt ut til salgs for, selv om vi i ettertid burde ha inkludert den gamle prisen, sier han.

Ifølge Hasseløy nedjusterte meglerhuset prisen i forbindelse med Black Friday etter utbyggers ønske, da eier ville fullføre salget av den siste av totalt 54 leiligheter før jul.

– Hører ikke sammen

Korsberg Dalsbø i DNB sier han ser poenget til Forbrukertilsynet, og at de skal ta en diskusjon internt om hvordan deres meglere skal forholde seg til Black Friday og lignende salgsdager.

– Vi lander nok på at Black Friday og boligkjøp ikke hører så godt sammen, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Begrepet «Black Friday» ble denne gang brukt for å understreke prisreduksjonen, og dette kommer nok ikke til å bli en norm i måten vi eller andre meglere markedsfører boliger på framover, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Bolig

Flere artikler

  1. Meglere lokker med Black Friday-tilbud på boliger

  2. Betalt innhold

    I reklamen kalte meglerfirmaet leilighetene her for «identiske». Så fikk de et brev fra Forbrukertilsynet.

  3. Forbrukerrådet i stuss over størrelsen på «4-roms»

  4. Annonsørinnhold

  5. Oppussingsobjekt gikk 1,15 mill. over prisantydning i Oslo

  6. Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene