Strømselskapet Agva ba om anmeldelser og lokket med iPhone

Agva-kunder har fått delta i trekninger av Apple-produkter dersom de kommer med en vurdering på Trustpilot. Thomas (29) sier belønningen kan ha påvirket vinner-anmeldelsen som han skrev. Nå har Trustpilot endret praksis.

VANT: Thomas Skjerpingstad vant en iPhone etter å ha vurdert Agva Kraft på Tripadvisor. Nestleder i Forbrukertilsynet mener det er sannsynlig at slike incentiver fører til gjennomgående mer positive anmeldelser.

Siv Dolmen
  • Hans Jordheim
Publisert:

Agva Kraft har over 5.100 omtaler på Trustpilot.com, en ledende, dansk portal for forbrukeranmeldelser av virksomheter verden over.

Det er veldig mye mer enn andre store kraftleverandører. Fjordkraft har 20 anmeldelser, NorgesEnergi har 21, mens Hafslund har 35.

Agvas snitt – på 4,3 av 5 – er også betraktelig bedre enn konkurrentene. Denne scoren har kraftselskapet løftet frem på egen hjemmeside.

Samtidig er ikke Agva-ratingene like gode på Bytt.no eller Googles egen side for anmeldelser.

Tallene har fått E24 til å stille Trustpilot spørsmål om hvor anmeldelsene kommer fra.

Slik vises Trustpilot-scoren frem på Agvas hjemmeside.

Skjermdump/Agva
Les på E24+

Få jevnlig penger på konto: Slik lager du en utbytteportefølje

Skriver for å vinne

Etter en gjennomgang har Trustpilot funnet ut at det høye antallet anmeldelser henger sammen med at Agva aktivt har bedt kunder gi dem anmeldelser, og benyttet seg av lokkemekanismer for å få dem til å gjøre nettopp dette.

– Det har eksempelvis dreid seg om at man får delta i en konkurranse om man gir en vurdering, forklarer Sofie Bay, Trustpilots kommunikasjonssjef i Norden og Benelux.

Et sveip blant de mange anmeldelsene viser hvordan dette har hatt effekt.

«Hadde vært utrolig kult å kunne gi min sønn iPad (noe jeg ikke har råd til) om jeg vinner», skrev en bruker i fjor og ga fem av fem stjerner.

«Ikke vært kunde lenge nok til å uttale meg, men en iPad vil sannsynligvis medføre siste stjerne i anmeldelsen ;-)» skrev en annen i slutten av juni i år og ga fire av fem stjerner.

Les på E24+

Det er et grønt selskap på Oslo Børs med 389 prosent omsetningsvekst

Tillater ikke lenger konkurranser

Sofie Bay i Trustpilot mener at å bruke incentiver for å få brukere til å skrive anmeldelser kan være en bra ting.

– Selskaper som går inn for å innhente feedback blir ofte vurdert av en større og mer representativ gruppe forbrukere. Derfor viser vi også tydelig på selskapenes side om det aktivt ber om anmeldelser eller ikke.

Likevel har Trustpilot sluttet å tillate dette. I sommer gjorde administrerende direktør Peter Mühlmann syv justeringer, der én var ikke å tillate slike incentivordninger.

Trustpilot-sjef Peter Mühlmann

Trustpilot

Selskapet forklarte grepet med at til tross for at de fleste virksomheter bruker incentiver på rett måte, er det en økende bekymring for at enhver form for incentiv kan føre til gjennomgående mer positive tilbakemeldinger.

Sofie Bay påpeker at Agva kun har brukt incentiver før endringen trådte i kraft og at de ikke har noen mistanker om falske anmeldelser eller juks.

Vant med fem stjerner

29-år gamle Thomas Skjerpingstad har tidligere gått seirende ut av en av Agvas konkurranser. Blant flere hundre deltagere var det han som i mai 2018 vant en iPhone X.

Skjerpingstad ga strømleverandøren maks score på Trustpilot. Han sier omtalen han skrev kan ha blitt påvirket i positiv retning ved at den var hans «lodd» i trekningen.

– Man vil jo ikke ta noen sjanser i tilfelle det er større vinnersjanse ved å gi god omtale.

Samtidig var alt han skrev sant, sier Skjerpingstad. 29-åringen er fremdeles Agva-kunde og er godt fornøyd med det.

FASET UT: Trustpilot tillater ikke lenger konkurranser lik den Thomas Skjerpingstad vant.

Siv Dolmen

– Har ikke påvirket scoren

Agva-markedssjef Bjørn Arctander forteller at det som skiller selskaper med få og mange anmeldelser er antallet invitasjoner man sender ut.

– Vi har hatt fokus på at det skal være et stort og representativt utvalg og har derfor sendt ut fortløpende til både eksisterende og nye kunder, sier han.

Arctander bekrefter at de fra tid til annen har kjørt konkurranser, blant annet med iPad som premie.

– Det har vært nøye presisert i invitasjonene som har gått ut at vinnersjansene er like om man skriver en god eller en dårlig anmeldelse. Dette har følgelig ikke påvirket scoren, men det har bidratt til at en større andel av kundene tar seg bryderiet med å skrive anmeldelse.

Agva-markedssjef Bjørn Arctande

Agva/Telinet

Bjørn Arctander sier at det er et halvt år siden forrige konkurranse og at de ikke vil ha flere slike i fremtiden, som følge av Trustpilots nye retningslinjer.

Forrige anmeldelse som eksplisitt nevnte iPad kom inn i slutten av juni. Denne måneden kom det inn 61 anmeldelser, der et stort antall presiserer at de nettopp er blitt kunde. Snittet var 4,3.

Fra juli til i dag har det kommet inn 39 anmeldelser med en snittscore på 2,3.

Les på E24+

Hva må til for å «deffe» XXL?

Kan føre til mer positive omtaler

Forbrukertilsynets nestleder Bente Øverli har ikke sett på Agva spesifikt, men uttaler at det er grunn til å tro at anmeldelser som er skrevet for å kunne delta i en konkurranse, gjennomgående er mer positive enn anmeldelser fra brukere som selv har tatt initiativ.

– Ja, det er det grunn til å tro. Brukeromtaler skal være en kanal for forbrukerens reelle vurderinger. Og dersom det lokkes med en fordel mot at de skriver brukeromtaler, kan dette føre til at det som omtales vurderes mer positivt enn hva som ville vært tilfelle uten betaling eller belønning, sier hun.

Øverli sier at dersom omtaler er skrevet mot belønning, som gratis produkter, vil Forbrukertilsynet anse en omtale som reklame og et brudd på markedsføringsloven.

Men omtaler som er motivert av såpass svake incentiver som muligheten til å delta i en trekning derimot anses som ordinære brukeromtaler, forklarer Øverli.

Nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet

Kimm Saatvedt/Forbrukertilsynet

– Hva mener Forbrukertilsynet om å få kunder, kanskje helt nye som sådan, til å skrive anmeldelser for å få delta i en konkurranse?

– Brukeromtaler skal gi et tilstrekkelig veiledende bilde av brukernes synspunkter på produktet eller den næringsdrivende som omtales. Dersom den næringsdrivende har hatt påvirkning på innholdet i brukeromtaler eller har påvirket måten disse presenteres på, kan de som orienterer seg i markedet ved å lese brukeromtaler få feil inntrykk.

– Vi forstår at det er viktig for næringsdrivende å få forbrukernes tilbakemeldinger, og brukeromtaler er ofte en god kanal for dette. Men vi må huske at brukeromtaler i første omgang skal gi forbrukerne en berettiget forventning om at brukeromtalene stammer fra forbrukere som ønsker å dele sine erfaringer – negative eller positive – med andre forbrukere på eget initiativ.

Les på E24+

Utrangerte vindmøller er et miljøproblem. Nå utredes en nordisk løsning.

Les på E24+

Denne søskenflokken er blitt et Rema 1000-fenomen

Her kan du lese mer om

  1. Strømforsyning
  2. Forbrukertilsynet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Forbrukertilsynet ber flyreisende om å sikre seg

  2. Meglere advares etter elleville budrunder

  3. Fjordkraft slår tilbake mot Forbrukerrådet - kjenner seg ikke igjen i anklager om prisjuks

  4. Annonsørinnhold

  5. Pengerådet: Her bør du sette sparepengene dine

  6. Norges Bank vil kreve høyere egenkapital ved kjøp av bolig nummer to