Pakkereiseselskapene må rydde opp i prisene: Tar fortsatt ulovlig gebyr for å betale sydenturen

– Det er overraskende og kritikkverdig at aktørene ikke har ryddet opp, sier Bente Øverli, fungerende Forbrukerombud.

Ulovlig. Fortsatt er det flere pakkereiseaktører som tar betalt for å la deg betale med kort, uten at de opplyser om dette i totalprisen. Fungerende forbrukerombud, Bente Øverli, er overrasket.

Cf-wesenberg
Publisert:,

Skal du bestille sydentur i sommer, bør du være oppmerksom på at enkelte selskaper tar kortgebyr uten å opplyse om det i totalprisen.

– Den reelle totalprisen skal alltid være tydelig i annonseringen. Dette omfatter også alle gebyrer forbrukeren ikke kan unngå, og her ser vi at flere selskap ikke følger reglene, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Mange lovbrudd. Det var etter at Dine Penger skrev om de dyre kortgebyrene i fjor sommer, at Forbrukerombudet først gjorde en sjekk av pakkereiseselskapene.

- Vi sendte et orienteringsbrev til alle aktørene i september i fjor, der vi gjorde dem oppmerksom på reglene og ba alle om å innrette seg etter dette, sier Øverli til Dine Penger.

Les også: Apollo og Star Tours gebyrer brøt loven

Opplyser ikke om totalpris. Nå har Forbrukerombudet gjennomført en kontrollaksjon. Den viser at nesten ett år etter at Forbrukerombudet først påpekte de ulovlige prisopplysningene, er det flere selskaper som ikke har endret sine rutiner.

- Det var fem selskaper som hadde klare brudd på regelverket. Fire selskaper har blitt bedt om å presisere sine rutiner, mens åtte var helt i orden, sier Øverli.

Blant selskapene som nå har fått brev fra Forbrukerombudet, er Ticket, Expedia og Ebookers.

I en epost til Dine Penger svarer Expedia følgende, som svar på hvorfor de fortsatt benytter kortgebyr uten at det opplyses om det i totalprisen:

«Å være åpen og transparent er en viktig prioritet for Expedia. Vi gjennomgår nå de spørsmålene som har kommet, da vi kontinuerlig jobber for å være i samsvar med Forbrukerombudets krav.»

Saken fortsetter under bildet.

Det er slike gebyrer Forbrukerombudet mener er ulovlige, ettersom det ikke finnes noe gratis alternativ og at gebyret ikke vises i totalprisen. Skjermdump fra Expedia, som viser et gebyr på 32,32 kroner uansett hvilket kort du velger.

Skjermdump: Expedia

Teknisk feil. Hos Ticket har de nå svart på brevet fra Forbrukerombudet, og mener årsaken er en teknisk feil på bestillingssiden:

- Det skyldes rett og slett en teknisk feil som gjorde at når man bestilte reiser med veldig kort frist til avreise, så falt det gebyrfrie alternativet ut. Dette er nå fikset igjen, forteller Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef i Ticket.

- Feilen varte bare rundt en ukes tid, så det var uflaks for oss at Ombudet gjorde kontrollen akkurat den uken. Det er klart at vi skal ha dette gebyrfrie alternativet som et førstevalg når man bestiller. Det er veldig fint at Forbrukerombudet følger opp dette, sier Wolff Andresen.

Les også: Øivind betalte ferien med kredittkort - ble krevd 125 kroner i gebyr

Jobber med å endre. Markedssjef for Ebookers i Norden, Björn Alvarsson sier til Dine Penger at de ikke har mottatt noe brev fra Forbrukerombudet om dette, men forteller at de allerede jobber med å forbedre bestillingsidene sine.

- Ebookers tar aldri ut noen kredritkortavgifter for pakkereiser i Norge for egen vinning, men vi har en situasjon i dag der et fåtall lavprisflyselskap tar en kredittkortkostnad som vi videreformidler til kunden. Dette kommer frem i totalprisen etter at sluttkunden har valgt betalingsmetode, sier Alvarsson.

Overrasket. Bente Øverli forteller at de er overrasket over at aktørene ikke har ryddet opp etter at Forbrukerombudet så tydelig gav beskjed om det i orienteringsbrevet i fjor.

- Vi oppfordret også til å komme i dialog med oss dersom noe var uklart, derfor regnet vi med at dette skulle være i orden før kontrollaksjonen nå, sier Øverli.

Les også: Måtte betale 620 kroner for å betale flyreisen

Kan gjøre en forskjell. Det er lovlig å kreve betalingsgebyr som er i tråd med aktørens kostnader, men alle kostnader du som kunde ikke kan unngå, skal inngå i totalprisen. Dette prinsippet er det flere av pakkereiseaktørne som ikke følger, noe som er i strid med lovverket.

Øverli forteller at årsaken til at de har gjort kontrollaksjonen, er at det er stor konkurranse på dette markedet. Dersom noen ikke opplyser om betalingsgebyr i totalprisen, kan det utgjøre en forskjell som gjør at de kommer urettmessig godt ut i en prissammenligning for eksempel.

Selskapene har nå fått frist inntil 15. august for å innrette seg etter reglene.

Her kan du lese mer om