«Et lite stykke Norge» dumpes i årets julepriskrig

Ekspertene trodde kjedene hadde brent seg i fjor, men nå er prisdumpingen hos billigkjedene i gang igjen. – Når denne saken går på trykk, kan vi ha kuttet prisene ytterligere, sier Rema 1000.

BILLIGSALG: Sjokoladen som har hentet sitt slagord fra norsk kulturlandskap står midt i julepriskrigen mellom lavpriskjedene. 200 gram av denne koster nå under 15 kroner.

Foto: Helge Mikalsen VG
Publisert:,

Stikk i strid med det ekspertene trodde, klarer ikke dagligvarekjedene å holde igjen på priskrigen i årets førjulstid.

Akkurat nå er det i slaget om sjokoladespiserne den skarpeste konkurransen rår.

Prisene på 200 gram melkesjokolade i ulike smaksvarianter er kuttet med over 50 prosent av billigkjedene Rema 1000, Kiwi og Coop Extra.

En slik plate «vanlig» melkesjokolade fra Freia koster nå 14,90 kroner hos alle disse tre, mot en normalpris på rundt 40 kroner.

Ikke alle har vært like godt forberedt på denne dumpingen av sjokoladen som har slagordet «et lite stykke Norge».

Det viste flere tomme sjokoladehyller hos blant annet Kiwi og Coop-butikker i Oslo sentrum fredag formiddag.

– Det er tomt fordi prisene er satt sånn ned. Vi får ikke inn før tirsdag, kanskje noe på lørdag, sier en butikkansatt som ikke vil stå frem med navn eller bilde, til E24.

Oppdager du at butikkene setter ned prisene på julevarer kraftig? Tips E24s journalist her.

Prisras

Både Kiwi og Rema 1000 markedsfører seg selv knallhardt på lave priser. Begge gjør et poeng ut av at de skal være først – eller raske med å kutte hvis konkurrentene kommer dem i forkjøpet.

– Vi ser at noen forsøker å matche våre priser, men da kutter vi bare prisene ytterligere, sier prissjef i Rema 1000, Stian Mårdalen.

– Oppdager vi at de selger en vare billigere enn oss, setter vi prisen ned tilsvarende eller mer, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Det sier de en knapp uke etter at eksperter på dagligvarebransjen gikk langt i å avlyse årets julepriskrig overfor E24.

I løpet av samme uke har prisene på flere varer rast nedover, selv fra allerede nedsatte priser sammenlignet med normalnivå da E24 sjekket forrige helg. (Se en oversikt over prisene på utvalgte julevarer nederst i saken).

For mindre enn en uke siden kostet for eksempel en pakke Geisha grøtris 6,60 kroner på Rema 1000, mens den nå er nede i 4,60 kroner per pakke. Også på denne kjører de tre kjedene samme pris. Vanligvis koster produktet rundt 20 kroner.

Og i år som i fjor er det «intens konkurranse» om surkålen.

Der er prisene på både kjedenes egne billigmerker og «Nora surkål» nå nede i rundt 3 kroner og 70-80 øre.

Styres sentralt

Priskrigen styres fra kjedenes hovedkontorer, som med få tastetrykk kan endre prisene på hyllekantene. Disse går ut til hele landet samtidig.

Men nå går priskrigen så fort at mange kunder faktisk kan gå glipp av den. For slik vi observerte i flere forretninger, var det mange eksempler på at prisene som står oppgitt på plakater og ustillingsøyer, allerede var utdaterte. Hos samtlige av kjedene var det også tomt for enkelte av julevarene.

Prissjef Stian Mårdalen i Rema.

Foto: Rema 1000

– Vi har pepperkaker til 4,70, surkål til 3,70 og sjokoladeplater på 200 gram fra 14,90. Når denne saken går på trykk, kan vi ha kuttet ytterligere, sier prissjef Mårdalen i Rema til E24.

De ultrabillige pepperkakene var ingensteds å spore i de to Rema-butikkene E24 oppsøkte fredag. Hos Coop fant vi ikke vanlig melkesjokolade, Edamerost eller medisterdeig. Hos en av Kiwi -forretningene var det tomt for melkesjokolade og den billigste surkålen, og ingen av Kiwi-forretningene hadde opptint ribbe.

Selv om vi bare har besøkt et knippe butikker, kan det altså synes som om selv kjedenes kjøpmenn har litt vansker for å henge med i priskrigen – og det er kanskje ikke så rart når de i praksis selger en bråte varer med tap akkurat nå.

Selger med tap

Det var også bakgrunnen for at ekspertene i år trodde at kjedene kom til å holde igjen.

– I fjor tapte de flere hundre millioner kroner, og det vi ser nå er at kjedene har lært av sine egne feil, sa dagligvareekspert og professor ved BI Oslo, Odd Gisholt, til E24 forrige helg.

Les også

Forbrukerrådet får ikke opplyse om pris i dagligvare-app

Men hverken i Kiwi eller Rema 1000s sentralorganer har de noen problemer med at kjedenes butikker nå selger varer som de taper penger på.

– For oss er det viktigste at vi holder det vi lover; at vi har de laveste prisene. Det er klart at flere av disse produktene tjener vi ikke penger på, sier Mårdalen i Rema 1000 til E24.

Den samme holdningen går igjen hos hovedkonkurrenten.

– Hvorfor gjør dere dette nå i år igjen med den store tapssmellen fra i fjor friskt i minnet?

– Det gjør vi fordi kundene skal kunne stole på at de får den billigste julematen hos oss, svarer Kristine Arvin.

KIWI-TALSKVINNE: Kristine Aakvaag Arvin er kommunikasjonssjef i Kiwi.

Foto: Kiwi

– Har dere målbart økt kundevekst på dette?

– Ja, både omsetning og antall kunder øker. I desember i fjor var markedsveksten på 3,5 prosent, mens Kiwis omsetning økte med 12 prosent.

– Hva tenker dere om at denne sentralstyrte priskrigen tvinger enkeltbutikkene til å selge ut varer med tap?

– Vi opplever at det er forståelse blant våre 12.000 medarbeidere for hvorfor vi kjemper på pris. Vi har lovet kundene å være billigst, og det forplikter. Det stemmer at prisen på de store sjokoladeplatene fra Freia er veldig presset om dagen. For oss er det viktig at vi skal ha alle varer inne til enhver tid, og vi forstår godt at våre medarbeidere kan bli frustrert om de går tom for varer, sier Arvin.

– Ikke som i fjor

Også hos Coop Extra har de kastet seg inn i kampen om julekundene. Men kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, sier til E24 at hans inntrykk er at man ennå er langt unna fjoråret.

– Per nå er situasjonen at det er sterk konkurranse på en del julevarer, men ikke i nærheten av de tilstandene vi så i fjor, sier Kristiansen.

Det siste året har matvarekjedene inngått flere elleville priskriger, spesielt rundt høytidene.

Før halloween i år satte kjedene ned prisen på smågodt til 5,90 kroner hektoen.

Dagligvarekjedene var også i priskrig på smågodt i påsken, og da var krigen heftigere. Prisen var helt nede i 2,90 hektoet. I tillegg kriget kjedene om å ha billigere typiske påskevarer generelt.

(Saken fortsetter under videoen fra VGTV)

Juleprisene fredag

I tabellen under ser du prisene på en rekke varer som E24 har hentet inn fra de tre konkurrerende billigkjedene Rema 1000, Coop Extra og Kiwi på formiddagen fredag 9. desember.

Der vi fant produktet i hylle, er hyllepris på tidspunktet oppgitt. Der produktet ikke var å finne i hylle, viser vi til prisene som var avertert på utstilling/plakater i butikkene.

Dette har Kiwi reagert på. Dagligvarekjeden mener dette gir et feil inntrykk av prisene fordi kassapris uansett er oppdatert. Til dette har vi svart at vi ikke kan presentere noe annet enn det vi observerte at var de prisene og produktene som ble tilbudt til oss som forbrukere på det tidspunktet vi var på stedet.

– Vi er inne i en periode med hyppige prisendringer, og våre medarbeidere gjør en skikkelig innsats for at prisene på plakatene skal være oppdatert. Dessverre var ikke alle prisplakatene oppdatert i butikken E24 besøkte, og flere av varene er billigere enn denne oversikten viser. Vi understreker at prisene i kassen oppdateres automatisk i alle våre 650 butikker, og man derfor uansett ville ha fått laveste pris i kassen. Det var også synd at enkelte av de billigste varene var utsolgt, vi fyller på så fort vi får nye leveranser, sier kommunikasjonssjef Arvin i Kiwi.

VareRema 1000KiwiCoop Extra
PepperkakerBjørken (300g) 14,90 kr.Bjørken (300g) 4,90 kr.Butikk hadde ikke Bjørken pepperkaker
PepperkakerBertil (350g) 36,90 kr.Bertil (350g) 36,90 kr.Bertil (350g) 36,90 kr.
Julebrus Hamar (0,33l)13,30 kr. + pant10,30 + pant9,30 kr. + pant
Freia melkesjokolade 200g14,90 kr.14,90 kr.*14,90 kr.*
Sfinx konfekteske83,50 kr.59,90 kr.55,90 kr.
Marsipangris, Nidar stor gris58,10 kr.32,90 kr.32,90 kr.
Klementiner17,90 kr./kg17,90 kr./kg17,90 kr./kg
ValnøtterAlp noix (400g) 18,50 kr.Jacobs (400g) 59,90 kr. (Billig-alternativet fra Diamond som Kiwi sentralt viser til, var ikke å finne i butikk) Alp noix (400g) 17,30 kr.
Surkål (Nora hjemmelaget)13,70 kr 11,90 kr 12,50 kr
Surkål (billigste alternativ)Rema 3,70 kr.Eldorado 3,70 X-tra 3,70 kr
Rødkål (Nora hjemmelaget) 13,70 kr 13,70 kr 16,40 kr
Rødkål (billigste alternativ)Rema 3,90 kr.Eldorado 3,90.X-tra 3,90 kr.
Ribbe ferskHar ikke fersk ribbeHar ikke fersk ribbe. (Kommer mandag i uke 50) Har ikke fersk ribbe
Ribbe opptintNordfjord krydret tynnribbe 79,00 kr./kgButikk hadde ikke opptint ribbeCoop krydret tynnribbe 49.90 kr./kg
Ribbe frossenNordfjord 69,00 kr./kg, Rema tynnribbe 46,90 kr./kgFirst Price tynnribbe 29,80 kr/kgGilde 49,00 kr./kg, Coop familieribbe 29,80 kr.
PinnekjøttRemas "Prima" 149 kr. kgGilde 199 kr./kg, First Price 95,48 kr./kgCoop pinnekjøtt 189 kr./kg, X-tra 95,90 kr./kg
Pinnekjøtt frossentButikk hadde ikke frossent pinnekjøttFirst Price 95,40 kr./kgButikk hadde ikke frossent pinnekjøtt
Kålrot7,70 kr./kg8,10 kr./kg7,70 kr./kg
VossakorvNordfjord 13,20 kr.Folkets 13,10 kr.Coop 11,30 kr.
MedisterdeigNordfjord (400 g) 23,90 kr.Folkets 23,90 kr.Butikk hadde ikke medisterdeig
GrøtrisGeisha 4,60 kr.Geisha 4,60 kr.Geisha 4,60 kr.
Julepølse (Gilde kokt)12,30 kr.12,50 kr.15,50 kr.
JulesylteNordfjord 149 kr./kgGilde 123,90 kr./kg«Lefsesylte» 197 kr./kg
Edamerost, hel62,50 kr.63,90 kr.Butikk hadde ikke Edamerost
Ringnes juleøl (0,5l)26,70 kr. + pant26,90 kr. + pant26,90 + pant
Tomtegløgg 0,5 l16,90 kr. + pant19,40 kr. + pant16,90 kr. + pant

* Produktet var utsolgt i en eller flere av kjedens utsalg fredag formiddag.

Les også

Avlyser ellevill julepriskrig: – Kjedene har lært av sine feil

Les også

Forbrukerrådet får ikke opplyse om pris i dagligvare-app