Smågodtkrigen: Nå ruller Nidar-smågodt inn hos Coop

Nidar jobber på spreng med å overta smågodtstativene i 1.100 Coop-butikker samtidig som lavpriskonkurrenten Rema og Candy King har satt i gang tidenes priskrig. 

VANT KONTRAKT: Coop Extra Slependen sto for tur da administrerende direktør Jeanette Haugby Fladby (t.v.) hjalp de ansatte med å få på plass nye godteristativer.

Sophie Lorch-Falch E24
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

SLEPENDEN (E24): – Det kom helt plutselig, sier administrerende direktør Jeanette Haugby Fladby i Orkla Confectionary & Snacks om godterikrigen som herjer lavpriskjedene i ukene før påske.

Hun har ansvaret for smågodtsatsingen i Nidar, som har pågått siden 2012. I november vakte det stor oppmerksomhet at Nidar smågodt danket ut Candy King i kampen om hylleplass hos Coop etter sammenslåingen med Ica.

Les også

Priskrigen på smågodt: Innfører begrensning på antall kilo smågodt

25 nye årsverk

Candy King har vært leverandør av smågodt til Coop i 13 år. En støttegruppe for Nidars svenske konkurrent ble opprettet på Facebook, og kommentarfeltene flommet over av krangler om hvilken leverandør som er best.

– Det sier litt om engasjementet rundt smågodt. Vi definerer smågodt som kjernen av godterimarkedet. Det er sannsynligvis derfor det skapte så stort engasjement da Coop gjorde valget. Folk er redd de ikke finner smågodtfavoritten sin lenger, sier hun.

Det er liten tvil om at nordmenn er glad i smågodt. I 2015 var løsgodtmarkedet verd 1,1 milliarder kroner, fordelt på aktørene Candy King, Unil og Nidar.

Tidligere hadde Nidar kun godteriavtale med Ica-kjeden. Den nye markedsposisjonen etter sammenslåingen med Coop gjør at Nidar har økt markedsandelen til 30 prosent.

Avtalen gir også 25 årsverk fordelt på salgsapparatet og fabrikken i Trondheim.

Innen mai skal Nidars smågodt være på plass i 1.100 Coop-butikker, og det jobbes på spreng for å komme i mål. Bare i forrige uke ble 650 stativer satt opp i 300 Coop-butikker.

Les også

Smågodtkrigen bekymrer fagfolk

– Jobber på spreng

Kommunikasjonsansvarlig i Candy King, Knut Morten Brekke, vil ikke tallfeste hvor mange årsverk godterileverandøren har mistet som følge av avtalekuttet.

– Vi har tilpasset organisasjonen basert på nye forutsetninger, og vi har nå et sterkt og motivert team som har fullt fokus ute i butikk og som jobber på spreng for å sikre bra påfyll av varer inn mot påsken, skriver han på epost.

– Vi jobber knallhardt for å sikre nok varer til butikk. Det er vanskelig å forutse det økte volumet når prisen blir så lav, men vi gjør vårt ytterste for å være så leveringsdyktige som mulig.

Solgt 359.000 kilo smågodt

Tirsdag for to uker siden dumpet Rema 1000 prisen på smågodt til 2,90 kroner per hektogram. Coop Extra og Coop Obs fulgte sporenstreks etter og dumpet til de laveste prisene i manns minne.

Nordmenn har gått mann av huse under prisfesten. Coop opplyser at nordmenn har kjøpt 359 tonn med smågodt siden priskrigen startet i forrige uke.

– Det er vanskelig å spå hvor mye som kommer til å bli solgt før påske, men til sammenligning solgte vi totalt 2.227 tonn i hele fjor, så det er klart at med de prisene vi opplever i disse dager vil volumet øke, sammenlignet med påsken i fjor. Da var prisene på det laveste 4,90 per hekto, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til E24.

Det betyr at Nidar er nødt til å levere langt mer godteri enn de ble forespeilet i oktober, da løsgodtavtalen ble inngått.

– Da hadde vi ut fra avtalen et visst antall måneder å jobbe oss opp på, samtidig som Candy King skulle få en utgang og sørge for at det blir bra for alle parter, sier Haugby Fladby.

Les også

Varehandelsekspert: – Temmelig desperat med smågodtkrig

PÅ VEI UT: Et godteristativ fra Candy King er pakket møysommelig plassert på en pall og pakket inn i plast, klar for å bli hentet.

Sophie Lorch-Falch E24

– Dette kunne ingen forutse

Haugby Fladby understreker at timingen med løsgodtbytte hos Coop er helt tilfeldig med priskrigen på smågodt.

– Det er helt uavhengig av dette. Det er ikke noe vi styrer, men noe Rema og Coop har satt i gang. Det er kundene våre som styrer prissettingen, og vi kommer ikke til å være klare med alle våre butikker før påske. Vi prøver så raskt vi klarer å bli ferdig, sier hun.

– Vi har aldri opplevd så lave priser, og dette kunne ingen forutse. I den grad vi har opplevd utsolgtsituasjoner, så skyldes det prisnivået og ikke leverandørbyttet, sier Kristiansen.

– Utrullingen av ny leverandør har gått etter planen, tross den overraskende priskrigen.

Les også

Kiwi-Bob skuffet over gratisstopp

Les også

Coop i strupen på Rema etter påskeegg-trussel

Les også

Rema 1000 varsler boikott av Freias påskeegg

Les også

Coop og Sandefjord-fabrikk i klissete godtekrangel

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kiwi
  2. Coop Norge handel
  3. Rema 1000
  4. Orkla

Flere artikler

  1. Butikkjedene med smågodtkrig: Kunde handlet 35 kilo alene!

  2. Smågodtkrigen går mot slutten

  3. Selger grillpølser og marsipan med tap – drar inn hundrevis av millioner

  4. Annonsørinnhold

  5. Iskrigen fungerte: Solgte 45.000 is i timen i mai

  6. Priskrigen er i gang