Ny klagefrist ved innstilt eller forsinket fly: – Klag så raskt du kan

En ny dom fra Eidsivating lagmannsrett gir forbrukere maks to måneder til å kreve kompensasjon dersom flyet er forsinket eller innstilt. En slik avgrenset frist vil være ny.

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet
Publisert:

– Nå er det kommet en dom som gir deg maks to måneder til å kreve kompensasjon, hvis flyet ditt har vært forsinket eller innstilt. Mange forbrukere kjenner ikke til rettighetene sine. Med en slik frist så vil flere bli hindret i muligheten til å få det de har rett på, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Hun sier videre at de mener dommen er feil, og derfor trer inn som partshjelper for forbrukeren.

– Vi håper at saken kommer inn for Høyesterett, legger hun til.

Det fremgår også av meldingen fra Forbrukerrådet at en slik tidsfrist er ny.

– Vi mener dommen er gjort på feil premisser. Å skape en slik frist kan bli en felle for forbrukere som ikke kjenner til sine rettigheter. Derfor har vi valgt å støtte forbruker som partshjelper, sier direktøren.

Klag så fort du kan

Høyesteretts ankeutvalg vil vurdere om anken er prinsipiell nok for å slippe inn i Høyesterett. Vi antar at avklaringen kommer i januar 2020.

– I alle tilfeller så oppfordrer vi folk til å klage så raskt de kan. Da slipper du unødvendige diskusjoner om du var for sen. Gjør det skriftlig, slik at du har beviser, avslutter Inger Lise Blyverket.

Les også: Krav om erstatning etter pilotstreiken i SAS avslått

Vil støtte forbrukerne

På bakgrunn av en svensk høyesterettsdom hevder flere flyselskap at forbrukerne har en frist på to måneder til å melde kravet.

Flyselskapene får medhold av flertallet i Transportklagenemnda Fly og har nå fått retten på sin side i en fersk dom fra lagmannsretten.

Dommen gjelder en forbruker som ble nektet kompensasjon, fordi kravet ble sendt til Finnair tre måneder og fire dager etter at reisen var over. Eidsivating lagmannsrett var enig i at forbrukeren hadde en tomånedersfrist på å fremme krav etter flyreise.