Det er ikke hvem som helst som får kjøpe Bjerkes klokker
Urmaker Bjerke får ikke bestilt nok luksusklokker til å dekke etterspørselen etter rekordåret 2014.
Urmakerkjeden består av fire butikker, hvorav ett har et stort lokale et steinkast unna Grand Hotel på Karl Johan, fører luksusmerker som Patek Phillip og Rolex i sitt sortiment.
Hver kunde handler i snitt for 50.000 kroner, og 23 prosent er utlendinger med fete lommebøker, ifølge Finansavisen.
Særlig kinesere har klokker opp mot 500.000 kroner i bagasjen når de letter på Oslo Lufthavn.
Sånt blir det penger i kassen av, og fjoråret viste seg å bli spesielt innbringende for den tradisjonsrike urmakeren.
Sveitserfrancen med kjempehopp: Nå blir Rolex-en 20 prosent dyrere
– Vet hva de vil ha
Samlet solgte urmakerkjeden klokker for 112 millioner kroner i 2014, mot 85,6 millioner i 2013, og omsetningen kunne blitt enda høyere om urmakerne i Sveits evnet å levere flere klokker.
– Disse urmakerne vokser ikke på trær. De lager kanskje én klokke i uken, og da begrenser det seg selv, sier Halvor Bjerke til Finansavisen.
Blant de mest eksklusive fabrikantene, som fører lister, må man ha en historikk som god kunde for å bestille de gjeveste modellene. Og man kan raskt havne i unåde om man selger uret videre.
– Det er ingen vanlig problemstilling. De fleste som bestiller denne type klokker vet hva de vil ha, og har ingen planer om å selge dem, sier urmakeren til avisen.