Nettmat-satsing anklages for ulovlig telefonsalg

Godtlevert.no refses av forbrukermyndighetene etter «en rekke klager».– Viktig at ingen opplever oss som plagsomme, svarer matkasse-selskapet.

REFSES: Illustrasjonsbildet viser en matkasse levert av Adams Matkasse, som tidligere i år ble sammenslått med Godtlevert.no.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Etter sammenslåingen med Adams Matkasse, og en knallhard satsing for å kapre markedsandeler, er Godtlevert.no i ferd med å finne sin lønnsomme plass i det raskt voksende nettmat-segmentet.

Men i sin iver etter nye kunder har de nå fått forbrukermyndighetene på nakken.

Etter å ha vurdert «en rekke klager» retter Forbrukerombudet knallhard kritikk mot det de kaller ulovlig telefonsalg.

Ombudet forteller E24 at klagebunken skyldes at personene ble ringt opp av Godtlevert.nos telefonselgere til tross for at de var reservert mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

Varte «lenge etter» oppsigelse

Flere av klagerne skal være tidligere kunder av Godtlevert.no. Ifølge ombudet har flere av disse forklart at «oppringningene har fortsatt lenge etter at kundeforholdet er avsluttet».

– Næringsdrivende har ingen blankofullmakt til å ringe til personer som har reservert seg mot telefonsalg, selv om de tilfeldigvis var kunde av selskapet tidligere. Når kundeforholdet er avsluttet, så er det avsluttet, fastslår avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

OSLO 20160126. Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for følgende områder: Bolig, fjernsalg og direktemarkedsføring, barn og unge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Foto: Heiko Junge NTB scanpix

Godtlevert.no har fått frist til 5. januar 2018 å skriftlig bekrefte at de vil «endre den ulovlige praksisen».

Godtlevert-sjef: – Litt overrasket

Men når E24 tar kontakt ønsker tjenesten hverken å innrømme eller avvise lovbrudd.

Selv om de har mottatt ombudets brev, bedyrer brandsjef Tor Henrik Stenhagen at de nå må «få avklart hva dette egentlig gjelder».

– Vi synes i utgangspunktet det er positivt at Forbrukerombudet følger opp denne type saker, men er samtidig litt overrasket over at det har kommet klager. Vi har ikke fått klager av denne typen tidligere, skriver Stenhagen til E24 i en epost.

– Vi er dessuten opptatt av å overholde regelverket og har strenge interne retningslinjer som skal sørge for det.

Vil ikke være plagsomme

– Ombudet sier en rekke personer har blitt ringt opp av telefonselgerne deres, selv om de har reservert seg. Hvordan kunne det skje?
– Vi trenger litt bedre tid for å finne ut hva dette egentlig dreier seg om, men vi har iverksatt undersøkelser for å få avklart dette.

– Synes dere ombudet er for strenge her?
– Nei, det er riktig av ombudet å ta opp saker når de får klager. Så må vi undersøke saken nærmere og finne ut hva som eventuelt bør gjøres hos oss.

Han synes det er vanskelig å svare på hva slags rutiner de eventuelt må skjerpe, og viser til behovet for egne undersøkelser.

– Det er uansett viktig for oss at ingen opplever oss som plagsomme, og vi vil derfor gå gjennom både klagene og våre rutiner og sørge for best mulig praksis i fremtiden.

Her kan du lese mer om