DNB: Her går pendlergrensen

- Det kan se ut til at grensen går ved førtifem minutters reisevei til Oslo, mener DNB Eiendom-sjef Terje Halvorsen.

PENDLERE. DNB Eiendom tror flere vil flytte til pendlerbyene, men mer enn 45 minutters reisevei med tog er uaktuelt for de fleste.

Jørgen Braastad
Publisert:

DNB forventer høyere boligpriser i pendlerbyene i årene som kommer, men prisene i byene vil øke mer.

- Norge er i dag langt bak andre storbyer når det gjelder prisgapet mellom boliger midt i sentrum og områdene rundt, mener Terje Halvorsen, administrerende direktør i DNB Eiendom.

Tror på fortsatt prisvekst i sentrum.

- Dette tror vi bare vil forsterke seg i årene som kommer. Selv om flere vil bosette seg utenfor de store byene og dermed gir prisvekst der, vil prisene midt i sentrum øke mer, spår Halvorsen.

Denne villaen har strandlinje, seks mål tomt og en liten golfbane

Han trekker frem Tjuvholmen og Frogner i Oslo som eksempler på dyre steder som vil fortsette å stige i pris.

Terje Halvorsen, administrerende direktør i DNB Eiendom

Foto: Kolonihagen

- På Tjuvholmen er kvadratmeterprisen oppe i nesten 100.000 kroner. På Frogner er den over 60.000 kroner. Likevel går salg her fort unna, det er mye folk på visning og leiligheter går gjerne 2-3 hundretusen over takst, sier Halvorsen.

Ikke mer enn 45 minutter

Han forventer prisvekst i flere pendlerbyer i årene som kommer, men samtidig er det liten vilje blant folk til å pendle langt.

- Når folk får behov for større bolig, for eksempel fordi de får barn, er de villig til å flytte litt ut av byene, men å flytte for langt ut er ikke ønskelig, sier Halvorsen.

Moss har fått ferten av befolkningsboomen

I en undersøkelse har de spurt nordmenn om hvor langt de er villige til å pendle daglig for å få råd til drømmeboligen:

41 prosent svarer at 30 minutters reisetid hver vei er maks. 19 prosent mener at grensen går ved 45 minutters reisetid. Bare tre prosent kunne tenke seg å reise mer enn en time hver vei.

45 minutter er omtrent så lang tid det tar å reise med tog til Moss.

- Moss blir nok litt i lengste laget for mange, mener Halvorsen.

Bokostnader

I undersøkelsen har de også spurt nordmenn om følgende påstand: «Jeg synes det er viktigere å holde bokostnadene nede enn å ha kort vei til jobben».

I Oslo svarer 28 prosent at de er delvis eller helt enig i dette. I pendlerbyen Drammen svarer derimot 37 prosent det samme - altså at lave bokostnader er viktigere enn kort vei til jobben.

Norges tregeste boligmarked ser lys i tunnelen

På spørsmål om man ønsker å flytte til et mindre sted og pendle til jobb for å få mer bolig for pengene, svarer 13 prosent ja. Dette er like mange som da de spurte om det samme for ett år siden.

Så mye koster det i pendlerbyene.

Som kjent får du mye mer for pengene om du kjøper bolig litt utenfor bykjernen.

DNB har satt opp en oversikt over gjennomsnittlig kvadratmeterpris i pendlerbyene sammenlignet med Oslo og satt opp mot reisetid fra Oslo sentrum.

- Vi tror at det kommer til å bli en befolkningstetthet rundt disse stedene, sier Halvorsen.

Så mye sparer du på å pendle:

Ida Aamodt-Hansen

Om undersøkelsen: Gjennomført kvartalsvis av Ipsos MMI, sist i midten av august. 1812 intervjuer av landsrepresentativt snitt av befolkningen.

Her kan du lese mer om