Virke tordner mot Forbrukerrådet: – De svartmaler hele inkassobransjen

Sjefen for Virke Inkasso er provosert over Forbrukerrådets initiativ for å hindre at ugyldige betalingskrav er «god butikk».

PROVOSERT: Virke Inkasso-leder Nina Skalleberg sammenlikner Forbrukerrådets inkasso-forslag med å skulle stanse alle med uærlige hensiker på internett.

Foto: Colourbox.com / Virke
  • Karl Wig
Publisert:

– Forbrukerrådet burde gå etter konkrete enkeltaktører som driver useriøst salg til forbrukere og stoppe dem, om de vil hjelpe forbrukerne.

– I stedet svartmaler de hele inkassobransjen, skaper et helt galt bilde av hvordan den opererer og fremmer ugyldige krav, sier Virke Inkasso-leder Nina Skalleberg til E24.

– Forbrukerrådet svartmaler ikke. Erfaringene fra Oslo Creditservice viser svakheter i inkassosystemet, og vi prøver å finne forbedringer, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Mener ugyldige krav er «god butikk»

Virke-toppens reaksjon kommer etter at Forbrukerrådets direktør Randi Flesland nylig gikk ut i E24 og oppfordret til et «inkassooppgjør».

– Vi vet at mange forbrukere mottar betalingskrav som er ugyldige. Det skjer rett og slett fordi det er god butikk, sa Flesland.

Selv om alle i dag kan bestride inkassokrav de er uenige i – og slik sette inndrivningen på vent – foreslår Forbrukerrådet en endring som vil gjøre at alle inkassoselskap må sjekke gyldigheten av krav før de starter inndrivningen.

Les også

Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

– Helt umulig å vite

Forslaget får Virke-sjefen til å riste på hodet:

– Flesland ber om at inkassoselskapene skal fastslå gyldigheten av en regning på forhånd, uten å vite hvordan skyldneren stiller seg til kravet. Det er som å be verdensveven sile ut alle som har uærlige hensikter på internett, skisserer Skalleberg.

– Hvorfor trekker du den sammenligningen?

– Fordi det er helt umulig for inkassoselskapene å vite på forhånd. Det er ikke slik at de sitter på fasit. Når noen kjøper tjenester gjennom for eksempel telefonsalg, har ikke inkassoselskapene innsyn i hva som sies mellom partene. De forholder seg til kravet slik det fremmes av oppdragsgiver.

– Men de forholder seg også til forbrukeren: Straks kravet motsies, ringer varsellampene. Da kontakter inkassoselskapet oppdragsgiveren som har fremsatt kravet og ber om en redegjørelse, før innkrevingen kan fortsette, fremholder Skalleberg.

Les også

Beordrer inkasso-stans for pornokrav-selskap

– Usann påstand

Hun sier inkassoselskapene har økonomiske incentiver til kun å forfølge gyldige krav. Det står i sterk kontrast til Forbrukerrådets utspill om at ugyldige krav er «god butikk».

– Den påstanden er rett og slett usann. Inkassobransjen tjener ikke på å forfølge ugyldige krav. Tvert imot koster useriøse oppdragsgivere dyrt, fordi mange forbrukere naturlig nok da vil klage, og sette i gang omfattende saksbehandling. Det er en situasjon inkassoselskapene vil unngå, sier Skalleberg.

– Dessuten er inkassovirksomhet gjennomregulert og følger norsk lov. Det er bransjen svært opptatt av, og sier derfor opp avtaler med oppdragsgivere som mistenkes i å fremme ugyldige krav, fortsetter Virke-toppen.

– VI SVARTMALER IKKE: Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet synes inkassobransjen heller bør foreslå forbedringstiltak selv, enn å «hysje ned» andre.

Kristian Helgesen VG

– Brukes til å skremme folk

Men Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener status quo er for dårlig.

– Forbrukerrådet hadde likt at lobbyorganisasjonen for inkassobransjen kom med noen ordentlige forslag med forbedring av regelverket i stedet for å hysje ned de som prøver å løse problemene med ugyldige inkassokrav, sier han.

– Skalleberg mener det er umulig for inkassoselskapene å sjekke gyldigheten av kravene i forkant, slik at det dere foreslår, ikke kan gjennomføres?

– Justisdepartementet har nettopp kommet med en uttalelse i Oslo Creditservice-saken som legger opp til det motsatte, for eksempel at inkassobyrå ikke kan forholde seg passivt til oppdragsgivers vurderinger når det kommer mange klager fra forbrukere på selskapet.

– Hun sier det også er usant at inkassoselskapene har incentiver til å forfølge ugyldige krav?

– Inkassobransjen brukes til å skremme folk til å betale regninger, både regninger som er begrunnet, de som er dårlig begrunnet eller de grunnløse, som negativt salg. Et godt eksempel på dette er Unolife i 2014, sier Jensen.

Les også

1 av 6 tar ferie fra regningene

– Særdeles opptatt av å følge norsk lov

Virke Inkasso-lederen fremholder at inkassobransjen i dag har innrapporteringsplikt når de mistenker at oppdragsgivere driver useriøst.

– Hva sier du til inkassoselskap som Oslo Creditservice, som ifølge myndighetene aggressivt har forfulgt svært tvilsomme krav i en årrekke tross tusenvis av klager?

– På prinsipielt grunnlag så uttaler vi oss ikke om enkeltselskaper. Det jeg kan si er at Oslo Creditservice ikke var bransjemedlem i Virke Inkasso og at de er fratatt konsesjonen sin. Virke Inkassos medlemmer er særdeles opptatt av å følge norsk lov og drive virksomhet som er et viktig samfunnsbidrag gjennom å sikre kreditt og betalingsstrømmene i norsk næringsliv og i samfunnsøkonomien, sier Skalleberg.

Les også

Beordrer inkasso-stans for pornokrav-selskap

Les også

Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

Les også

Åtte av ti virksomheter rammes – slik unngår du fakturasvindel

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
  2. Økonomi
  3. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

  2. Ber inkassobransjen droppe «felle»-krav

  3. Vedtar inkasso-stans for nytt pornokrav-selskap

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen tar inkassogrep

  6. Foreslår salærkutt i inkassobransjen: – Kunne ønske at regjeringen gikk lengre