Forhatt Uber alt - taxitjenesten som har blitt møtt med anmeldelser, demonstrasjoner- og jubel
Det er ikke bare i Norge Uber har blitt møtt med søksmål og anmeldelser.
Den omstridte taxi-appen Uber måtte kjempe i flere rettssaler og på politiske arenaer før den ble lansert i Norge, 19. oktober.
Mandag ble det kjent at selskapet bak appen også møter motstand i Norge.
Oslo kommune har konkludert med at Uber ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i kommunen. Uber svarte at tjenesten i Oslo er lovlig.
De norske myndighetene brukte litt lengre tid på å reagere enn de danske, som anmeldte Uber bare ti timer etter lanseringen.
Men det er ikke bare i retten Uber møter motstandere. I alt fra California til London, Madrid og Sør-Korea har det vært demonstrasjoner mot tjenesten.
- Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge
Uber, som ble grunnlagt av Travis Kalanick og Garrett Camp i 2009, og opererer etter hvert i over 220 byer og 50 land globalt.
I mange land har forbrukerne jublet, taxibransjen demonstrert og myndighetene protestert.
Kalanick er nå administrerende direktør og Camp er styreleder i selskapet, som i april ble verdsatt til 18,2 milliarder dollar. Etter nye investor-runder skal verdsettelsen nå være 41 milliarder dollar.
Til den malaysiske nettavisen The Star forklarer Uber at grunnen til at de møter motstand er utdaterte lovverk, som setter industri før forbrukere og samfunnet.
Dialog
Selskapet har flere ganger svart at de ønsker å gå i dialog med myndighetene i landene eller statene der det er konflikter.
Fellesorganisasjonen for tyske taxisentraler, Taxi Deutschland, tok Uber for retten og vant frem med at selskapet bryter tysk lov, siden det kreves en aktiv drosjeløyve for å ta på seg slike oppdrag.
– Uber har flere milliarder i rygger fra Goldman Sachs og Google, men får seg selv til å fremstå som en startup som skal redde økonomien, sa Taxi Deutschlands Dieter Schlenker.
Slik svarer Uber: mener de har sitt på det tørre
Frankrike
I Thailand og Sør-Korea har myndighetene allerede konkludert med at Uber er ulovlig, i Belgia skal Ubers sak snart opp for retten, og i Frankrike går Ubers sak for retten, og innen 12. desember skal domstolen avgjøre om tjenesten er lovlig eller ikke.
– Vi mener at tjenesten er lovlig, og vårt mål er å fortsette å tilby tjenesten i Frankrike, sa Pierre-Dimitri Gore-Coty, Uber-sjef i Vest-Europa i en kommentar om konflikten i Frankrike.
(Saken fortsetter under videoen fra VGTV)
Denne saken er bare toppen av konflikten i Frankrike. Franske forbrukerorganisasjoner tok tidligere i år en sak mot Uber for retten.
De mener at en av Ubers tjenester, UberPop, villedet passasjerer til å tro at det var samkjøring, når det egentlig var persontransport med et mål om profitt, ifølge Wall Street Journal.
Pop
Domstolen krevde i oktober at Uber sendte ut en melding til alle sine registrerte sjåfører og passasjerer for å informere om at tjenesten var ulovlig.
UberPop er en av to tjenester som er lansert i Oslo. Pop er kun lansert som et lukket pilotprosjekt. Den andre tjenesten er UberBlack, der passasjerer kan bestille turer med luksusbiler.
I andre land tilbyr de også tjenester som UberLUX, UberEXEC, UberX, UberXL, UberTAXI og UberSUV, som er spesialisert på SUV-biler, store biler, taxitjenester og luksusbiler.
Black skjer i samarbeid med etablerte sjåførtjenester i Oslo.
Uber har også møtt motstand i sitt hjemland, USA. I november avsluttet Uber sin virksomhet i staten Nevada, etter at en lokal domstol kom med en dom mot dem.
India
Nevada er den første amerikanske staten som har tvunget Uber til å midlertidig avslutte sin virksomhet, men det har i flere amerikanske stater vært demonstrasjoner, ofte arrangert av taxiforeninger, mot Ubers etablering.
Vietnamesiske myndigheter sa mandag at appen var ulovlig i landet, men allerede tirsdag sa landets transportminister at de vil vurdere å gjøre den lovlig, ifølge BBC.
Forbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd
Undersøkelser gjort av flere amerikanske medier viser at Ubers sjåfører bryr seg lite om konfliktene til selskapet.
I India er konflikten med myndighetene litt annerledes enn mange andre steder. Der har Reserve Bank of India (RBI) innført regler som sier at alle nettbetalinger må ha en totrinnsverifisering.
Dette går ikke over ens med Ubers betaling, som skal skje enkelt gjennom en app, og Uber lanserte derfor en egen betalingsløsning i India, der du setter over en sum i en digital lommebok du kan betale for turene med.
Les også: