Turbulensen i Norwegian

Bank Norwegian-kunde klippet kortet etter Cashpoint-frys

Bank Norwegian har valgt å tilby kundene penger i stedet for Cashpoints etter at samarbeidspartneren Norwegian midlertidig stanset bruken av bonuspoengene forrige uke.

Gorm Kallestad / NTB
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert: Publisert:

Steinar Johansen hadde brukt kredittkortet fra Bank Norwegian i rundt ti år. Nå har han klippet i stykker kortet og avsluttet kundeforholdet.

– Det var et godt kort før, men det var fordelene som gjorde det. Og nå får man ikke brukt fordelene med det, sier Johansen.

Han sikter til at flyselskapet Norwegian forrige uke satte lojalitetsprogrammet sitt på pause frem til rekonstruksjonen er ferdig. Det betyr at kunder for tiden ikke kan bruke Cashpoints for å kjøpe billetter.

Flyselskapet er nå under konkursbeskyttelse i både Norge og Irland.

Hos samarbeidspartnerne til Norwegian kan kundene fortsatt samle inn Cashpoints når de bruker kredittkortet - men de kan altså ikke bruke dem.

Derfor har Bank Norwegian valgt å gi kundene alternativet at de å få penger tilbake på kredittkortet, i stedet for bonuspoeng.

PAUSET BONUSORDNING: Flyselskapet Norwegian stanset bruken av bonuspoeng forrige uke.

Jon Olav Nesvold / NTB
Les også

Leasingselskapene sier nei til Norwegians plan for å redde selskapet

– Det har aldri vært intensjonen at muligheten for Cashpoints skal fjernes, men det er for å tilby noe annet til kunder som ikke ser relevansen av Cashpoints under de rådende forhold. Det er en midlertidig ordning, sier pressekontakt i Bank Norwegian Per Eikrem.

Kundene kan velge å få såkalt «cashback» inn på kortet, eller bruke det til delbetaling av faktura, opplyser Eikrem.

Les også

Kunde etter Norwegians Reward-frys: – Jeg føler meg lurt

KLIPPET KORTET: Steinar Johansen har brukt Bank Norwegian-kortet i ti år, men vil ikke lenger fortsette som kunde.

Privat

0,5 prosent tilbake på kjøp

Med Cashpoints får kundene tilbake 1 prosent på alle kjøp, men velger de cashback får man 0,5 prosent tilbake på kjøpene.

Det gjør at Johansen mener det er andre kredittkorttilbydere som har bedre kort nå.

Også kunde Siri Heggebø synes 0,5 prosent i cashback er lite. Hun har allerede et kredittkort fra sin lokale sparebank som tilbyr 1 prosent tilbake på alle kjøp.

Heggebø har pleid å bruke Bank Norwegian-kortet til alt hun betaler på nett og til faste trekk for abonnementer. Nå er hun i ferd med å bytte over til sitt andre kredittkort.

Les også

Frp har flest Norwegian-aksjonærer på Stortinget: Ingen har solgt seg ut

– Før brukte jeg nesten ikke det fra sparebanken, men da jeg bestilte matvarer på nettet i går brukte jeg det heller enn Bank Norwegian-kortet, sier Heggebø.

Bank Norwegian sier at de har gjort en totalvurdering og har vurdert hvor de skal ligge konkurransemessig da de satte satsen på 0,5 prosent.

– Det ligger også en del andre fordeler i kortet, som for eksempel dagligvareforsikring. Det er heller ingen månedsgebyrer eller begrensninger i hvor mye man kan tjene, noe det er i en del konkurrerende programmer, sier Eikrem.

Han påpeker at det også er mulig å bruke Cashpointsene igjen når Norwegian åpner for det.

BYTTET KORT: Bank Norwegian-kunde Siri Heggebø har begynt å bruke et annet kredittkort etter Reward-pausen til Norwegian.

Privat
Les også

Bostyrer: Norwegian-datter har ikke penger til utestående lønn

Føler seg ikke tatt på alvor

For Johansen var det han kaller «dårlige betingelser» en av grunnene til at han kvittet seg med kortet forrige uke.

I tillegg forteller kunden at han har prøvd å ringe Bank Norwegian flere ganger opp gjennom årene som kunde uten å få svar. Også forrige uke ringte han banken, men fikk beskjed om å sende e-post i stedet, forteller Johansen.

– Jeg ble irritert når jeg har vært kunde så lenge og ikke blir tatt på alvor, sier Johansen.

Han sier han kunne fortsatt som kunde i banken hvis det hadde vært lettere å komme i kontant med Bank Norwegian, men vil ikke gå tilbake til selskapet selv etter at man kan bruke Cashpoints igjen.

Eikrem i Bank Norwegian sier de normalt får gode tilbakemeldinger på kundeundersøkelser og at svartiden til vanlig er kort i banken.

– Det er synd om noen har opplevd at det ikke var god service. Så ser vi at noen blander oss med Norwegian som har vesentlig lengre ventetid, men om de har måtte vente lenge hos oss må jeg bare beklage det, sier pressekontakten.

Les på E24+

Kommentar: Har du aksjer eller cashpoints i Norwegian, bør du skjelve

Vurderer varigheten av cashback

Bank Norwegian vil ikke opplyse hvor mange kredittkortkunder som har valgt cashback i stedet for Cashpoints, men sier de har fått «positiv respons».

Selskapet har sett nedgang i kortbruk gjennom hele pandemien, men har ikke opplevd noen endring i forbindelse med Norwegians pause i sitt Reward-program.

– Vi har ikke opplevd markant flere oppsigelser i forbindelse med pausingen av reward-programmet. Det virker som mange kunder er glade i Norwegian og har troen på selskapet, sier Eikrem.

– Vurderer dere å forlenge ordningen med cashback selv etter at Norwegian er ferdig med rekonstruksjonen?

– Banken og flyselskapet skal sammen vurdere hvor lenge løsningen skal være tilgjengelig, og tanken er at den skal være tilgjengelig frem til verden normaliseres og man kan reise noenlunde normalt igjen, sier Eikrem.

Les også

Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Bank Norwegian
  3. Norwegian
  4. Kredittkort
  5. Bank

Flere artikler

  1. Kunde etter Norwegians Reward-frys: – Jeg føler meg lurt

  2. Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

  3. Forbrukerrådet krever at SAS og Norwegian ikke sletter bonuspoeng

  4. Betalt innhold

    Kampen om flykundene: Dette gjør SAS og Norwegian nå – og dette bør du gjøre

  5. Amerikansk kreditorprotest mot Norwegians plan