Forbrukerne ikke bare føler at de blir lurt når de kjøper strøm, de blir det også. Det mener Forbrukerrådet. Nå kaster sjefen i en nyetablert bransjeaktør seg på kritikken.

Richardsen, Tor / SCANPIX
Strømprisene

Strømkunder betaler for å bli lurt

Å videreselge strøm er egentlig enkelt. Det er det samme produktet, uansett hvem du kjøper strømmen fra.

  • Haakon Dyrnes
    Haakon Dyrnes
    Adm. dir. i Klarkraft AS
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Som Forbrukerrådet påpeker, er det ingenting med produktet strøm som tilsier at det skal være et så uoversiktlig marked for strømkundene. Forbrukerrådet mener at strømkunder blir lurt. Og saken er at det er ressurskrevende og dyrt å lure kundene.

Oslo Economics har på oppdrag fra RME (NVE) utarbeidet rapporten «Tiltak for et effektivt sluttbrukermarked for strøm», og partner i selskapet, Jostein Skaar har uttalt at konkurransen i strømmarkedet fører til mye ressursbruk knyttet til å vinne kunder, snarere enn lavere priser.

Les også: NVE pålegger ti selskaper å avvikle avtaler

Mange aktører bruker kostbare virkemidler på å kapre og holde på kundene:

  • Rekrutteringskampanjer med gatesalg og pushy telemarketing
  • Bundling med TV og andre varer i butikker
  • Winback med prismatch som jobber for å hente tilbake kunder som ønsker å bytte leverandør
  • Lokketilbud med negative påslag
  • Massive reklamekampanjer
  • Omfattende markedsavdelinger som jobber ut kampanjer og løsninger for de ulike pristilbudene
  • Salg og kundeservice som håndterer info om de innfløkte tilbudene, produktene og tjenestene

Ironisk nok koster det så mye å lure kundene at denne investeringen må hentes inn igjen ved å legge på prisene, slik at kundene selv betaler for at strømselskapene skal kunne lure dem.

Men det må selvfølgelig ikke kundene forstå. Og her er strømbransjen absolutt best i klassen, når det kommer til tåkelegging. Så da åpnes verktøykassen og strømprodukter og priser spretter ut i øst og vest, det er webspot, påskespot og trippelgarantier. Det er påslag som kommuniseres som avgifter, men egentlig er påslag. Priser som ser bra ut, men ser du en annen vei så fyker de til værs. Alt dette koster penger, så da må man finne måter å kunne øke prisene enda litt mer, for fortsatt å kunne levere de fantastiske resultatene eierne har blitt godt vant med. Dette er en ond sirkel som må stoppe!

Les også: Strømaktør om prisjuksbeskyldninger: – Spekulerer i at strømkunder ikke forstår markedet

Mange strømselskaper skjuler seg bl.a. bak elsertifikater, opprinnelsesgarantier og variable avtaler når de forklarer sine høye påslag. Videre har alle prissammenlikningssidene spesifisert varigheten på hver eneste avtale – hvorfor er det sånn? Fordi standarden i bransjen er å prøve å flytte kunden over på en dyr avtale så raskt som mulig, og derfor er god varsling så viktig. For å komme høyt på disse listene må man tilby avtaler med negative eller ingen marginer, og da er det åpenbart at målet til leverandøren er å flytte kunden bort fra denne avtalen så fort de kan.

De største markedsaktørene har ressurser til å opprettholde denne praksisen, mens mindre aktører med mindre aggressiv markedsstrategi drukner i støyen.

For ordens skyld: Denne kronikken er skrevet av en bransjeaktør som har kommersielle interesser i temaet som omtales

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Strømprisene
  2. Strøm
  3. Strømforsyning
  4. Konkurranse
  5. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet mener strømkundene blir lurt

  2. Forbrukertilsynet åpnet sak mot fem nye strømselskaper

  3. Avdekket skyhøye påslag på strømregningen til bedrifter: - Utnytter nordmenns tillit

  4. Nå betaler Oslo-folk langt mer for strømmen: Dobbelt så dyr strøm i sør som i nord

  5. Skal staten stå for strømsalget?