LO i 2010: Ikke fly med Ryanair, LO i 2016: Raser fordi Ryanair forsvinner
I 2003 kom Gerd Kristiansen med en personlig oppfordring om å boikotte Ryanair. 13 år senere er hun som LO-leder opprørt over arbeidsplasser som forsvinner når flyselskapet legger ned på Rygge.
- Gerd Kristiansen i 2003: Boikott Ryanair!
- LO-lederen i 2016: Raser når arbeidsplasser forsvinner på Rygge etter at Ryanair trekker seg ut
Sentrale stemmer i LO har i årevis oppfordret til en boikott av Ryanair, som dersom den hadde fått full effekt, trolig ville ført til at Moss lufthavn Rygge hadde blitt lagt ned for lenge siden.
Likevel er LO-leder Gerd Kristiansen nå sterkt opprørt over regjeringen, og deres flyseteavgift.
Ryanair oppgir avgiften som årsak til at de trekker seg ut av sin base på Rygge, med det resultat at anslagsvis 1.000 mennesker står i fare for å miste jobben.
LO er altså sinte over at det innføres en avgift som tilsynelatende får den samme konsekvens som det deres egen boikott-oppfordring ville ha fått, om mange nok hadde fulgt rådet.
Det er nemlig Ryanairs trafikk som har stått for nær 90 prosent av trafikken på Rygge, og gjort driften mulig - ifølge flyplassens egne opplysninger.
Flyekspert: – Ryanair ville flyttet til Gardermoen uansett
«Alle bør holde seg unna»
Siden tidlig på 2000-tallet har store deler av norsk fagbevegelse rådet sine tillitsvalgte om ikke å fly med Ryanair.
Årsaken er at de mener irene undergraver ansattes rettigheter.
LO har også oppfordret sine medlemmer og andre om å boikotte lavprisselskapet.
Det har LO-leder Gerd Kristiansen også gjort - personlig - da hun satt i ledelsen i LOs største forbund, Fagforbundet.
– Dette handler om solidaritet i praksis. Derfor ber vi medlemmene holde seg unna Ryanair, sa Gerd Kristiansen til Dagens Næringsliv i 2003.
I 2010 kom også den sentrale ledelsen i LO på banen, og oppfordret like godt hele det norske folket til boikott av billigselskapet:
«Vi prioriterer å bruke flyselskaper med tariffavtale, og det synes vi alle andre bør gjøre (...) Vi bruker ikke Ryanair, og mener alle bør holde seg unna flyselskapet. Folk får bruke forbrukermakta si», sa daværende medlem av LO-ledelsen, og nåværende leder av LO-forbundet Handel og kontor, Trine Lise Sundnes, til HK-nytt.
Rygge lufthavn: – Nå blir vi borte
Ryanair trekker seg ut
Hva som hadde skjedd med Ryanair og Moss lufthavn Rygge dersom folk faktisk hadde fulgt disse LO-oppfordringene, vet vi ikke.
Det vi vet er at seks år etter LO-ledelsens boikottoppfordring, så legges Rygge ned, etter at Ryanair har bestemt seg for å trekke seg helt ut.
Ryanair har oppgitt at den såkalte flyseteavgiften er årsaken til at de gir seg på Østfold-flyplassen. Flypassasjeravgiften, som den egentlig heter, er en avgift på 88 kroner per solgte sete for alle avganger fra sørnorske flyplasser.
LO-Leder Gerd Kristiansen kunne ikke gi en kommentar til denne saken tirsdag.
Førstesekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik, sier til E24 at de tidligere uttalelsene fra LO-topper og forbundsledere om Ryanair ikke innebærer oppfordring til boikott.
– Vi har ikke oppfordret til boikott. Vi har oppfordret folk til å velge annerledes, sier hun.
– Hva er den ønskede effekten av det?
– Det er at folk skal velge å fly med andre, sier Følsvik.
(saken fortsetter under bildet.)
– Og hvis alle hadde flydd med andre, kunne det tenkes at de samme arbeidsplassene hadde forsvunnet?
– Helt siden vi avga vårt høringssvar om avgiften har vi vært opptatt av at den ikke bare rammer Rygge, men generelt i distriktene. Men det er klart at Rygge har fått størst oppmerksomhet fordi det tidlig viste seg at 1.000 mennesker står i fare for å miste jobben.
Sint Gerd
Nettopp arbeidsplassene opptok også LO-leder Gerd Kristiansen i forrige uke, da hun reiste til Rygge for å protestere.
Med henvisning til regjeringen og flyseteavgiften, kom Kristiansen med disse uttalelsene:
– Det er viktig for meg å være her fordi 1.000 ansatte står i fare for å miste jobben. Det er viktig å synliggjøre protesten mot flyseteavgiften. Den mangler sidestykke, sa Kristiansen under sin appell på Rygge, der også en rekke lokale LO-ledere og tillitsvalgte deltok.
– Var dere like opptatt av de 1.000 arbeidsplassene i alle de årene der dere var så kritiske til Ryanair?
– Vi er alltid opptatt av det når folk mister arbeidsplassene sine, sier førstesekretær Følsvik.
(saken fortsetter under bildet.)
Hun mener det ikke er noe paradoksalt ved LOs standpunkter i saken:
– Nei, det synes jeg ikke. Dette er en avgift som regjeringen har innført uten konsekvensutredning for å skaffe seg inntekter på statsbudsjettet. Jeg mener vi snakker om to ulike saker, men av og til må man balansere. Vi har kritisert både regjeringen, Ryanair samt styret og ledelsen på Rygge for deres håndtering. Vi har vårt på det tørre, sier Følsvik til E24.
Hun mener heller ikke det fremstår som opportunistisk å kritisere avgiften nå, all den tid LO i årevis har ønsket Ryanair bort fra norske flyplasser.
– Denne avgiften rammer svært mange av våre medlemmer, og det skulle bare mangle at vi kritiserer regjeringen som har gjort en så slett jobb i denne saken.
Hvor mange som faktisk har fulgt oppfordringene fra LO, er det ingen som vet. Men det er bekreftet at LO i alle fall nådde ut til én sentral person med sin boikott-oppfordring:
Så sent som i 2013 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at han aldri har fløyet med Ryanair, og heller aldri kom til å gjøre det. Som del av begrunnelsen henviste han blant annet til «hvor alvorlig LO synes forholdene i Ryanair er».