Undersøkelse: Lek med penger gjør barn grådige

Barn som tidlig kommer i kontakt med penger i spill og lek, jobber hardere, men deler mindre, viser ny forskning.

USKYLDIG: En ny undersøkelse illustrerer en slutt på uskyldigheten for barn i kontakt med penger.

Gorm Kallestad
Publisert:

Barn introduseres tidlig for penger i både spill og lek – de leker butikk og spiller monopol.

En ny studie viser at leken påvirker barna i større grad enn tidligere antatt, og kan gå fra uskyldig moro til grådighet.

Undersøkelsen, utført av forskere ved universitetene i Minnesota og Illinois i USA, viser at barn endrer atferd når de kommer i kontakt med penger, uavhengig av forkunnskapen de har om pengene, skriver Quartz.

– Penger er et tveegget sverd. Lek med penger gir gode resultater i form av konsentrasjon og innsats, men dårlige resultater når det gjelder å hjelpe andre og å donere penger, uttalte Kathleen Vohs, en av forskerne bak undersøkelsen til Quartz.

Motivasjon for arbeid

I en rekke eksperimenter utført på to kontinenter, ble barn mellom tre og seks år først bedt om å sortere en gjenstand. Valget sto mellom penger, knapper og godteri.

Deretter ble de tildelt en ny oppgave, for eksempel å legge et utfordrende puslespill, samle opp fargestifter som en ny gruppe barn skulle benytte, eller plukke ut klistremerker som de kunne ta med seg hjem eller dele med andre.

Eksperimentet avslørte at pengene var en viktig motivasjon for hardt arbeid – barna som sorterte pengene, jobbet lenger med puslespillet. Samtidig viste det seg at disse barnene samlet inn færre fargestifter som skulle gis til neste gruppe, og de valgte heller å ta med seg klistremerkene hjem fremfor å dele med andre.

Til tross for funnene i den amerikanske undersøkelsen mener forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB at det er viktig at foreldre snakker med barna om økonomi tidlig.

– Jo tidligere du begynner å snakke med barna dine om økonomi, desto bedre effekt kommer det til å ha, forteller hun.

Sandmæl peker på at det ofte er vanskeligere å snu en uvane, enn å forhindre at den oppstår i utgangspunktet.

Les også

1 av 6 tar ferie fra regningene

– Inkluder barna i husholdningsøkonomien

Forbrukerøkonomen er opptatt av at foreldre må sørge for at at barn får et sunt forhold til penger.

– I dagens digitale hverdag er det vanskeligere for barna å forstå at vi har en begrenset sum med penger som må prioriteres i riktig rekkefølge på forskjellige utgifter. Mange barn kan tro at foreldrene sitter på en uuttømmelig kilde av penger, så det er viktig at man snakker om hva ting koster.

Hun oppfordrer foreldre til å inkludere barna i husholdningsøkonomien. Blant annet kan det å fortelle om kostnader knyttet til strøm, forsikring, mat, klær og fritidsaktiviteter gi barn et mer fornuftig syn på pengebruk.

– Gjennom å gi faste lommepenger får barna en forståelse for sunn pengevett. Det er viktig at man ikke fyller på med mer penger hvis barnet går tomt før neste utbetaling. Da får de seg en lærepenge om at de må disponere pengene mer fornuftig neste gang.

Les også

Ny rapport: Én prosent eier nesten 50 prosent av verdens rikdom

For lite kunnskap

Funnene som ble avdekket i den amerikanske forskningen, viser at det ikke er indikasjoner på at barns påvirkning fra spill og lek er begrenset til bestemte kulturer eller aldre.

Forskerne fikk samme resultat i USA og Polen, og lignende eksperimenter har blitt gjennomført i andre land i Europa, Asia og Nord-Amerika. At resultatet ville vært det samme her i Norge, er dermed ikke utenkelig.

Sandmæl forteller at en undersøkelse utført av Intrum Justitia, viser at en av tre ungdommer i Norge mener de kan for lite om personlig økonomi.

Hun mener at også mange foreldre svikter her. Bare litt over halvparten av de spurte voksenpersonene i undersøkelsen, sier at de prøver å lære barna sine å håndtere sin egen økonomi.

Les også

Nordmenn elsker hjemmekontor

GJØR BARNA OPPMERKSOMME: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl er opptatt av at barn tidlig skal lære om privatøkonomi. Her fra klasseromsundervisning i privatøkonomi som hun har hatt på enkelte barneskoler.

DNB.

Sandmæl har over lengre tid vært programleder i forbrukerprogrammet Luksusfellen, og har sett hvordan betalingsproblemer går hardt utover livskvaliteten til mange unge.

– Å gå på en økonomisk smell unner jeg ingen, så vondt vil vi nemlig ikke barna våre. Mange føler at de står på kanten av et stup og bare har lyst til å hoppe, sier forbrukerøkonomen.

Til tross for at pengebruk i spill og lek kan gi grådige barn, understreker hun viktigheten av å få det inn tidlig.

– Ni av ti nordmenn mener at privatøkonomi bør være en større del av pensum på skolen, og jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg mener privatøkonomisk kompetanse er selve bærebjelken i livet. Uten er ingen av oss stødig nok.

Les også

Tidligere ledertalent råder unge til å skaffe seg mentor

Les også

Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

Les også

Én av fem nordmenn føler kjøpepress i julen: – Viktig å virke lykkelig

Les også

– Storbankene markedsfører kredittkort og forbrukslån aggressivt