Mer teknisk kluss i DNBs nettbank

Deler av tjenestene i DNBs nettbank, som har 1,9 millioner brukere, var nede i flere timer torsdag. Klokken 16.20 melder banken at problemene er ordnet opp i.

NEDE IGJEN: DNB opplevde tekniske problemer onsdag ettermiddag. NB: Skjermdumpen ble ikke tatt torsdag, men ved et tidligere lignende tilfelle.

Skjermdump
Publisert:,

Nok en gang rant meldingene inn hos DNBs kundeservice på Facebook. De første meldingene om teknisk trøbbel kom inn i nitiden om morgenen.

– Kundene får ikke tilgang til en del av tjenestene i nettbanken. Vi har et midlertidig problem, og vi regner vi er oppe og går igjen snart, sa informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i 11-tiden til E24.

Les også

Ny runde med teknisk krøll i nettbanken til DNB

Klokken 16.20 informerer informasjonsdirektør Even Westerveld at problemene er ordnet opp i.

– Kundene skal nå få logget på alle tjenestene. Vi vil selvfølgelig følge nøye med utover.

DNB hadde senest i går problemer med nettbanken.

Flytting

Norges største bank er i en prosess med å flytte bankens servere inn i nytt datasenter. DNB startet flytteprosessen med å overføre nett- og mobilbanken fra Evrys åtte datasentre til Green Mountain datasenter på Rennesøy i Rogaland i mai.

Dette er det største IT-flytteprosjektet som noensinne har vært gjennomført i Norge.

Informasjonsdirektør Even Westerveld sier at nettbanktrøbbelet sannsynligvis har sammenheng med flyttingen:

– Dette er sannsynligvis knyttet til det store IT-oppgraderingsprosjektet DNB er inne i, der vi flytter alle våre data inn i et helt nytt datasenter i Rennesøy. Vi har avdekket at det trolig dreier seg om en nettverksfeil fordi vi er inne i den siste fasen av denne flytteprosessen, sier han til E24.

Les også

Teknisk krøll i DNBs nettbank fredag kveld

Kunde: – Uholdbart!

Det var torsdag en smule irritasjon å spore hos flere kundene som henvendte seg til banken på deres Facebook-side, eller tok kontakt med E24.

«Uakseptabelt, andre dagen på rad, ikke bra,» skriver en kunde.

Denne uken startet fellesferien, og naturlig nok er flere kunder i utlandet. En annen kunde skriver han er i USA og hverken får overført penger eller betalt regninger.

«Dette er uholdbart! Jeg har ikke tid eller anledning til å forsøke hele tiden å komme inn på nettbanken.»

– Vi beklager veldig til de kundene som ikke får utført betalinger eller andre tjenester, og håper at folk har forståelse for at det kan komme uforutsette hendelser som dette når vi er inne i Norges største IT-prosjekt for tiden, sa Even Westerveld til E24 tidligere i dag.

Her kan du lese mer om