Test av løypen: De skjulte fellene i Birkebeinerrittet

Les ekspertens tips og se video fra første del av løypen før helgens Birkebeinerritt.

VIKTIG START: Starten på Birkebeinerrittet kan ofte være kaotisk, og det er lett å bli innblandet i velt og punkteringer. Terrengsykkel.no har testet første del av løypen.

Kristoffer H. Kipp
Publisert:

Jo Nordskar i Team YT/BOC, som blant annet har EM-sølv terrengsykling, 4. plass i Birken, og tre ganger NM-sølv på CV-en, og deler gjerne sine erfaringer og tips for å få en best mulig reise fra Rena til Lillehammer.

Birken er full av muligheter og utfordringer. Noen er velkjente, som smellen før Skramstad, hammeren på Kvarstad eller fiasko i Ballettbakken. Andre hinder er bedre gjemt. Jo Nordskar avslører fellene i løypa, enten målet er ny pers til Lillehammer eller rett og slett en god opplevelse.

Grovt sett kan Birkebeinerrittet deles inn i fire: Fra start til Skramstad, fra Skramstad til Kvarstad, fra Kvarstad til Elgåsen, og fra Elgåsen til mål.

LES OGSÅ: BIRKEN 2014: ERICSSON VIL FORSVARE TITTELEN

Del 1: Starten til Skramstad

Tabbe nummer 1: Ikke varme opp

Starten er viktig, og her gjelder det å ikke sove i timen, uansett hvilken pulje en starter i.

– Er du litt varm når starten går, er det mye lettere å sitte med i en gruppe som kjører godt over fjellet, sier Nordskar.

Han anbefaler også å prøve å komme seg litt langt fram i den gruppa en starter med.

– For eksempel, hvis det er 100 stykker i en gruppe som starter fra Rena koster det like mye å ligge som nummer tre eller fem i den gruppa enn som nummer 97. Egentlig koster det litt mindre å ligge langt framme, for du slipper trekkspilleffekten som kommer lenger bak i et felt, sier Nordskar.

LES OGSÅ: BIRKEN 2014: WILLMANN MÅ HA MONSTERLUKE

Dessuten gir det flere muligheter dersom en åpnet litt tøft og må roe litt.

– Det er også viktig å kjøre med hodet. I starten skjer det veldig mye, og det er lett å bli innblandet i velt og punkteringer. Og det er mange som overgår seg sjøl i starten og smeller til for hardt fra Rena. Det er viktig å være på hugget og henge med på hjul, men det er ikke noen god opplevelse å sykle med sure bein helt til Lillehammer heller. Det er et godt stykke igjen til mål etter Skramstad, og det er morsommere å kunne trå til litt og kjøre forbi folk på slutten også, sier Nordskar.

Saken ble først publisert på terrengsykkel.no

Her kan du lese mer om