Telinet Energi hudflettes av Forbrukerombudet: Raser mot selskap som tilbød gratis strøm

Forbrukerombudet mener Telinet brøt loven da de lokket med gratis strøm i sommer, uten å si hva avtalen koster deg når høstmørket faller på. – De kan ha misforstått, svarer Telinet.

VILLEDENDE: Forbrukerombud Gry Nergård mener Telinets reklame påvirket forbrukere til å gjøre valg de ellers ikke ville tatt – dersom de kjente betingelsene. Nå får strømleverandøren kraftig refs for å unnlate både prisopplysninger og maks strømforbruk fra gratis-kampanjen.
  • Karl Wig
Publisert:

«Helt gratis strøm for nye kunder i hele sommer», fristet strømleverandøren Telinet Energi i en reklamekampanje denne sommeren.

– Slik annonsen fremsto, er den egnet til å påvirke forbrukere til å ta økonomiske beslutninger de ellers ikke ville tatt, kommenterer forbrukerombud Gry Nergård.

Ga ingen priser. I kampanjen ble du lovet gratis strøm i juni, juli og august, med tre beroligende garantier:

Ingen gebyrer, ingen påslag, og null kroner i strømpris.

Det var bare én hake: For å sikre deg gratis-strømmen, måtte du inngå en ny spotprisavtale med Telinet – og når sommerlykken er over, så vil den koste deg.

Hvor mye det er, sier reklamen ingenting om.

Les også:Spar strøm mens du er på ferie

To lovbrudd. Nå har Forbrukerombudet konkludert med at kampanjen var ulovlig, og Telinet har fått frist 1. oktober med å bekrefte at de vil følge Markedsføringsloven i fremtiden.

Slik mener ombudet at Telinet villedet deg – og brøt løven:

  • Telinet unnlot å opplyse om prisen for strømavtalen etter at kampanjeperioden var over. For å finne ut av det, måtte du selv lete deg frem på selskapets nettsider.
  • Garantien om helt gratis strøm i perioden var ikke sann: I virkeligheten var forbruket begrenset til 5.000 kilowatt per kunde, men det sa reklamen heller ingenting om.

Slik så Telinets annonse ut på nettet (saken fortsetter):

100 PROSENT GRATIS? Forbrukerombudet reagerer på at Telinet ikke fortalte hva denne strømavtalen koster når kampanjeperioden er over. Nå må energiselskapet svare.

Når salgsannonser er publisert på nett, er det ikke tilstrekkelig å legge betingelsene skjult i lenker til selskapets nettsider som kunder selv må trykke på.

I brevet Forbrukerombudet nå har sendt Telinet, bes selskapet om å gi sin kommentar til klagene ombudet har mottatt på kampanjen, i tillegg til å bekrefte at de vil følge lovverket. Svarfrist er 1. oktober.

Les også:Få 25.000 kroner for å kvitte deg med oljefyringen

Telinet: – Forbrukerombudet kan ha misforstått

– INGEN BINDINGSTID: Markedssjef i Telinet Bjørn Arctander mener Forbrukerombudet kan ha misforstått betingelsene for gratis-kampanjen.

Markedssjef i Telinet Bjørn Arctander sier de ikke har hatt tid til å se grundig på brevet fra Forbrukerombudet enda, men mener likevel det «kan bero på noen misforståelser».

– Det viktigste er at det overhodet ikke var eller er noen binding for disse kundene. Vi fikk flere tusen bestillinger, og om lag halvparten valgte å kun være med på gratisperioden, noe som selvfølgelig er helt greit, sier Arctander til Dine Penger.

– Ingen betalte ekstra. Han fremholder at kunder som blir værende etter gratisperioden når som helst kan skifte strømleverandør.

Markedssjefen forklarer begrensningen på 5.000 kilowatt med at grensen skal hindre misbruk ved at manuell måleravlesning kan manipuleres.

– Denne begrensningen var satt høyt, og vi presiserer at den ikke har slått inn på noen av bestillingene. Alle som har bestilt, har altså fått strøm gratis i denne perioden, avslutter Arctander.

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Strømselskaper må rydde opp etter tilsyn

  2. Utskjelt strømselskap må vrake «kryptiske» regninger

  3. Anklages for ulovlig bilkampanje: – Helt uenig i at dette er villedende

  4. Slik svarer Vitae Pro på anklager om lovbrudd

  5. Anklager 18 norske firmaer for «abonnementsfeller»