Scandic-sjef om «moroskatten»: – Unødvendig byrde på hotellnæringen

Scandic Hotels-sjef Svein Arild Steen-Mevold mener økt moms kan gi negativt utslag på den norske turistnæringen.

MINDRE ATTRAKTIVT: Steen-Mevold frykter færre turister vil ønske å komme til Norge.

Audun Braastad
  • Victoria Armstrong
Publisert: Publisert:

Onsdag ble forslag til statsbudsjettet for 2016 presentert av finansminister Siv Jensen.

Regjeringen foreslår en momsøkning på to prosent på en rekke kulturtjenester. Den såkalte «moroskatten» innebærer dyrere hotellovernattinger og NRK-lisens, samt billetter til fornøyelsesparker, museer, fotballkamper og kino.

Les også

Dyrere rom, men flere hotellovernattinger i juni

Administrerende direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold, mener det er synd at regjeringen motarbeider turistnæringen.

– Jeg synes det er synd at regjeringen foreslår en økning i momssats på hoteller, spesielt med tanke på at dette rammer utenlandske turister og norske privatreisende. I en situasjon hvor vi har deler av olje- og gassnæringen i en trøblete situasjon, legger man nå en ekstra byrde på et marked som kunne ha hjulpet økonomien, sier Steen-Mevold til E24.

Vil tape mot resten av verden

Steen-Mevold, som er sjef for Norges største hotellkjede, tror det kan bli vanskelig å konkurrere med resten av verden hvis norske hotellpriser skrus opp.

SYND: Svein Arild Steen-Mevold er ikke fornøyd med regjeringens momsøkning.

Scandic Hotels

– Hvis vi skal utvikle norsk reiseliv videre er den delen av vår trafikk som kommer fra utlandet en viktig del. Der er vi i konkurranse med hele verden, men i stor grad den nordlige delen av Europa. Da gjør enhver forverring av vår konkurranseevne at vi stiller dårligere.

Les også

Stor nedgang i forretningsreiser til Stavanger

Steen-Mevold viser til gode resultater for hotellnæringen denne sommeren, mye takket være den lave kronekursen. Han tror derimot at den foreslåtte momsøkningen vil gjøre det mindre attraktivt for turister å komme til Norge i fremtiden.

– Når man som turist skal sette seg ned og vurdere hvor man ønsker å tilbringe ferien, er pris bestandig en faktor. Jo mer konkurransedyktige vi kan være, jo flere turister vil komme.

Større satsing på forbrukervennlige tjenester

Til tross for dårlig nytt for enkelte næringer, er det enkelte som kan slippe jubelen løs etter fremleggelsen av statsbudsjettet.

Les også

Flyreisene dine kan bli dyrere

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Forbrukerrådets markedsportaler med åtte millioner kroner, fra 18 til 26 millioner i 2016. Dette vil være med på å få på plass markedsportaler for dagligvarer og håndverkertjenester.

– Dette er Forbrukerrådet svært fornøyd med. Det viser at det satses på forbrukervennlige tjenester for norske forbrukere, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland i en pressemelding.

– En all time high-satsing på gründerskap

Også Innovasjon Norge kan se seg fornøyd med resultatet av statsbudsjettet.

– Ser vi bort ifra Innovasjon Norges rammer i finanskriseåret 2009, er dette et all time high-budsjett for satsing på omstilling gjennom gründerskap og et grønt skifte i norsk næringsliv, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth i en pressemelding.

Les også

Rekordsommer for Turist-Norge

Også ANSA er i godt humør etter dagens nyheter. Det satses større på språkstudier i ikke-engelskspråklige land. Det mener ANSA-president Jakob Aure er en helt nødvendig satsing.

I en pressemelding sier han:
– Dette er en gledelig, fremtidsrettet og helt nødvendig satsing. Språk er nøkkelen til kunnskap, og jeg ville vært svært overrasket om en styrking av språkopplæringen ikke hadde inngått i en slik satsing.

Les også

Får klimakritikk for statsbudsjettet: – Bryter med klimaforliket

Les også

60,2 milliarder kroner til samferdselsformål

Les også

Øker BSU fra 200.000 til 300.000

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Statsbudsjettet

Flere artikler

  1. 200 ansatte mister jobben når Scandic tar over Hotel Norge

  2. Reiselivsbransjen kritiserer SSB-statistikk

  3. Nordkapplatået forblir gratis for besøkende

  4. Thon og Scandic vil «speed date» ansatte fra Color Line

  5. Virke ber om mer konkurranse på Nordkapp