Takstmenn kritiseres for pris-rot

Forbrukerombudet varsler snarlig tilsyn av takstbransjen etter å ha funnet at lovpålagt prisinformasjon til forbrukerne utelates i stor skala.

PRIS-KJEFT: Takstmenn er altfor dårlige til å opplyse om pris, mener Forbrukerombudet.

Krister Sørbø NTB Scanpix
  • Karl Wig
Publisert:

– Dette er gjennomgående dårlig, sier fagdirektør Tonje Skjelbostad i Forbrukerombudet til E24.

Ombudets reaksjon kommer etter undersøkelser av takstforetakenes nettsider, som viser at fire av ti opererer uten noen som helst prisliste for tjenestene de tilbyr.

Blant dem som opplyser om prising, er informasjonen ofte rotete og mangelfull, ifølge ombudet, som har fått bistand fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) i kartleggingen.

– Jeg tror ikke det nødvendigvis er vond vilje som ligger bak, men dette er et åpenbart krav i loven som også takstbransjen må følge: Det skal være enkelt for forbrukerne å få oversikt over prisene det opereres med, sier Skjelbostad.

Les også

Meglertopp ut mot boligbyggerne: – Bygger bare i indrefileten av Oslo

– MÅ RYDDES OPP: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet krever at takstmenn informerer klart og tydelig om sine priser.

Foto: CF Wesenberg

Ombudet har sendt brev til tre bransjeorganisasjoner for takstmenn: NITO Takst, Norges Takseringsforbund (NTF) og Byggmesternes Taksteringsforbund.

– Vi regner med at de informerer alle sine medlemmer slik at dette blir ryddet opp i, sier Skjelbostad.

Les også

Undersøkelse: Disse stoler vi minst på når vi handler bolig

Tror på bedring

– Det skal vi selvsagt gjøre, sier administrerende direktør Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund (NTF).

– Vi har mottatt brevet og har allerede sendt ut informasjon til våre takstmenn. Jeg vil tro det blir en bedring som følge av det, sier Espen Fuglesang, administrerende direktør i Nito Takst, til E24.

Huser vedkjenner at takstforetak må bli flinkere til å opplyse om priser, og viser til at dette er et klart krav i prisopplysningsforskriften som bransjen er underlagt.

VIL HA BEDRE PRISINFO: Administrerende direktør Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund (NTF).

Nicolas Tourrenc NTF

– Derfor er jeg glad for ombudets initiativ, sier han.

Også Byggmestrenes Taksteringsforbund har informert sine medlemmer om manglene, og oppfordrer dem til å følge Forbrukerombudets innspill.

Informasjonsrådgiver Anders Olsen sier imidlertid at den mangelfulle informasjonen kan skyldes at flere av medlemmene ikke har oppdatert sine nettsider på lang tid.

– Det er et fåtall av våre medlemmer som har egen nettside foreløpig, og i et marked som har vært mer eller mindre kaotisk siden nyttår, har nok mange avventet å gjøre endringer til de ser hva som blir den endelig situasjonen. Noen har kanskje en midlertidig nettside som sier at de er takstmann, uten at de faktisk har kommet ordentlig i gang.

– Fratas takstvalg

Både Huser og Fuglesang fremholder at prisinformasjon på nettsidene hittil ikke har vært noe skrikende behov.

De viser til at det i dag er mest vanlig at eiendomsmeglere engasjerer takstmann, som en del av avtalen de har med boligselgere.

Prisene avtales da gjerne takstmenn og meglere imellom.

Takstforbundene vil praksisen til livs.

– Vi synes det er uheldig, fordi forbrukerne da fratas valg om hvilken takstmann de skal engasjere, og hva slags rapport som benyttes. Sånn sett blir bedre prisinformasjon viktig for at det skal bli enklere for forbrukerne å engasjere takstmenn direkte, sier Huser.

– Vi ønsker å få en uavhengighet som gjør at kunde kontakter takstmann i stedet for megler, sier Fuglesang.

Les også

iHus selger leiligheter til fastpris i Oslo

VIL HA BEDRE PRISINFO: Administrerende direktør i NITO Takst, Espen Fuglesang.

NITO Takst

Store prisvariasjoner

Prisen for å engasjere takstmann varierer voldsomt med boligtype og hvor grundig arbeidet skal være.

For mindre leiligheter koster en enkel verditakst typisk fra cirka 4.000 kroner og oppover. For større eneboliger koster det fort det dobbelte.

Vil du samtidig ha en mer omfattende tilstandsrapport over boligens tekniske stand, kan du måtte punge ut nærmere 20.000 kroner.

– De mange ulike produktene gjør prisoversikt ekstra viktig. Det er også mange forbrukere som ikke har kjennskap til taksttjenester fra før, som gjør det ekstra viktig at de får sammenlignet tilbudene, sier Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Regjeringen vil kvalitetssikre

Takstbransjen har vært i hardt vær den siste tiden. Fra regjeringshold gis takstmenn indirekte mye av skylden for det skyhøye antallet boligtvister i Norge:

– I dag er det for dårlig kvalitetssikring av takstmenn. Det er ingen beskyttet tittel, og det gir en rekke utfordringer, sa daværende statssekretær Jøran Kallmyr (Frp) til E24 i oktober.

Justis- og beredskapsdepartemetet ønsker å pålegge takstbransjen profesjonsansvar.

Da vil takstmenn holdes økonomisk ansvarlig for feil i sine tilstandsrapporter. Ifølge regjeringen er dette «nøkkelen» til å få ned det høye tvisteantallet.

Både takstbransjen og meglerforeninger har uttalt seg positivt til strengere takst-krav. Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) mener likevel det er lovverket rundt boligsalg som er hovedproblemet, og som bør være regjeringens prioritet nummer én fremover.

Administrerende direktør i NEF Carl O. Geving mener dagens avhendigslov trenger «radikale» endringer om tvisteantallet skal gå ned.

Men et slikt lovarbeid har regjeringen så langt sagt nei til.

Les også

27 kvadrat solgt for 2,4 millioner

Les også

– Bygger bare i indrefileten av Oslo

Les også

Undersøkelse: Disse stoler vi minst på når vi handler bolig

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. – Et historisk gjennombrudd

  2. DNB: – Dette skal ikke skje igjen – vi har lært

  3. – DNB fører boligkjøperne bak lyset

  4. Annonsørinnhold

  5. Undersøkelse: Disse stoler vi minst på når vi handler bolig

  6. – Nå er det null kontroll