Nordmenn vil handle for nærmere 45 milliarder kroner i sommer

Nordmenn vil bruke omtrent 44,4 milliarder kroner i juli og august, viser tall fra handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon Virke.

Foto: Erlend Aas NTB scanpix
Publisert:,

− Vi ser nok en gang en sterk sommerhandel av mat og drikke. Etter julehandelen er det månedene mai til august som er viktigst for omsetningen av mat og drikke, sier direktør Ingvill Størksen i Virke Dagligvare.

36,7 milliarder kommer til å bli brukt i dagligvarebutikker.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik vil pizzagigantene vinne krigen

− Sommerhandelen er viktig for mange lokalsamfunn rundt om i landet, hvor for eksempel den lokale dagligvarebutikken henter en stor del av omsetningen i sommermånedene. I enkelte kommuner mer enn dobler butikkene omsetningen sin, sier Størksen.

Mange nordmenn benytter også sommerfri til å ta seg en tur over grensen til Sverige for å handle inn mat- og drikkevarer. I sommer anslås det at nordmenn vil bruke over 2,75 milliarder kroner på dagsturer til utlandet.

− Sverige er Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker i Norge. Det forteller oss at grensehandelen går hardt utover norske arbeidsplasser og kontrollen på folkehelsepolitikken. Det høye norske avgiftsnivået sender nordmenn rett inn i svenske butikker, sier Størksen.

På E24+ kan du lese en rekke innsiktssaker om norsk varehandel. Her er et utvalg:

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Det er spådd apokalypse i handelsnæringen. Likevel er det noen selskaper som lykkes i en beinhard handelsbransje. Les saken

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Apotekene vokser i et enormt tempo, og butikkdøden virker å prelle av på bransjen. Les saken

Hvorfor trenger vi egentlig kontanter?

Valgfrihet. Tillit. Anonymitet. Det finnes mange argumenter for å beholde kontanter. Én av dem er å sikre et kriserammet Norge. Les saken

Slik skaffer Kid skyhøye marginer i den turbulente handelsbransjen

Kid leverer noen av de beste resultatene i norsk varehandel. Med egne merkevarer og treffsikker innkjøpsstrategi er selskapet blitt en interiørgigant og børsvinner. Les saken

XXLs armhevinger bør kanskje få betydning for aksjekursen

Det kan virke litt søkt å koble praksisen ved noen av XXLs varehus om armheving som «straff» med aksjekursen til selskapet. Men det kan være at det er et uttrykk for en bedriftskultur som også kan skade lønnsomheten. Les børskommentaren

Les også

Dyrket.no jakter milliardmarked med varer som drukner hos de store grossistene

Les også

Coop Mega venter millionvekst i salget av økologiske varer

Les også

Rema med nytt solanlegg: Gjør Norges største enkeltkjøp av solceller

Her kan du lese mer om