Varsler mulig regulering av finfluensere: – Vi må tette hull og gråsoner i regelverket

Finanstilsynet er bekymret for at stadig flere baserer investeringsbeslutninger på villedende informasjon i sosiale medier. Nå varsler stortingsrepresentant Peter Frølich at justiskomiteen vil se på strengere regulering av finfluensere.

Finfluensere
  • Ine Schwebs
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

Rekordmange har kjøpt sin første aksje på Oslo Børs det siste året, og det har aldri vært flere unge i aksjemarkedet. Børsen har siden bunnivået i fjor steget med nesten 80 prosent. Samtidig har årets seks første måneder vært turbulente i kryptomarkedet.

Nå frykter flere at ferske småsparere ukritisk følger tips og råd såkalte finfluensere deler i sosiale medier.

Uttrykket som er satt sammen av ordene «finans» og «influenser» har den siste tiden blitt brukt for å omtale personer med mange følgere i sosiale medier og som legger ut tips og triks relatert til personlig investeringer.

Forsterket bekymring

Fenomenet har blitt hyppig omtalt etter at det i 2020 ble registrert rekordmange unge førstegangsinvestorer som gjerne tyr til sosiale medier for råd om hvordan en kan oppnå høy avkastning.

OMSTRIDT: Investeringsråd fra påvirkere i sosiale medier har blitt et velkjent fenomen den siste tiden. Flere frykter unge følger rådene ukritisk.

– Jeg har jo uttrykt bekymring tidligere, og den er nå forsterket, sier Høyre-politiker Peter Frølich til E24.

Han er kjent med videoen på det sosiale mediet Tiktok hvor finfluenser Erik Grande Garcia uttaler seg i sterke ordlag mot politikeren. Årsaken er en tidligere sak i VG hvor politikeren uttrykker bekymring over rådene Garcia gir sine følgere. Blant annet skriver finfluenseren at hans «anbefalinger skal til stjernene» i en video med påskriften «skaff dere krypto». Av andre kontoer er «Kryptokampen» aktiv på Instagram med flere innlegg som diskuterer bevegelser i finans- og kryptomarkedet.

Frølich, som er andre nestleder i justiskomiteen, sier han vil følge opp problematikken når Stortinget kommer tilbake til høsten.

– Både influensere og finansrådgivere er underlagt reguleringer. Nå må vi gjennomgå reguleringen av finfluensere, som er et helt nytt fenomen. Vi må tette eventuelle hull og gråsoner i regelverket, sier han.

Nå har også Tiktok selv annonsert at det vil stramme inn på markedsføring av finansielle tjenester på applikasjonen, noe som vil ramme alt fra kryptovaluta til betalingsutsettelser via Klarna. Saken ble først omtalt av Financial Times.

VIL ENDRE LOVVERKET: Stortingsrepresentant Peter Frølich (H) sier han vil følge opp problematikken knyttet til såkalte finfluensere når på Stortinget til høsten.

Vil ha myndighetene på banen

Frølich oppfordrer nå Finanstilsynet og Forbrukertilsynet til å komme med innspill til hvordan et slikt regelverk kan se ut.

– Dette er en økende trend. Det er så pass nytt og uavklart at vi må gjennomgå Finanstilsynets praksis og se hvilke behov det er for innstramming, forklarer han.

Frølich understreker at det også er viktig at finfluensere betaler skatt etter gjeldende regler.

– Vi vet fra reguleringen av influenseres markedsføring i sosiale medier at det har vært mye rot rundt betaling av skatt. De som tjener på å lede forbrukere inn i denne typen finansielle produkter skal også skatte av inntektene de får på det.

– Men hva med forbehold om reklame på bilder og i videoer?

– Det eldgamle trikset med liten skrift holder ikke, enten du er bank eller finfluenser. Når du opptrer kommersielt og har inntekter knyttet til den virksomheten, så har du også et profesjonsansvar. Det nytter ikke å fraskrive seg alt ansvar. Lureri og snarveier skal aldri være tillatt, mener Frølich.

Influenser Erik Grande Garcia virker ikke å være overrasket over utspillet.

– En mann av hans kaliber må jo ha noe å fikle med utover høsten, sier han til E24.

Garcia forteller at han ikke er opptatt av verken seere eller synlighet, men at «Tiktok er en hobby».

– Jeg lager videoer om ting jeg brenner for, forteller han, og legger til:

– Jeg lever ikke av Tiktok, så jeg lider ingen nød.

LIDENSKAPELIG: Finfluenser Erik Grande Garcia sier han driver med det han brenner for, og er ikke overrasket over Høyre-politikerens utspill.

Finanstilsynet advarer

Finanstilsynet skriver i en e-post at det ikke har tilsyn med hva som gis av rådgivning og informasjon til de som investerer i kryptovaluta siden tilbydere av vekslingstjenester «ikke er underlagt finansregulatoriske krav som skal ivareta investorbeskyttelse».

Tilsynet skriver at «det er et sterkt behov for rettslige rammer og investorvern hvis kryptovaluta skal kunne bli en egnet investeringsform for forbrukere», og tilføyer at det «advarer forbrukere mot å investere i virtuell valuta».

Finanstilsynet ser med bekymring på at flere synes å basere sine investeringsbeslutninger på kampanjer i sosiale medier som inneholder sterkt villedende eller falsk informasjon, uttaler fungerende tilsynsdirektør Ann Viljugrein til E24.

Viljugrein påpeker at finfluenservirksomhet er underlagt markedsføringsloven, og at det er Forbrukertilsynet som har ansvar for dette, men understreker følgende:

– Rådgivning om investeringer i finansielle instrumenter på forretningsmessig basis kan bare utføres av verdipapirforetak etter nærmere angitte regler i verdipapirhandelloven. Finanstilsynet fører tilsyn med etterlevelsen av bestemmelsene i verdipapirhandelloven.

Tilsynet har tidligere advart mot å investere i virtuell valuta, noe som også har skjedd på europeisk nivå. Samtidig gikk Politiet nylig ut med en advarsel mot kryptosvindel.

Forbrukerrådet advarer mot å legge vekt på analyser med ukjent opphav. Her ved fagdirektør Jorge Jensen.

– Det fremstår useriøst

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, er ikke videre imponert over finfluenserens uttalelser, og tror det kan være verdifullt med et politisk fokus på virksomheten.

– Jeg må si at det fremstår useriøst. Dette er ikke finansiell rådgivning, men vi må uansett advare mot å legge vekt på det han kaller analyser. Man kan bare ikke tro på det, sier han til E24.

Han er kjent med Tiktok-videoene det er snakk om, og ber særlig unge investorer trå varsomt i sosiale medier.

– Jeg skulle ønsker at alle som ikke forstår kryptovaluta holder seg unna, det er veldig vanskelig å forstå mekanismene bak disse valutaene, det gjelder særlig unge som kanskje kjøper disse rådene, sier Jensen.

Les også

Forbrukerøkonom bekymret for unges investeringer: – Influensere har enorm påvirkningskraft

Les også

Finfluenser Else (28) vil kopiere Warren Buffett: – Stol på egen analyse

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Finfluensere
  2. Sparing
  3. Sosiale medier
  4. Forbrukertilsynet
  5. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Kristian (28) lot seg rive med av finfluenseren: – Fristet med rask profitt

  2. Finfluenseren Kristian (31) hjelper folk på Instagram: – Mange har store økonomiske problemer

  3. Forbrukerøkonom bekymret for unges investeringer: – Influensere har enorm påvirkningskraft

  4. Betalt innhold

    Dette bør du vite for å unngå straffeskatt på kryptovaluta

  5. Finfluenser Else (28) vil kopiere Warren Buffett: – Stol på egen analyse