Nå vurderer Oslo kommune å anmelde Uber

I Danmark tok det kun ti timer før den kontroversielle taxiappen ble politianmeldt av myndighetene. En uke etter lanseringen har norske myndigheter ennå ikke bestemt hva de skal gjøre.

PÅ NORSK: Uber lanserte onsdag i forrige uke sin tjeneste i Norge. En uke etter lansering sier Oslo kommune at de nok vil bruke en enda en uke på å bestemme seg for hva de skal gjøre.

Larsen, Håkon Mosvold (NTB Scanpix)/ KAI PFAFFENBACH (Reuters)
Publisert:,



Trolig kommer en avgjørelse først neste uke, to uker etter lanseringen.

Dette til tross for at Samferdselsdepartementet har fastslått at Uber er ulovlig ut fra dagens regelverk.

Uber er enkelt sagt en app som formidler kontakt mellom private sjåfører og passasjerer - mot å ta en cut av prisen disse avtaler.

Venter på svar

I Oslo - som altså er det foreløpig eneste stedet appen er lansert i Norge - er det kommunens Bymiljøetat som har ansvaret.

Etaten mottok for en stund tilbake en henvendelse fra Uber, med en skisse over hvilken drift selskapet ønsker å ha i byen.

I sitt svarbrev skrev Bymiljøetaten at deres vurdering, ut fra den grovt skisserte modellen, er at Uber-konseptet trolig ikke kan gjennomføres innenfor gjeldende lovgivning.

– For rundt en og en halv måned siden ba vi selskapet redegjøre nærmere om hva de ønsket å gjøre i Oslo, men vi har ikke ennå fått svar, fortalte Alise Davidsen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, i forrige uke.

Og de har ennå ikke fått svar.

Det bekrefter Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten overfor E24 tirsdag.

Det var onsdag i forrige uke at taxi-appen lanserte tjenesten i sin første norske by, Oslo.

Samtidig lanserte de blant annet i København.

Der tok det bare ti timer før myndighetene hadde politianmeldt Uber for å drive tjenesten i strid med lovverket.

Brev

Bymiljøetaten fikk i helgen et brev fra Samferdselsdepartementet, der departementet gjør det klart at Ubers virksomhet er ulovlig.

I brevet går departementet gjennom lovgivningen.

«Når det særlig gjelder formidling av lokale transporttilbud med personbil, legger departementet til grunn at organisert formidling av persontransport mot vederlag må skje gjennom drosjesentral godkjent av løyvemyndigheten, jf. yrkestransportforskriften § 46. Dette gjelder ikke persontransport utført med grunnlag i gyldig selskapsvognløyve.», står det i brevet, som er sendt ut til fylkeskommuner i Norge, Oslo kommune og Norges Taxiforbund.

Les også

– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket

Departementet understreker også medvirkningsansvaret, og siterer yrkestransportloven paragraf 41:

«Om nokon med vilje eller aktløyse bryt eller hjelper til med å bryte denne lova, forskrifter eller vilkår som er fastsette med heimel i denne lova, vert han straffa med bot. Forsøk på slike brot er også straffbart.»

NYE REGLER: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier at det jobbes hardt med å få på plass et nytt regelverk for taxinæringen.

Håkon Mosvold Larsen

– Nå vurderer vi hvilke tiltak vi setter i verk, for eksempel om det blir politianmeldelse, sier Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten i Oslo til E24.

Han anslår at det vil ta vel en uke å komme til et svar.

Taximøte

Mandag hadde Norges Taxiforbund et møte med statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet, samt en representant fra Justisdepartementet, der taxinæringen fikk legge frem sine bekymringer.

– Hensikten var å få innspill fra næringen, og de stilte spørsmål, blant annet om problematikken rundt pirattaxi og blant annet Uber og Haxi, sier Hoksrud til E24.

Han forteller at Samferdselsdepartementet fremdeles er klar i sin mening:

– Regelverket er klart å tydelig, skal du drive persontransport mot vederlag, så må du ha løyve. Samkjøring er noe annet enn det spesielt Uber driver med. Der betaler du via appen, så det er åpenbart at det er mot vederlag, sier Hoksrud.

Han sier at det er Oslo kommune som har ansvar for løyveordningen og å kontrollere bransjen i Oslo, så det er dem som bestemmer veien videre for Uber.

Les også

Uber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv

Loven

Hoksrud understreker at han er for nyskapning og ny teknologi, men at man må forholde seg til loven.

– Vi må forholde oss til dagens lovverk frem til det kommer endringer. Vi i Frp er veldig for konkurranse, men det må være på like vilkår, sier Hoksrud.

(Saken fortsetter under bildet.)

BLIR ANMELDT? Men i så fall av hvem? Taxiappen Uber.

Andreas W. Fredriksen

Han forteller at arbeidet med det nye regelverket for taxinæringen er mer omfattende enn han først hadde trodd, og at det derfor tar lengre tid enn han forventet.

– Det er utfordrende fordi at det er mange meninger om temaet. Vi har deltatt på eksterne konferanser og hatt høring på Stortinget, i tillegg til at vi har en dialog med bransjen, så det kommer, sier Hoksrud, som ikke ennå kan si noe om hva de nye reglene vil være.

Knut Thommassen, styreleder i Norges Taxiforbund, sier at de er fornøyd med møtet.

– Vi fikk lagt frem våre synspunkter, så de vet nå hva vi mener, sier Thomassen til E24.

Han forteller at han følte at han møtte forståelse hos departementene.

– Men vi fant også ut at det ikke er vår jobb å anmelde Uber. Det ligger hos kommunen, som er løyvmyndighet i Oslo, sier Thomassen.

Les også:

Sjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikkenUber politianmeldt i Danmark– Vi burde møte Uber med åpenhetKommentar: Oops, jeg glemte visst å omstille megKommentar: Det handler ikke om å være for eller mot Uber