Dagligvarekjempe bekymret for svak krone: – Matprisene må økes

Importøren av blant annet Heinz ketchup og Twinings te merker det umiddelbart når kronen «faller som bly». Nå kan prisene på mat og andre varer komme til å stige.

DYRERE KRONE - DYRERE MAT: I løpet av ett år har dollaren blitt hele 14,37 prosent mer kostbar for nordmenn. Det kan komme til å merkes på matprisene, sier en av landets ledende importører av matvarer. Illustrasjonsfoto er hentet fra en Rema 1000-butikk.

Berit Keilen
  • Line Midtsjø
  • Ingeborg Strand Christensen
Publisert:,

Når kronen mer eller mindre over natten er nede på de laveste nivåer siden finanskrisen så treffer det hardt for overskuddet til en av landets største importører av matvarer og alkohol som Corona.

– Dette er slår dramatisk ut, for oss og alle som importerer varer. Dette er akkurat det samme som om en leverandør skulle øke prisene med de samme prosentene, sier Jan E. Jørgensen i Haugen-Gruppen.

I løpet av ett år har euroen blitt over 5 prosent dyrere for de med norske lommebøker. Dollaren er på samme tid blitt hele 14,37 prosent mer kostbar.

Haugen-Gruppen er en av de største aktørene i dagligvarebransjen med en omsetning på i underkant av to milliarder kroner i Norden, hvorav rundt halvparten kommer fra norske butikker.

For matvareimportøren er det spesielt kursen for euro og pund som er betydelig, men også dollaren viktig for dem.

Les også

Kronen svekkes: - Ekstreme bevegelser

E24 Bedrift: Sjekk Haugen-Gruppens overskudd i siste årsregnskap

Jan E. Jørgensen (66), administrerende direktør i Haugen-Gruppen.

Haugen-Gruppen

– Prisene må økes

I dagligvarebransjen reforhandles avtalene i 1. juli og 1. februar.

Nå er Haugen-Gruppen bekymret for at dagligvarekjedene ikke vil være med på en prisøkning.

– Vi er nødt til å ivareta vår egen situasjon. Det betyr jo at prisene må økes tilsvarende valutautviklingen. En utfordring vil deretter være å holde på kundene slik at de fortsetter å velge våre varer i butikken, sier han.

Derfor ønsker Jørgensen å få dagligvarekjedene med på å forholde seg til valutakursene.

– Den andre vil være at handelen har en holdning til at valutaen ikke har noe å bety for prissettingen. Det er slitsomt. Totalt sett så betyr det at varens kostpriser må opp. Hvis ikke har man ikke en virksomhet i på sikt, sier Jørgensen.

Les også

Tror nordmenn drar på juleshopping selv om pundet er rådyrt

Ber om sympati

Haugen-Gruppen kan skilte med en driftsmargin på 11,5 prosent i Norge i fjor.

I likhet med flere av landets ledende valutaanalytikere har de siste dagers fall i kronekursen kommet overraskende på Jørgensen i Haugen-Gruppen.

– Dette er helt klart alvorlig. På kort sikt er jeg redd for at prisene kan bli for høye mot forbrukeren. På sikt er jeg også bekymret for betingelsene som handelen krever hvert år, sier Jørgensen.

– Hva gjør dere nå?

– Vi prøver å be om så mye sympati fra leverandørene som mulig. Vi må alle være beredt på å miste noen marginer. Så må man rett og slett leve med at prisene må økes, og hvis ikke forbrukerne vil betale, så får vi løse det på en annen måte.

Les også

Kongsberg Gruppen gleder seg over svak krone

Friele presses på to fronter

For Kaffehuset Friele i Bergen får en svak krone mot dollaren stor betydning.

– I og med at vi ikke dyrker kaffe i Norge, må vi importere råkaffe som vi bearbeider her. Siden prisene på verdensmarkedet er i dollar, kjøpes den i dollar, og vi merker godt at kronen har svekket seg, sier Olav Munch, administrerende direktør i Kaffehuset Friele.

I tillegg har prisen på råkaffe nærmere 90 prosent høyere enn hva den var ved inngangen av året. Det betyr dyrere kaffe i butikken.

– Foreløpig har vi bare kompensert for prisoppgangen på råkaffe, og økt prisen til kundene våre. Vi har ikke kompensert for valutaendringen, men det kan komme til å bli aktuelt. Vi har ikke sikret valuta for så langt frem i tid, men litt, sier Munch

– Hvor mye har dere økt prisene?

– Det må man nesten se i butikken. Kaffe er fremdeles billig moro, det er egentlig det billigste du kan drikke, og du får fortsatt mye for pengene, sier Munch.

Les også

Dollaren har ikke vært dyrere siden finanskrisen

Gir ikke etter

Administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL.

Terje Pedersen

XXL-sjef Fredrik Steenbuch har ikke tenkt å betale mer for varene om leverandørene skulle kreve høyere pris som følge av den svake kronen.

– Leverandørene våre må gjerne si at valutaen er svak og at de vil ha en bedre pris, og det må de gjerne få så lenge de kompenserer oss for alle de årene de har hatt det herlig med den andre valutaen, sier han.

Omtrent seks prosent av sportskjedens omsetning kommer fra egenproduserte varer, mens resten er internasjonale merkevarer.

– I motsetning til leverandørene våre er vi ikke så veldig valutaeksponert, sier Steenbuch.

– På kort sikt er ikke dette noe som vil påvirke prisene våre. Varene vi selger produseres for det meste i Østen, men vi har vært ganske flinke til å avtale kjøp i euro og norske og svenske kroner, og har også inntekter i samme valuta for å balansere det, sier han.

Tjener på svak krone

Slettes ikke alle synes svakere krone er trist. I Bergen kan Grieg Seafood glede seg over svak kronekurs når selsskapet skal forhandle salg fredag.

– Det er ingen tvil om at en svak krone er gunstig for oss. Slik som markedet fungerer blir det betalt mye i euro, og når kronen svekker seg mot den betyr det høyere inntekter til oss, sier finansdirektør og fungerende administrerende direktør Atle Harald Sandtorv i Grieg Seafood til E24.

– Det eneste minuset er fôrprisene, men de øker betydelig mindre enn inntektssiden.

Selskapet merker valutaeffekten direkte.

– Vi selger fisk hver eneste uke og gjør mye salg på fredager, så det er den kursen som blir gjeldende for oss.

– Valutakursen er definitivt viktig for oss. På den negative siden er det fôrprisen, men dette går rett på bunnlinjen. Markedet vårt påvirkes lite av at valutakursen endrer seg. De som betaler i euro er ikke så opptatt av hva kursen er, de betaler fem euro uansett.

Grieg Seafood guider på en årlig produksjon på om lag 70.000 tonn atlantisk laks. Dersom kronen eksempelvis svekker seg fra syv til åtte kroner mot euroen og selger laks for fem euro kiloen, vil det få stor effekt for selskapet som omsetter for omtrent 2,5 milliarder kroner årlig. Det gir en årlig inntektsøkning på 350 millioner kroner.

Her kan du lese mer om

  1. Valuta
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kronefall gir ostepris-hopp

  2. Til jul kan du få billig kaffe i norske butikker

  3. Kronesjokk gir dyrere strøm: – Har veldig stor betydning

  4. Annonsørinnhold

  5. Dyr dollar og euro rammer handelsbransjen: – Lenge siden det har vært så
    utfordrende

  6. Betalt innhold

    Valutauro treffer flyselskapene knallhardt