Forbrukerombudet slakter markedsføringen: Mener Netcom lurer deg om «kostnadsfri» mobilbruk

Forbrukerombudet reagerer kraftig på at Netcom sier de har «fjernet prisene» på å ringe og sende sms i nye abonnement med fast månedspris. Netcom forsvarer markedsføringen.

Forbrukerombud Gry Nergård
Publisert: Publisert:

– Det er et eksplisitt forbud mot å kalle noe gratis hvis man må betale noe for det, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dine Penger.

Netcom vraket sine gamle mobilabonnement og innførte helt nye i forrige uke. Det store salgsargumentet, som ble gjengitt av flere medier, var at mobilselskapet nå dropper å ta betalt for ringing, tekst -og bildemeldinger.

«Fjernet prisen». De fire nye «Smart»-abonnementene gir deg mulighet til å ringe og tekste så mye du vil. Abonnementsprisen bestemmes utelukkende av hvor mye datatrafikk du ønsker å bruke.

Sjekk hvordan de nye Netcom-abonnementene gjør det iDine Pengers pristest!

«Vi har fjernet prisen på meldinger og ringetid i alle våre abonnement», skriver Netcom på sine hjemmesider, under følgende reklamebanner:

«Nå koster det ingenting å si det du har på hjertet».

Må betale. Det er bare ett problem: Det koster deg minst 199 kroner hver måned, som er fastprisen på den billigste utgaven av abonnementet med 200 megabyte data inkludert.

REAGERER: Forbrukerombud Gry Nergård mener Netcom gir inntrykk av at mobilbrukere kan ringe og sende tekstmeldinger gratis med nye abonnement. Laveste månedspris er 199 kroner.

Du kan også velge i tre andre «Smart»-abonnement med mer data til 299, 399 eller 549 kroner.

– Det fremstilles som gratis, men det er ingenting her som er gratis. Dette er pakkeabonnement hvor ringing og tekstmeldinger er innbakt i den faste månedsprisen, riktignok med ubegrenset bruk, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Positiv til fastpris. Alt-i-ett-abonnement har de siste årene blitt svært populære blant norske mobilbrukere.

Nergård poengerer at hun ikke har noe imot fastpris-avtalene i seg selv.

– Tvert imot synes vi det er positivt at Netcom abonnementsstrukturen sin, fordi det gir ryddig og oversiktlig sammenlikning for forbrukerne.

Les også:Svinedyrt å ringe femsifret fra mobil

Krever endring. – Men det blir helt feil å gi inntrykk av at all annen bruk nå er gratis, bare fordi det nå er inkludert i månedsprisen, sier Nergård.

Nå vil Forbrukerombudet be Netcom om å rydde opp.

– Vi kommer til å ta opp dette med de, slik vi tidligere har gjort med Talkmore og andre som har gitt misvisende gratis-inntrykk. Vi regner med at de da vil endre markedsføringen, sier Nergård.

Les også:Vil ha kortere bindingstid for mobil og bredbånd

Ikke overrasket. – Vi er for så vidt ikke overrasket over at det kommer reaksjoner når vi endrer abonnementsporteføljen. Men vi skal være oppmerksomme på hvordan vi fremstiller budskapet vårt, sier pressekontakt i Netcom Anders Bigseth når Dine Penger konfronterer han med kritikken.

Han forsvarer likevel markedsføringen av de nye abonnementene, og gjentar at de mener samtaler og tekstmeldinger kan kalles kostnadsfrie.

VIL FØLGE LOVEN: Pressekontakt i Netcom Anders Bigseth forsvarer markedsføringen og fremholder at de faktisk har fjernet prisene på ringing og sms. Men han er klar på at de vil følge loven og er åpen for å endre ordbruken hvis ombudet krever det.

– Smartabonnementene våre er et reelt frislipp av tellerskritt, der kundene kan ringe og sende tekstmeldinger kostnadsfritt. I stedet betaler man en fast månedssum for en mobildatapakke, oppsummerer Bigseth.

Les også:182.000 kan få skattepengene inn på feil bankkonto

– Ikke bærende inntektselement.– Men det er fortsatt et fastprisabonnement?

– Det er et fastprisabonnement, og fordelen med det er at kundene vet hva de skal betale hver eneste måned.

– Er det feil å si at ringing og sms er noe man betaler for i fastprisen?

– Vi ser ikke lenger på ringing og sms som et bærende inntektselement. Det vi i hovedsak skal tjene penger på er mobildatabruken. Vi har snudd opp ned på vår egen forretningsmodell, fremholder Bigseth.

Vil følge loven. Likevel er han klar på at de vil følge pålegg fra Forbrukerombudet, og ønsker en dialog om markedsføringen velkommen.

– Det er en selvfølge at vi holder oss til regelverket. Jeg tror innholdet i disse abonnementene står seg veldig godt, så får vi heller se om vi må endre litt i ordbruken , sier han.

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:

Her kan du lese mer om