Det hjelper ikke alltid å ha fått medhold hos Forbrukertvistutvalget: Det hjelper ikke alltid å klage: 1 av 5 får ikke pengene tilbake

Til tross for at Forbrukertvistutvalget ga dem medhold i klagesaken, lot erstatningen vente på seg for minst 266 personer i fjor.

Får ikke pengene: 19 prosent av de som har fått medhold i en klagesak hos Forbrukertvistutvalget, tar i ettertid kontakt fordi de ikke har fått erstatningen de har krav på-

Foto: Colourbox
Publisert:

Forbrukertvister. Har du havnet i en krangel etter et bilkjøp, angrer på et produkt du har kjøpt eller ikke er fornøyd med resultatet etter å ha hatt håndverkere på besøk kan du klage til Forbrukerrådet.

Er en av partene misfornøyd med resultatet også der, kan saken tas videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). I fjor behandlet Forbrukertvistutvalget 1.395 saker.

Men det hjelper altså ikke alltid å klage - og heller ikke å få medhold.

I 266 av sakene der personer som hadde fått medhold i sin klage, måtte nemlig kontakte utvalget på ny fordi de ikke fikk utbetalt det de skulle.

Tingretten

Har du havnet i en slik situasjon, er neste skritt å gå rettens vei.

- Vedtakene fra Forbrukertvistutvalget får retts- og tvangskraft hvis de ikke klages inn til tingretten innen fire uker. Får du da ikke det du har krav på, hjelper vi med å ta kravet videre til tingretten, sier Åse Ulvin, direktør i Forbrukertvistutvalget.

Hun forteller at antallet saker hvor noen opplever å ikke få pengene de skal ha har holdt seg ganske jevnt på rundt 20 prosent i flere år.

  • Har du opplevd å ikke få pengene du har krav på etter medhold hos Forbrukerklageutvalget, Finansklagenemnda eller i en tvist som havnet i rettssystemet?Send en e-post til oss!

Tvilte på å betale tilbake. I forrige uke skrev Dine Penger om Åse-Norunn Oen og Raymond Saltskår som fikk medhold i Forbrukertvistutvalget etter at en håndverker stilte «100 prosent fornøyd-garanti».

Selv om utvalget har besluttet at pengene må betales tilbake, sier håndverkeren til Dine Penger at han tviler på om firmaet vil rette seg etter det.

Dersom de ikke får pengene, er altså ikke Åse-Norunn Oen og Raymond Saltskår alene.

- Det er en del som opplever dette. Mange tror alt ordner seg bare de får medhold, men så kommer det som en overraskelse at selve inndrivelsen også kan være en vanskelig prosesss, sier Ulvin.

Les også:Dette klager vi mest på

Bil på topp. På topp over typen saker utvalget behandler troner tvister som omhandler bil. I 2013 avgjorde utvalget 430 slike saker.

Nummer to på lista er håndverkertjenester. Utvalget behandlet 204 slike saker.

Ulvin forteller at det er veldig varierende hva sakene hvor klager ikke får oppgjør handler om.

- De fleste får nok det de har krav på etter at vi sender krav til tingretten. Det vi kan hjelpe til med i slike tilfeller er å oversende alle nødvendige dokumenter, forklarer hun.

Hjelper til. Finansklagenemnda er et annet klageorgan mange forbrukere må forholde seg til hvis de opplever å være misfornøyd med et finansforetak innenfor områdene forsikring, bank, finans og verdipapirfond.

Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemnda.

Foto: Anne Lise Stranden

I motsetning til Forbrukertvistutvalget avgir Finansklagenemnda kun rådgivende uttalelser som ikke har tvangs- og rettskraft.

Administrerende direktør, Harald Sverdrup, forteller at de derfor ikke har like god oversikt over om forbrukere som får medhold sliter med å få penger i ettertid.

- Vi har ikke noen systematisk oppfølging av saker, og det er ikke alltid partene rapporterer til oss hvordan saken går videre, sier han.

Etter en uttalelse fra Finansklagenemnda må partene svare på om de aksepterer vedtaket eller ikke. Velger de å akseptere uttalelsen vil de være bundet av den.

- Det er selvfølgelig en mulighet å ta kontakt med oss hvis du ikke får oppgjør. Da vil vi følge opp med en henvendelse til finansforetaket og be dem gjøre opp, sier Sverdrup.

I mars i år vedtok Stortinget endringer i finansieringsvirksomhetsloven som gjør at banker som ikke frivillig følger Finansklagenemndas uttalelser når kunden vinner, må betale for rettsaken.

Bankene må ta regningen. - En seier for bankkundene

Her kan du lese mer om