Tidenes beste år for Hurtigruten
– Aldri har interessen for å reise med oss vært større, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam. Med en vekst på 42 prosent i 2015 leverer Hurtigruten sitt beste driftsresultat noensinne.
– Vi har lyktes med interne omstillinger, samtidig som vi har satset hardt på innovasjon og utvikling av nye produkter som satsingen på lokalmat og aktive reiseopplevelser, sier Skjeldam.
Hurtigrutens driftsresultat før avskrivninger og skatt økte fra 652 millioner kroner i 2014, til 923 millioner kroner i 2015. Det betyr en historisk vekst på 42 prosent.
Hurtigruten satte også rekord i omsetning av utflukter med 224 millioner kroner. Mesteparten av disse verdiene tilbakeføres til lokale utfluktsleverandører.
Den største veksten i antall reisende kommer fra Norden. Samtidig har det amerikanske markedet vokst med 10 prosent. Hurtigruten ser også en økning på 17 prosent på kinesiske reisende.
– Hurtigrutens gode resultatet for 2015 forteller oss også hvilket enormt potensial som ligger i norsk reiseliv, sier Daniel Skjeldam.