Fem millioner liter solo, og en Kvikk Lunsj i sekundet - Slik fråtser vi i påsken

Fem millioner Solo drikkes i påsken, og det spises en Kvikk lunsj i sekundet. Norske forbrukere vet å sette pris på påskekosen.

NAM NAM: Det spares ikke på søtsakene i påsken, skal vi tro forsker Annechen Bugge i SIFO. Sunne frukt og grønnsaker vrakes til fordel for søtsaker med et høyt sukkerinnhold.

Jan Petter Lynau
  • Tone Iren Sørheim
Publisert:

– Oi og oi, hvor skal jeg begynne? svarer Annechen Bugge i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Hun er forsker på nordmenns spise- og drikkevaner og har akkurat fått servert spørsmålet om hva som kjennetegner våre matvaner i påsken.

– Vi snur reglene fra hverdagen på hodet. Det er helt opplagt. Fokuset på sunnhet vrakes til fordel for søtsaker, bakverk, kaker og så videre.

Hun viser til at julen og påsken er viktige mathøytider i Norge og i sistnevnte høytid er «påskekosen» viktig for nordmenn.

Tidligere statistikker fra Statistisk sentralbyrå viser også at salget av fisk, frukt og grønt går ned i desember. Salget av sukkerholdige produkter, kjøtt og vin øker.

Forsker Annechen Bugge

Robert S. Eik

Bugge anslår at det samme gjelder for påsken.

Les også

– Valutakursen har ingen betydning for ferievalget

Viktig høytid for handelsnæringen

– Det er ventet at vi skal hygge oss med god mat og drikke. Påskevarer selges også i et stadig lenger tidsrom, så langt lenger enn påskehøytiden, sier forskeren.

Annechen Bugge påpeker videre at markedsførere de siste årene har utviklet stadig flere «påskeprodukter» og salget har økt. Salget av disse starter gjerne i god tid før høytiden.

– De er flinke til å gi produkter med høyt innhold av sukker, fett og salt assosiasjoner til jul og påske, avslutter Bugge.

Les også

Ekspert om «søndagsbutikken» Bunnpris: – En slik omstilling er det nesten ingen som klarer

En Kvikk Lunsj i sekundet

Kjekssjokoladen Kvikk Lunsj er for mange nordmenn fast turfølge i påskeferien.

– Halvparten av alle Kvikk lunsj-plater som ble solgt i 2014 ble solgt unna i forbindelse med påsken, sier pressekontakt hos Mondelez, Kristian Hvilen til E24.

Informasjonssjef i Nortura Eskil Pedersen.

Nortura

Deres salgstall viser at 1.632 tonn med Kvikk lunsj ble solgt i 2014, det tilsvarer en i sekundet under påskeukene. I tillegg ble det solgt rundt 260 tonn påskeegg.

Tall fra Solo viser at Ola og Kari Nordmann drikker til sammen fem millioner liter i løpet av påskeukene. Det utgjør en femtedel av Solos årlige salg.

Daglig leder Joakim Sande i Solo mener at tradisjoner er med på å forklare hvorfor Solo selges i så stort monn i påsken.

– De fleste vil at påsken skal være sånn som den alltid har vært; med snø, solfaktor, hyttevegg, appelsiner, Kvikk Lunsj og Solo.

Les også

Derfor er ikke polet åpent påskeaften

Matgildet fortsetter

Det er ikke bare inntaket av brus og søtsaker som øker i påskeukene målt mot «vanlige» uker.

Norturas statistikk for 2014 viser at det selges rundt 500 tonn med bacon i de fire påskeukene mot 5.800 tonn årlig.

– Det anslås at over halvparten av de 500 tonnene – kanskje 300 tonn spises i selve påskeuken, sier informasjonssjef i Nortura, Eskil Pedersen til E24.

Tallene til Nortura visere videre at også lam er populært i påsken. 900 av 2.600 tonn med lammestek/lammelår selges unna i påskeukene. Det utgjør mer enn tre av ti lammelår.

Rundt 2.000 grillpølser selges i påsken, ifølge tall Nortura har hentet inn for alle produsentene. Samlet for hele året selges det rundt 15.000 tonn grillpølser.

Les også

Nå skal de nyte norsk klippfisk

Les også

– Påsken er den tiden vi har mest omsetning

Les også

Utbyttefesten i dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Derfor velger vi kartong i påsken

  2. Nå skal de nyte norsk klippfisk

  3. Julebrus og -marsipan i butikkene allerede nå

  4. Annonsørinnhold

  5. Mathallen går nok en gang med underskudd: – Det koster å være tidlig ute

  6. Salget av vegetarprodukter skyter i været