Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt

Etter DNB-trøbbel i natt var det flere kunder som våknet med minus på bankkontoen sin.

En feil har ført til at flere kunder har blitt trukket dobbelt.

Foto: Ints Kalnins/REUTERS/NTB scanpix
  • Carina Hunshamar
Publisert:,

DNB opplyser at det har skjedd en feil som gjør at enkelte kunder har blitt trukket dobbelt når de har handlet med Visakortet sitt.

– Vanligvis når du bruker Visakortet blir beløpet først registrert som reservert, så blir transaksjonen gjennomført og reserveringen blir slettet. Det vi ser har skjedd er at noen kunder har opplevd at transaksjonen har blitt gjennomført uten at det reserverte beløpet har blitt slettet og de har dermed blitt trukket dobbelt, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Andreas Nyheim.

Ifølge Nyheim ligger problemet med betalinger som er gjort enten fysisk i utlandet eller i en utenlandsk nettbutikk de siste tre til fem dagene.

Les også

Resultathopp for DNB – tjente 7,58 milliarder i første kvartal

Feilen ble oppdaget natt til onsdag. Klokken 14.50 opplyser kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, at det meste skal være i orden for de fleste av kundene som var rammet av problemet.

– Det er fortsatt noen kunder som vi må kjøre manuelle rettinger på, og det vil bli gjort i løpet av ettermiddagen. Dette gjelder for eksempel betalinger til utland, der vi må være sikre på at riktig kurs blir registrert på riktig dato. Vi beklager til alle som har blitt rammet av problemet. Vi har stor forståelse for at dette har skapt problemer for mange i dag, særlig de kundene som har fått minus på konto, skriver Korsberg Dalsbø i en e-post til E24.

Her kan du lese mer om

  1. DNB
  2. Bank
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. DNB-kunder belastet dobbelt igjen – omfanget er stort

  2.  DNB: – Trygt å bruke betalingskortene nå

  3. DNB har ryddet opp hos kunder som hadde feil saldo på konto

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalingsproblemer for DNB-kunder

  6. DNB-kunder venter fortsatt på pengene sine