Danske Bank og DNB i full krig om fremtidens betalingsløsninger

To av landets største banker har tatt frem et nytt våpen i kampen om kundene. Boller.

Publisert:,

I forrige uke preget landets aller største bank overskriftene etter det ble kjent at DNB legger ned 59 bankfilialer og kvitter seg med 600 årsverk. Dagen etter ble det også kjent at banken hadde et milliardoverskudd for 2015 på 24,7 milliarder kroner etter at skatten er betalt.

Facebook-opinionen slo hardt tilbake mot Rune Bjerke og kompani, og mange raste mot nedleggelsene av lokalbanken.

Det var i etterkant av dette at DNB lørdag bestemte seg for å komme med et stikk mot konkurrenten Danske Bank på nettopp Facebook.

«Hei Danske Bank! Vi har prøvd å vippse dere penger til en fastelavensbole, men dere har ikke opprettet bruker ennå», sendte DNB til Danske på Facebook.

Vipps er DNBs populære app for overføring av penger, og en konkurrent til Danske Banks MobilePay.

Danske Bank brukte da også bollestuntet fra konkurrenten til å reklamere for sin egen app for mobilbetaling.

Men snart skal denne også kunne benyttes når du handler på nettet.

I denne saken hos Kampanje kan du se hvordan de to bankene kommenterer hverandres og egne bolle-stunt i sosiale medier.

– Revolusjon

– Vi er midt i en revolusjon for betalingsløsninger. Nå har internetts tur kommet, sier Norges-sjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank til E24.

Det er ikke lenge siden det føltes i overkant brysomt å be en venn gå inn i nettbanken sin for å overføre 50 kroner. Eller et ork å stå på den andre siden, og være den som må finne frem kodebrikke, passord og håpe Java har en god dag.

Nå sørger appbaserte mobiltjenester som DNBs Vipps og Danske Banks MobilePay for at slike overføringer går på sekunder, med få tastetrykk.

Og tjenestene har på kort tid blitt ekstremt populære blant norske forbrukere.

I butikkene fortsetter støtte for mobilbetaling å rulles ut i hurtig tempo, og sørger for at kjøp kan godkjennes uten kort og kode.

Men de enkle kjøpsgodkjenningene har ennå ikke nådd stedet hvor de kanskje burde ha kommet først: Internett, hvor kjøp av varer og tjenester fortsatt er et mas.

Les også

Disse varene blir dyrere i 2016

– Handlekurver etterlates

Og strengere sikkerhetstiltak har sørget for at flere aktører i dag krever både inntasting av kortinformasjon og nettbank-godkjenning med kodebrikke.

Direktør for Danske Bank i Norge, Trond F. Mellingsæter.

Danske Bank

Det blir det slutt på om få måneder: Som første bank i Norge lanserer Danske Bank nå online-støtte til sin mobilbetalingsplattform Mobile Pay.

Den nye funksjonen, kalt MobilePay Online, skal være på plass i andre kvartal, og kommer som en oppdatering i den eksisterende Mobile Pay-appen.

Banksjefen føler seg trygg på at tjenesten vil slå an.
– Det er et sårt behov for enklere betaling på nettet. Også for nettbutikkene: Det er mange handelkurver som etterlates der ute, sier Mellingsæter.

Han viser til en dansk undersøkelse som peker på grunnen: Der oppgir én av fem at de har avbrutt kjøp på nettet grunnet tungvinte betalingsløsninger.

Mellingsæter lover at det nå blir ekstremt enkelt.

Han forklarer prosessen i to trinn:

1. Når du skal kjøpe noe på et nettsted, kommer MobilePay opp som et nytt betalingsvalg du kan klikke på – på lik linje med BankAxess, Visa og MasterCard.

2. Du taster inn telefonnummeret ditt, og så kan kjøpet godkjennes i MobilePay-appen på smarttelefonen ved hjelp av fingeravtrykk og et sveip.

Les også

MobilePay-sjefen: – Å skape morgendagens bankløsninger er ikke nok

JOBBER MED NYE LØSNINGER: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB

DNB

DNB vil også forenkle nettbetaling

Informasjonssjef Even Westerveld sier Vipps-appen nå har passert 1,1 millioner brukere.

– Vi har fullt trykk på utvikling av nye tjenester i Vipps, og har allerede annonsert at vi kommer til å åpne for bedrifter, sier Westerveld til E24.

Han varsler at Danske Banks nye tjeneste vil bli utfordret:

– Vi jobber naturligvis også med løsninger for enkel nettbetaling. Vi har flere konkrete nyheter på vei ut i markedet, og enda flere på tegnebordet, sier han.

Skal være gratis å bruke

Mellingsæter i Danske Bank lover på sin side at det nå blir ekstremt enkelt å shoppe på nett.

Å taste inn kode blir for eksempel overflødig for alle som har telefoner med fingeravtrykksleser.

– Nei, det slipper du. Det holder med fingeravtrykk og et sveip for å godkjenne, sier Mellingsæter.

På telefoner uten fingeravtrykksleser vil betalingene godkjennes med firesifret kode.

– Men dere er avhengig av at nettbutikkene først implementer tjenesten deres som et betalingsvalg?

– Det er riktig, og det tror vi vil skje raskt: Denne tjenesten debuterte i Danmark i fjor, og per nå har den allerede støtte i 2.800 nettbutikker, sier Mellingsæter.

Han lover at det blir gratis for alle forbrukere å utføre nettkjøp med mobilen, uansett beløp.

– Men dere skal også tjene penger. Hva koster det nettbutikkene å støtte betalingsløsningen deres?

– Vi tegner avtaler med alle betalingsformidlere. Jeg kan ikke gå inn i detaljer, men det er konkurransedyktige betingelser. Det er altså ingenting som tilsier at en nettbutikk skal støtte Visa og MasterCard, men ikke MobilePay av kostnadshensyn, sier Mellingsæter.

Les også

Sparebank1 kjøper norske mCash

Hard konkurranse

– For «kompisbetaling» er dere forbigått av DNBs Vipps i antall brukere. Frykter du noen vil komme inn fra siden og ta markedet for nettbetaling fra dere?

– DNB er størst på vennebetaling, men kom også først. Dessuten har vår satsing vært todelt: Både vennebetaling og mobilbetaling i butikker. Nå utvider vi til nettbutikker, og her har vi et solid forsprang på alle andre.

– Og når funksjonen kommer om noen måneder, vil den allerede være testet for all funksjonalitet i Danmark først, poengterer Mellingsæter.

Han sier den nye betalingsrevolusjonen betyr beinhard konkurranse.

– Det utspiller seg nå en stor kamp om fremtidens betalingsplattformer. I fremtiden blir spørsmålet om vi sitter igjen med en mengde ulike betalingsformer, eller om det kun er noen få som setter seg i markedet, sier Mellingsæter.

Det er ikke bare bankene, men også store teknologiselskap som vil være med på moroa.

I USA og Storbritannia har Apple inngått samarbeid med et hundretalls banker og rullet ut sin egen betalingsløsning, Apple Pay, som er integrert i IT-kjempens nyere telefoner. I Norge er tjenesten ennå ikke lansert.

– Når det skjer blir kampen enda hardere?

– Ja, men i Skandinavia vil Apple komme til et marked som allerede begynner å bli ganske mettet. Det blir spennende å se, men vi er veldig godt rustet, sier Mellingsæter.

Les også

Disse DNB-filialene forsvinner

Les også

DNB kutter filialer og kvitter seg med 600 årsverk

Les også

Facebook-storm mot DNB-nedleggelser: – Nå bytter jeg bank!

Her kan du lese mer om