Storbanker refses av kundene: – Langt fra godt nok
Norges største banker har scoret dårligst på kundetilfredshet i flere år. Nå får DNB og Nordea enda dårligere skussmål av egne kunder.
Den nedslående utviklingen fremkommer i en fersk undersøkelse blant flere tusen bankkunder, som ble lagt frem mandag.
– Det er ikke noen hyggelig lesning å se en slik rapport, sier DNBs kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen til E24.
– Dette er langt fra godt nok, sier Randi Marijamaa, leder for privatmarked i Nordea.
Det er EPSI Rating som hvert år legger frem en stor bankstudie. En gjenganger har vært at Norges to største banker – DNB og Nordea – også er bankene med størst misnøye blant kunder. Slik var det også i fjor.
Dokumentlekkasje: Storbank fant 127 millioner kroner i mistenkelige overføringer til DNB i Litauen
– Passivitet og manglende oppfølging
Den ferske 2020-rapporten viser ingen bedring, tvert imot:
«Kundetilfredsheten til DNB og Nordea faller markant tilbake fra i fjor, og begge må nok en gang innse at de har de minst fornøyde bankkundene i Norge».
Den generelle tilbakemeldingen fra kundene til DNB og Nordea handler om passivitet og manglende oppfølging, ifølge EPSI-rapporten.
– Studien viser dessuten at kundene til DNB og Nordea mener at deres banker har vært mindre tilgjengelige det siste året, og da særlig etter coronautbruddet i mars, forklarer Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating.
Nordea scorer 63,7 poeng på skalaen for kundetilfredshet, mot et bransjesnitt på 69,7 poeng.
– Vi er ikke fornøyde med resultatet selv om bransjen som helhet opplever en nedgang, kommenterer Marijamaa i Nordea.
Banken gjør det så vidt bedre enn DNB, som ligger helt sist med 63,6 poeng.
Nordea Markets tror Norge blir først i verden med rentehopp etter viruskrisen
DNB-sjef: – Omdømmet er godt
DNB-kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen sier hun ikke kjenner seg igjen i det nedslående resultatet.
– Våre egne målinger og andre målinger i markedet nyanserer bildet fra denne undersøkelsen, sier Hansen:
– De forteller at kundetilfredsheten er høy, og at DNBs omdømme er godt.
– Denne målingen her forteller en annen historie. Dere fester ikke særlig lit til resultatene?
– Jo, vi tar dette til oss, og avviser ikke undersøkelsen, svarer DNB-toppen.
– Den gir oss tilbakemeldinger som det er naturlig for oss å se om vi kan lære noe av. Men den må også settes i sammenheng med tilbakemeldinger vi får og andre målinger over tid.
Bransjen går tilbake
Den nye undersøkelsen viser også at den jevne bankkunde i Norge har blitt mindre fornøyd. EPSI-analytikerne mener coronakrisen har utløst skjerpede krav til god kundeservice:
«Bankene må vise at de er der for kundene, og kundene må nå, mer enn noen gang før kunne føle seg ivaretatt», står det i EPSI-rapporten.
– Denne studien viser at mange banker har vært for passive. De fleste banker får faktisk strykkarakter av kundene når det gjelder proaktivitet, kommenterer Høst.
Det er Sbanken som troner øverst i årets bankstudie med de mest fornøyde kundene, etter en fremgang fra i fjor.
Hansen i DNB sier tillit er ferskvare i banknæringen.
– Så vi blir aldri ferdig med å jobbe for å fortjene kundenes tillit.