Lever av å skrive boligannonser for meglere: – Meglerne ønsker solide honorarer, men minst mulig jobb

På få år har travle eiendomsmeglere gitt et nytt spesialyrke livets rett. De er bolig-tekstforfattere – og de gjør god business.

LAGER PROSPEKTER FOR MEGLERNE: Meglere betaler selskapet Boligtekst for å forfatte boligbeskrivelser til salgsoppgaver og boligannonser. Selskapet har hatt sterk vekst og anslår å ha opp mot 5000 oppdrag i år.
Publisert: Publisert:

Hvordan formidler du opplevelsen av å bo på et sted du aldri før har vært?

Øystein Grindheim og hans stab tar utfordringen på strak arm – cirka 5.000 ganger i løpet av dette året.

Siden gründeren og eks-eiendomsmegleren startet selskapet Boligtekst for seks år siden, har oppdragsbunken vokst seg tykk.

Stadig flere meglere kjøper seg boligbeskrivelser for bruk i Finn-annonser og salgsprospekter.

«Himmelsk!»

Det lever de godt med, ifølge megler-referansene selskapet har publisert. Der sitter utropstegnene løst.

«Perfekt! Dere forenkler hverdagen vår!»

«Meget raskt levert og god service!»

«Konge!!! Tusen takk!»

«Tjenesten deres er himmelsk for meg!»

– Heh heh, knegger fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet når E24 ringer. Han hadde ikke hørt om tjenesten før.

– Bildet blir tydeligere og tydeligere: Meglerne ønsker solide honorarer, men minst mulig jobb, sier Bartholdsen.


– Eiendomsmeglere har aldri vært tekstforfattere, og kommer aldri til å bli det heller.

Håver inn millioner

Boligtekst-sjefen ser motsatt på det.

– Eiendomsmeglere har aldri vært tekstforfattere, og kommer aldri til å bli det heller. Det handler om å være mer profesjonelle og få inn de beste leverandørene i alle ledd, sier Grindheim.

Han trekker en sammenlikning:

– For meg er det like relevant å bruke en tekstforfatter som å bruke en fotograf. Megleren kan selvsagt ta bilder selv, men det blir bedre når det gjøres av en spesialist. Det er de beste presentasjonene som gir mer folk på visning.

Ifølge regnskapstall dro Boligtekst inn knappe 400.000 kroner fra sine skriveoppdrag i oppstartsåret 2010, som akkurat holdt til å dekke utgiftene. Siden har pilene pekt opp.

Les også

Provisjonen til eiendomsmeglere faller

I fjor rundet omsetningen 5,5 millioner med en halv million i overskudd.

– Det blir minst syv millioner i år, sier Grindheim.

GJØR GOD BUSINESS: Øystein Grindheim har bakgrunn som eiendomsmegler og er gründer og daglig leder i Boligtekst.

Fakta inn, annonsetekst ut

Veksten skjer i et marked med ytterst få konkurrenter, om noen i det hele tatt.

– Med kvaliteten og prisen vi leverer, tror vi det er rimelig uinteressant å drive med dette for reklamebyråer. Det er ikke en dyr tjeneste for meglere å bruke, sier Grindheim.

Han ønsker ikke å avsløre hva meglerne betaler dem.

– Men vi har faste priser på ulike boligtyper, og utifra størrelse og prisnivå på boligen.

– Megleren sender over fakta om boligen og får en ferdig tekst tilbake?

– Ja, det stemmer. Vi skriver ut ifra både boligsalgsrapporter, plantegninger, foto, og selgers og meglers kommentarer.

Bartholdsen i Forbrukerrådet spør seg om boligselgere får valuta for meglerhonorarene.

– Du betaler 100.000 kroner for en megleres evne til å selge boligen din, og så lages salgsteksten av noen på et kontor og aldri har vært i den. Man kan jo tenke seg hvor flink man da er til å formidle boligens kvaliteter. Det er en del spørsmål som reises, sier Bartholdsen.


– Vi snakket om den boka på julebordet. Vi hater den måten å presentere boliger på, hvor du blir «møtt av en god atmosfære i entreen»

– Har berget flere tvister

Han mener meglerbransjen lenge har fremhevet sin egen evne til å oppnå gode priser med salgsfremmende presentasjon.

– Kan det være problematisk at boligen beskrives av noen som ikke har vært i den, Grindheim?

– Nei, ikke ut ifra at vi har kundens kommentarer, svarer Boligtekst-sjefen.

Han mener de snarere representerer et ekstra sikkerhetsnett, fordi de gjennom skrivingen får gått over meglerens og selgers opplysninger.

– Sånn sett er det en ekstra kvalitetssjekk. Er det noe vi stusser over, tar vi kontakt med en gang. Vi har berget flere tvister, sier Grindheim.

Les også

Rune Bjerkes meglere dro inn halvannen milliard: – Et usedvanlig kvartal

Vil ikke overselge

VALUTA FOR PENGENE? Fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet spør seg om boligselgere får det de betaler megleren for når markedsføringsteksten lages av noen som ikke har sett boligen med egne øyne.

– Men dere har ikke førstehånds kjennskap til boligen, i motsetning til en megler.

– På et tradisjonelt meglerkontor er det gjerne en assistent som skriver teksten uansett. Vi har gjerne litt mer erfaring, og alle tekster blir selvsagt gjennomgått av meglere og boligselgere før de publiseres.

Han sier staben dessuten har fått med seg E24s sak om kunstneren som gjennom sin boligjakt samlet meglernes svevende og ikke alltid treffsikre bolig-beskrivelser i et slags poetisk oppslagsverk.

IKKE ET PROBLEM: Det avgjørende er at informasjonen megleren presenterer om boligen er fyldig og presis, mener NEF-sjef Carl O. Geving.

– Vi snakket om den boka på julebordet. Vi hater den måten å presentere boliger på, hvor du blir «møtt av en god atmosfære i entreen». Og det er ingen vits i å overselge boligen, mener Grindheim.

Tror de fleste vil skrive selv

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er kjent med at meglere hyrer inn eksterne skribenter.

– Jeg tenker at de fleste meglerne vil ønske å gjøre dette selv, men så lenge det ikke går ut over den innholdsmessige kvaliteten, så ser jeg ikke noe i veien for å bruke en ekstern leverandør til å utforme en prosatekst, sier direktør Carl O. Geving til E24.

– Det viktige er at meglerne sørger for at salgsoppgaven er korrekt og inneholder alle relevante opplysninger. Det står helt sentralt, og er et lovpålagt ansvar som ikke forsvinner selv om skrivejobben gjøres av andre.

Publisert:

Her kan du lese mer om