Bygger kanal til 50 milliarder som ingen vil ha
Den relativt ukjente kinesiske milliardæren Wang Jing skal bygge verdens største kanal gjennom Nicaragua.
Kanalen skal etter planen bli tre ganger så stor som verdens til nå største kanal, Panamakanalen, og har en prislapp på 50 milliarder dollar. Det tilsvarer om lag 385 milliarder norske kroner med dagens valutakurs.
Utbyggingen av kanalen har ført til voldelige protester flere steder i Nicaragua fra folk som må flytte fra hjemmene sine, skriver nettstedet Quartz.
Stiller spørsmål
Mange har stilt spørsmål om hvorfor Jing ønsker å bygge ut kanalen når shippingbransjen ikke har uttrykt noe behov for dette. Kanalen vil også være bygget slik at ekstra store bulk lasteskip kan benytte seg av den, til tross for at få aktører faktisk benytter seg av slike skip i dag.
Kina får verdens lengste glassbru
En teori er ifølge Quartz at Jing er støttet av kinesiske myndigheter som ønsker seg et fotfeste i en region som tidligere har vært preget av amerikansk innflytelse.
Jing tjente størsteparten av sin formue da han jobbet som toppsjef i et statelig kinesisk telekomselskap, noe som er årsaken til spekulasjonene om at han fortsatt har nære bånd til kinesiske myndigheter.
Uenige
Utbyggingen fått støtte fra nicaraguanske myndigheter, og president Daniel Ortega har vært en av pådriverne for arbeidet.
Hans tidligere visepresident, Sergio Ramirez, har stått på andre siden av konflikten og levert inn et manifest for landets parlament hvor han anklager Ortega for overtramp mot Nicaraguas suverenitet for å sikre egen økonomisk vinning, skriver magasinet Foreign Policy.
Ortega og nicaraguanske myndigheter ga i 2013 Jing en konsesjon til å drive utbygging og arbeid i kanalen de neste 100 årene. Til gjengjeld vil Nicaragua få 10 millioner dollar de første ti årene. Deretter vil statens eierandel i kanalen øke med ti prosent hvert tiende år.
Voksende økonomi
Nicaragua er i dag et av verdens fattigste land. Landets største inntektskilder er eksport av ulike matvarer og turisme. Byene Granada og San Juan del Sur har de siste årene blitt svært populære blant turister.
Nicaragua er også et av 16 land som kan bli verdens neste favorittland for billig produksjon, når Kina blir for dyrt, viser en undersøkelse fra det amerikanske statistikkbyrået Statfor ifølge Forbes.
Dersom dette skjer, kan kanalen bli verdifull ettersom mange varer vil ha behov for å fraktes fra Atlanterhavet fra Stillehavet, skriver Quartz.