Bygger kanal til 50 milliarder som ingen vil ha

Den relativt ukjente kinesiske milliardæren Wang Jing skal bygge verdens største kanal gjennom Nicaragua.

PROTESTERER: En mann går forbi en vegg med ordene: Nei til kanalen og død over kineserne. Mange er misfornøyde med utbyggingen av kanalen som skal gå gjennom den sørlige delen av landet.

Oswaldo Rivas
Publisert:

Kanalen skal etter planen bli tre ganger så stor som verdens til nå største kanal, Panamakanalen, og har en prislapp på 50 milliarder dollar. Det tilsvarer om lag 385 milliarder norske kroner med dagens valutakurs.

Utbyggingen av kanalen har ført til voldelige protester flere steder i Nicaragua fra folk som må flytte fra hjemmene sine, skriver nettstedet Quartz.

Stiller spørsmål

Mange har stilt spørsmål om hvorfor Jing ønsker å bygge ut kanalen når shippingbransjen ikke har uttrykt noe behov for dette. Kanalen vil også være bygget slik at ekstra store bulk lasteskip kan benytte seg av den, til tross for at få aktører faktisk benytter seg av slike skip i dag.

Les også

Kina får verdens lengste glassbru

PROTESTER: En mann men avstamning fra urfolket Rama fyrer av en liten rakett i protest mot utbyggingen av den nye kanalen som skal gå tvers gjennom Nicaragua. Flere Rama landsbyer kan måtte flytte som følge av kanalen.

Str

En teori er ifølge Quartz at Jing er støttet av kinesiske myndigheter som ønsker seg et fotfeste i en region som tidligere har vært preget av amerikansk innflytelse.

Jing tjente størsteparten av sin formue da han jobbet som toppsjef i et statelig kinesisk telekomselskap, noe som er årsaken til spekulasjonene om at han fortsatt har nære bånd til kinesiske myndigheter.

NATUREN KAN BLI PÅVIRKET: En gutt leker ved Cocibolca-sjøen. Den planlagte kanalen vil gå gjennom sjøen øst i Nicaragua.

Inti Ocon

Uenige

Utbyggingen fått støtte fra nicaraguanske myndigheter, og president Daniel Ortega har vært en av pådriverne for arbeidet.

Hans tidligere visepresident, Sergio Ramirez, har stått på andre siden av konflikten og levert inn et manifest for landets parlament hvor han anklager Ortega for overtramp mot Nicaraguas suverenitet for å sikre egen økonomisk vinning, skriver magasinet Foreign Policy.

Ortega og nicaraguanske myndigheter ga i 2013 Jing en konsesjon til å drive utbygging og arbeid i kanalen de neste 100 årene. Til gjengjeld vil Nicaragua få 10 millioner dollar de første ti årene. Deretter vil statens eierandel i kanalen øke med ti prosent hvert tiende år.

MÅ SELGE: Jing og selskapet HK Nicaragua Canal Development har tilbudt seg å kjøpe alle hjemmene langs kanalen. Landsbyen Rivas ved Cocibolca-sjøen er en av disse. På veggen i bakgrunnen har noen skrevet: Ut med kineserne.

Inti Ocon

TUNGRODD: Ikke første gang. Nicaragua har forsøkt å bygge en kanal mellom Atlanterhavet og Stillehavet i 200 år, nå skal kineserne gjøre det for dem. Bildet er fra landets største innsjø Lake Nicaragua. Kanalen skal gå gjennom innsjøen.

AP Photo/Esteban Felix

Voksende økonomi

Nicaragua er i dag et av verdens fattigste land. Landets største inntektskilder er eksport av ulike matvarer og turisme. Byene Granada og San Juan del Sur har de siste årene blitt svært populære blant turister.

Nicaragua er også et av 16 land som kan bli verdens neste favorittland for billig produksjon, når Kina blir for dyrt, viser en undersøkelse fra det amerikanske statistikkbyrået Statfor ifølge Forbes.

Dersom dette skjer, kan kanalen bli verdifull ettersom mange varer vil ha behov for å fraktes fra Atlanterhavet fra Stillehavet, skriver Quartz.

TURISME: De mange religiøse festivalene i Granada er en av årsakene til at byen er blitt en populær turistattraksjon. Bilde fra en prosesjon på innsjøen Granada Lake.

Esteban Felix

SURFERE: San Juan del Sur er populært blant backpackere og surfere. Byen består i hovedsak av restauranter og hostell. Her et bilde fra havnen i byen.

Oswaldo Rivas

KULLPRODUKSJON: En mann poserer foran sin vogn på vei til kullproduksjon i nabobyen. Mange lever av dette i Nircaragua.

Oswaldo Rivas

NATURRIKT: En kvinne går langs Cocibolca-sjøen.

Inti Ocon

Her kan du lese mer om