Krever at Apple beskytter barn mot dyre app-kjøp

Europeiske forbrukermyndigheter går i møter med Apple og Google om tiltak for å trygge spill-jungelen for barna.

KOSTBARE TRYKK: Forbrukerombudet får stadig henvendelser fra foreldre som fortviler over regningen etter barnas app-kjøp. Nå har europeiske forbrukermyndigheter samlet seg om krav overfor Apple og Google.

Illustrasjonsfoto: Lev Dolgachov / Colourbox.com
  • Karl Wig
Publisert:

Legger frem spill-krav. Bakgrunnen er bølgen av populære spill-applikasjoner som er gratis å laste ned, men har dyre kjøpstilbud integrert.

Forbrukerombudet opplyser at møtene finner sted torsdag og fredag, og at det er deres kolleger i det danske forbrukerombudet som står i spissen for samtalene.

Les også:Apple gjør slutt på Eriks app-suksess

Forbrukerombud Gry Nergård

Foto: CF-Wesenberg

– Må ta ansvar. På andre siden av bordet sitter Apple, Google og Interactive Software Federation of Europe (ISFE).

Forbrukerombud Gry Nergård mener møtene er viktige:

- Google og Apple må ta ansvar for at spillene som selges via deres plattformer ikke retter direkte kjøpsoppfordringer til barn, eller lurer forbrukere til å bruke penger på spill de tror er gratis, sier Nergård.

Mange klager. Som Dine Penger tidligere har skrevet, gir barns ivrige tastetrykk tusener i app-smell for norske foreldre.

Klager på sjokk-regninger har gjort at ombudet flere ganger har oppfordret norske foreldre om å ta ansvar, og ikke gi barna app-koden.

Men app-butikkene har også blitt kritisert: Tidligere hadde for eksempel Apple en standardinnstilling som gjorde det fritt fram for app-kjøp uten kode i 15 minutter etter at koden først hadde blitt tastet inn.

Les også:Vil stoppe ulovlige kjøp i barnespill

Krav-liste. Nå mener europeiske myndigheter at Apple og Google må ta større ansvar for sine respektive app-butikker.

Ifølge Forbrukerombudet inkluderer kravlisten dette:

  • Spill som markedsføres som gratis skal ikke skjule reelle utgifter for forbrukerne.
  • Det skal ikke rettes direkte kjøpsoppfordringer til barn inni spill.
  • Forbrukere skal gis tilstrekkelig informasjon om betalingsløsningene. Kjøp skal ikke kunne trekkes automatisk fra forbrukernes betalingskort som følge av standardinnstillinger uten at forbrukerne eksplisitt har gitt tillatelse til dette.
  • Selskapene skal alltid oppgi en e-post-adresse som forbrukerne kan benytte dersom de har spørsmål eller vil fremme en klage overfor selskapet.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Krever at Uno Life trekker alle sine betalingskrav

  2. Britiske spillkrav får norsk støtte

  3. EU vil ha slutt på dataspill som lurer barn

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik er de nye kravene for bankkort til barn

  6. Forbrukerombudet: - Har overhodet ikke vist vilje til å finne en løsning: Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner